Hij verdient een ton: Jeroen Tokmetzis


Jeroen Tokmetzis

Hoe kan je een ton per jaar verdienen? Dat willen we allemaal wel! Ondernemer en investeerder Jeroen Tokmetzis (34) verdient een ton per jaar met zijn bedrijf WeLoveOldtimers.nl en via vastgoed.

In deze rubriek interview ik elke maand een ondernemer die (ongeveer) een ton per jaar verdient. Hoe doe je dat nou? Jeroen Tokmetzis is de man achter WeLoveOldtimers.nl, een verhuurbedrijf met klassieke auto’s. Jeroens avontuur begon met één Volkswagenbusje. Inmiddels telt de vloot 55 oldtimers. Hoe liet Jeroen zijn bedrijf groeien? Hoe behoudt hij vrijheid, plezier en focus tijdens drukke werkweken – al dan niet vanuit het buitenland?

1. Kan je jezelf even voorstellen?

“Ik ben Jeroen Tokmetzis; een Nederlandse voornaam, een Griekse achternaam. Ik ben een 34-jarige ondernemer en investeerder. Ik investeer in vastgoed en in kleinere ondernemers. Ik ben eigenaar van een verhuurbedrijf met oldtimers; klassieke auto’s. Vooral de verhalen achter de auto’s maken mij heel gelukkig. We hebben heel leuke klanten, ook wel avonturiers genoemd. Ik doe alleen dingen die ik leuk vind. Mijn focus is om een lifestyle te creëren om de zes Volkswagenbusjes heen, en daar meerdere bedrijven omheen te bouwen. We hebben totaal 55 oldtimers, maar zijn groot geworden met de Volkswagenbusjes uit de jaren 70. Avontuur en plezier staan centraal, en zeker de verhalen erachter.”

Jeroen Tokmetzis
Jeroen Tokmetzis

2. Ben jij nog fulltime aan het werk in je bedrijf?

“In periodes werk ik veel aan mijn bedrijf, bijvoorbeeld tijdens overnames of een groeispurt. Ik houd mij vooral bezig met kansen spotten, nieuwe deals, etc. We werken inmiddels met zeven vaste collega’s. Deze week zijn er weer twee vacatures uitgezet, we zijn groeiende. Daarnaast hebben we circa vijftien oproepkrachten, zoals chauffeurs voor bijvoorbeeld het halen en brengen van de auto’s.”

3. Waar komt deze passie vandaan?

“Ik heb niet heel veel met de techniek van auto’s, maar het verhaal achter de busjes vind ik mooi. Ik reis veel en houd van snowboarden en surfen. Het Volkswagenbusje is mijn symbool voor die vrijheid. Dat icoon wilde ik hebben! Maar ik wilde er niet voor betalen, ik wilde er geld mee verdienen. Ik heb toen een kleine website online gezet, deVolkswagenbus.nl, en ben voor 500 euro gaan adverteren op AdWords. De aanvragen kwamen binnen, terwijl ik nog geen busje had. Dat was voor mij het teken om een busje aan te schaffen. Snel groeiden we door naar vijf busjes. Daarna nam ik een concurrent over, en groeiden we tot 20 oldtimers. Na nog een concurrent over te hebben genomen, hebben we nu een groot deel van de markt.”

4. Wat kost zo’n bus? Wat levert het op?

“Hangt van de staat af. Mijn eerste busje kostte slechts 9000 euro. Nu vind je die echt niet meer. Het begint nu vanaf 20.000-25.000 euro om een bus in Nederland te krijgen, maar dan heb je er nog werk aan. Sommige busjes kosten al meer dan 30.000-35.000 euro. We draaien vooral op volume: door veel te verhuren en tegelijkertijd de kwaliteit hoog te houden, zijn we hard gegroeid. De waarde van het bedrijf zit niet alleen in verhuur, maar ook in de waardestijging van de oldtimers, net als bij vastgoed. Er zijn steeds minder busjes op de markt. Het zijn collectors items. De waarde stijgt 5-8% per jaar. ”

Met een Volkswagenbusje

5. Hoe groeien jullie?

“Schaarste is de kracht, naast de fun factor. Een oldtimer huren is meteen een belevenis. Als je staat de tanken, komt er altijd wel iemand aan met een verhaal. Die emotie verkopen we. Geld verdienen is belangrijk, maar groeien en meer leuke dingen doen staat voorop. Geld is het middel, het bloed van de onderneming. Klanttevredenheid is regel een. Happy mensen dragen bij aan de groei. Daar kunnen duizenden euro’s aan marketing niet tegenop. Mond tot mond-reclame is het sterkste. Die ervaring begint al bij het eerste contact met ons. Van a tot z moet het kloppen. Overtref altijd de klantverwachting. Beloof iets, en over deliver.”

6. Ben jij een geboren ondernemer?

“Ondernemen begint met doen. Actie is de key. Een idee is niets waard zonder actie. Iedereen heeft ideeën, maar wie onderneemt actie en houdt vol? Mijn reis begon toen ik 16 was. Ik zei toen al nooit voor een baas te willen werken, ik wilde een stuk vrijheid creëren. Toen ik 18 was ging ik werken al duikinstructeur in Egypte. Ik droomde van een eigen duikcentrum of stuk grond kopen. Uiteindelijk niet gedaan, maar dus altijd al met business bezig geweest. Op zijn zesde verkocht ik al bloemen, stenen of krabben, soms alleen aan mijn oma. Zo begint het.

Toen ik 23 was hakte ik de knoop door. Ik begon mijn eerste bedrijf: een evenementenbureau. Mijn tweede bedrijf was salsaschoen.nl. Met de oldtimers begon ik dus mijn derde bedrijf.”

7. Wanneer wist je: dit wordt een succes?

“Ik heb nu goed team, goed salaris, maar het begon natuurlijk niet zo. Je maakt eerst je shit mee. Die vergeten mensen. Ik ben in 2015 bijna failliet geweest. Dat was een slecht jaar. Mijn relatie ging uit, mijn ouders gingen uit elkaar, mijn moeder had kanker, mijn bedrijf ging niet goed. Ik vluchtte naar Boedapest. Ik dacht er toen over om mijn bedrijf te verkopen. Een vriendin van me zei: ‘nee houd vol!’ Op de terugweg naar Nederland kreeg ik een mail van een concurrent; Huureenoldtimer.nl wilde hun bedrijf aan me verkopen. Ik heb ja gezegd en heb een crowdfunding gestart. Volkswagenbus.nl ging toen fuseren, en werd Weloveoltimers.nl.”

Met mijn boek voor de Kever

8. Hoe financier je een overname?

“Ik heb twee keer crowdfunding gedaan. Het is relatief duur geld maar je creëert meteen fans. In twee uur had ik het bedrag bij elkaar! Bovendien hebben we altijd zekerheid erachter: de oldtimers zijn je onderpand.”

9. Vanaf wanneer kon je jezelf ook goed uitbetalen?

“Ik heb eerst geld geleend en op een houtje gebeten. Maar in Hongarije was het goedkoop leven. Vanaf 2019 betaal ik mezelf een goed salaris. Een DGA salaris is minimaal 46.000 euro per jaar, dit jaar zelfs meer! Maar het meeste geld dat het bedrijf oplevert gaat terug in het bedrijf of naar persoonlijke ontwikkeling. Geld maakt niet gelukkig, maar het niet hebben maakt wel ongelukkig. Als je je kinderen niet kan voeden, verandert het spel. Ik krijg over twee maanden een dochtertje. Ik wil geen financiële stress meer hebben. Ik keer mezelf nu een management fee als DGA uit van 120.000 euro per jaar uit de holding. Ik pak daarvan 86.000 euro voor salaris.

10. Hoe investeer je in jezelf?

“Trainingen, onder andere van T. Harv en Tony Robbins, een NLP training, een training systemisch werken. Ik blijf constant investeren in mentors en coaches. Heb ik altijd gedaan! Ik geloof dat een onderneming niet groter zal worden dan de leider. Hoe groter ik word, hoe beter ik mijn mensen kan trainen, zij zorgen beter voor het bedrijf, en het bedrijf zorgt beter voor mij. Die cirkel wordt steeds groter.”

11. Is de eerste ton het moeilijkst?

“Winst of omzet? Het gaat om de winst. De mijlpalen – een ton, een miljoen, tien miljoen, etc – brengen elke keer nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoe meer omzet en hoe meer winst, hoe meer je kan door investeren en hoe sneller je dan kan doorgroeien. Onze kosten stijgen niet lineair mee met de omzet. Ons bedrijf is schaalbaar. Het concept is te kopiëren. Het gaat minder snel dan een volledige online business, maar onze auto’s zijn tegelijkertijd wel onze assets. Die houden hun waarde.”

12. Je zit ook in het vastgoed. Vertel eens?

“Ik zie vastgoed als mijn pensioen. Ik vind het minder leuk dan ondernemen, het is heel passief. Je koopt een appartement in box 3 voor verhuur, dat geeft passief inkomen. Daarnaast is het pand over 30 jaar meer waard en deels afgelost, dus dan heb je een vermogen. Nu ik een kleintje krijg, denk ik meer na over de volgende generatie. Wat ga ik ze achterlaten? Waar gaat mijn vermogen heen? Hoe laat ik het groeien? Ik wil alles wel vanuit passie blijven doen. Mijn passie ligt niet bij vastgoed. Tenzij ik het kan combineren met ondernemen, zoals een hotel of short term apartments. Daarbij is er veel vraag naar woningen, dus het is wel interessant. En geld is goedkoop nu.”

13. Hoe zie je jezelf over 3 jaar?

“Dan verdeel ik mijn tijd over Nederland en Tenerife. Acht maanden per jaar Nederland, vier maanden overwinteren in Tenerife. Vrijheid blijft heel belangrijk omdat het mijn creativiteit positief beïnvloedt. Ik wil WeLoveOldtimers laten groeien, en om de oldtimers nog een heel pakket heen maken, zoals tiny houses. Als ondernemer kan je alle kanten op! Als je groter bent is het makkelijker om door te pakken. Daarnaast ben ik bezig met kennisdeling. Ik wil graag mijn gemaakte fouten delen, het zijn allemaal leermomenten. Dat is goud. Ik vind het heel leuk om te trainen, te spreken en anderen te helpen. Ik ben geen coach maar wil anderen inspireren.”

Jeroen op pad in Noorwegen

14. Wie is jouw rolmodel?

“T. Harv en Tony Robbins dus. Phil Knight van Nike. Dat ondernemersverhaal is briljant. Hij heeft zoveel fouten gemaakt en volgehouden. Marcus Lemonis. Zo’n rol lijkt mij ook gaaf. Richard Branson. Het boek De flippokoning is ook een tip! Ik kijk verder veel YouTube en vind Clubhouse heel tof. Met mensen praten, verhalen horen, lezen. Dat inspireert!”

15. Wat zou je adviseren voor mensen die ook willen leven vol passie? 

“Doe wat je leuk vindt. Geld is heus belangrijk, maar houd vol. Doe alleen waar je passie ligt. Het is een lange termijn wedstrijd. Het stopt nooit, maar het wordt wel steeds leuker. Als je uit de shit komt, dan groei je. De meeste mensen geven dan op. Je gaat niet na een maand cashen Je moet eerst leren. Ondernemen is niet voor iedereen weggelegd. Als je motivatie alleen geld verdienen is, houd je het niet vol. Je moet intrinsieke motivatie hebben, een drive voor passie, groei en vrijheid. Ruil nooit je tijd voor geld. Tijd is nog waardevoller dan geld. Tijd krijg je nooit meer terug. Als je uurtje factuurtje werkt, verkoop je je tijd voor geld. Dus ga je teams bouwen en hen het uitvoerende werk laten doen? Of blijf je je eigen tijd verkopen?”

16. Welke tip heb je voor ondernemers die ook remote willen werken?

“Ga het doen! Pas als je het gaat testen, weet je waar je tegenaan loopt. Boedapest was voor mij ook de ultieme testcase. Pas als je het gaat ervaren, kan je oplossingen bedenken. Ga dus vooral kijken wat je tegenkomt. Ga mensen ontmoeten daar. Het is de mooiste ontdekking van deze tijd! Digitaal werken!”

Las Palmas

17. Hoe ga je dat doen als je een kindje hebt?

“Dat belemmert mij niet! Begin mei wordt ze geboren. In november vertrekken we naar Tenerife. Volgend jaar willen we naar Hawaï, daarna Sri Lanka. Als ze naar school moet, vinden we daar ook wel weer oplossingen voor. Ik verwacht niet een kindje mijn vrijheid belemmert, ik denk dat ik er veel voor terug ga krijgen!”

18. Laatste learning die je wilt meegeven?

“Onderneem actie! Als je iets wilt, ga ervoor! Echte vrijheid is het loslaten wat anderen van je vinden en echt voor jouw droom gaan. Mensen laten zich tegenhouden door stemmetjes in hun hoofd, die gekoppeld zijn aan wat anderen ervan vinden. Als je dat kan loslaten, ben je echt vrij. Ik heb die stemmetjes ook nog wel eens, maar omdat ik weet dat ik ze heb, kan ik ervoor kiezen om ernaar te luisteren of niet. Als je dat kan doorbreken en de hoe-vraag erin kan gooien (hoe ga ik het doen?), dan ga je kansen zien. NLP heeft mij erg geholpen. Alles is mindset. Bewustwording is altijd stap een.”

Meer weten? Check Tokmetzis.com of volg Jeroen Tokmetzis op Instagram >

Volg Vrije Meid op FacebookInstagram en YouTube

Download mijn gratis mini videotraining ‘Hoe zorg ik voor meer klanten?‘ >

Bestel hier mijn boek Work Hard Travel Harder >

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *