11x Signalen die wijzen op een naderende burn-out


Sinds een half jaar ‘officieel’ uit mijn burn-out. Ik geniet weer van mijn leven!

Een burn-out  komt niet zomaar aanwaaien, zo ook niet bij mij. Wanneer je jezelf richting burn-out werkt, pleeg je onbewust al langere tijd roofbouw op je lichaam en geest. Check welke signalen je niet mag missen om te voorkomen dat je straks écht te ver van huis bent.

 

Ik kan het woord burn-out bijna niet meer schrijven, zo klaar ben ik er eigenlijk mee. Ruim twee jaar geleden kwam ik er van het een op ‘t andere moment in terecht toen ik in de auto een zware paniekaanval kreeg. Hoe ik toen nog veilig op mijn werk ben aangekomen weet ik niet meer. Ik weet nog wel dat ik ben begonnen met huilen, om daar nog heel lang mee door te gaan. Ik ging naar de huisarts en al snel volgde de diagnose: burn-out. In deze blog laat ik je weten wat de signalen van een burn-out zijn, zodat je een naderende burn-out hopelijk kunt voorkomen. 

 

Niet uit de lucht

Kwam het uit de lucht vallen? Nee. Althans, achteraf gezien niet. Maar achteraf is mooi wonen zegt m’n oma dan. Daar heb ik nu niks meer aan. Als ik de signalen eerder had (h)erkend was ik misschien niet twee jaar helemaal uit de running geweest. Ik deel de meest voorkomende ‘symptomen’. Doe er je voordeel mee en voorkom dat jij straks op apegapen ligt.

 

1. Onverklaarbare fysieke klachten

Ieder lichaam heeft een zwakke plek die bij (onbewuste) stress-signalen af gaat geven. Bekende klachten zijn een vastzittende nek en migraine. Wat ook veel voorkomt is problemen in de buik. Spastische darmen, prikkelbare darmen, obstipatie. Dit kan tot echt serieuze problemen leiden. Zelf had ik heel erg last van hypo’s, lage bloedsuikeraanvallen. Ik ben hiervoor zelfs opgenomen geweest in het ziekenhuis maar een oorzaak was niet te vinden. Datzelfde geldt voor mijn menstruatiecyclus, die was er simpelweg niet.

 

2. Vergeetachtig

Sleutels in de deur laten zitten, je telefoon in de koelkast leggen, de verkeerde afslag op de snelweg nemen terwijl je al die jaar dezelfde route pakt. Maar ook: niet meer weten wat je vijf seconde geleden aan het doen was op je werk. Niet meer uit je woorden kunnen komen en een totaal gebrek aan concentratievermogen. Als dit soort zaken je steeds vaker gaan opvallen: rem erop!!

 

3. Moe

Je bent moe. Zo ontzettend moe. Zodra je jezelf op de bank hebt genesteld na een dag werken kun je er niet eens meer vanaf komen om naar de wc te gaan. Die vermoeidheid is echt lastig uit te leggen maar iedereen met een burn-out of depressie herkent ‘m: je bent zowel fysiek als psychisch nergens meer toe in staat. Zelfs slapen kost soms te veel energie. Hallo vicieuze cirkel!

 

Lieve vrienden, onmisbaar tijdens een burn-out

 

4. Piekeren

Alleen maar in je hoofd zitten en denken, denken, denken. Dat is kenmerkend voor mensen met een burn-out: ze zijn de verbinding met hun gevoel kwijtgeraakt en proberen te overleven door te denken. Over werkelijk alles. En een energie dat ‘t kost!

 

5. Niet meer kunnen ontspannen

Lekker op de bank zitten met een boek of een serie is er niet meer bij wanneer je richting burn-out gaat. Niet omdat je de tijd er niet voor hebt maar omdat je het niet kunt. De confrontatie met jezelf is groot wanneer je gaat stilzitten. Dan kun je weer lekker veel gaan denken, of komen die gekke fysieke klachten weer. Resultaat: je gaat door.

 

6. Nergens echt van kunnen genieten

Hier had ik zelf ook veel last van: ik dacht echt dat ik mijn gevoel voor humor en het stukje genieten van kleine en grote dingen helemaal kwijt was. Ik keek een beetje als een doedelzak naar de rest van de wereld en had alleen maar het idee: ‘het zal allemaal wel’. Ook genieten van mijn vrienden, gezin, lekker eten of reizen lukte me simpelweg niet meer.

 

7. Ongekend onzeker

In mijn geval vooral werkgerelateerd. Nog nooit heb ik me ergens zo onzeker gevoeld als bij het bedrijf waar ik werkte toen ik een burn-out kreeg. Faalangst werd mijn middle name en ik voelde me continu ondergewaardeerd en ongezien, ook al waren mijn beoordelingen goed. Ook voelde ik me super saai. Wat hadden vrienden eigenlijk aan mij? En wat te denken van mijn kind? Je zal zo’n moeder maar hebben!

 

Mijmerend in het bos..

 

8. Angstig

Ik luidde mijn burn-out in met een klassieke paniekaanval in de auto. Zo eentje waarbij je hart in je keel zit en als een gek tekeer gaat, je handen nat worden, ik moet overgeven, wil vluchten voor mijn leven! Ik was al bekend met een angststoornis uit mijn jongere jaren maar had hier al zeker 10 jaar geen last meer van gehad. En ineens was het er weer. Naast de paniekaanvallen ontstond er een angst voor zo’n beetje… alles. Ik sliep zelfs een tijdje bij mijn ouders en dan ook echt bij mijn moeder in bed. Wie had dat gedacht..

 

9. Gevoelig voor prikkels 

Naar de supermarkt gaan is vaak hel voor mensen met een burn-out. Al die prikkels! Van andere mensen, alle verschillende producten, muziek, temperatuur. Ik heb heel wat keren met bonzend hart door de Appie gelopen, denkend dat er een aardbeving gaande was. Maar ook hele ogenschijnlijk eenvoudige prikkels zijn al snel te veel als de emmer vol zit. Denk aan bezig zijn op social media, bellen met een vriendin, luisteren naar iemand met een harde stem, een motor die voorbij komt rijden. Brr!

 

10. Fouten maken

De simpelste routineklusjes zitten ineens vol fouten, je laat steekjes vallen of wordt slordig in je werk: teken aan de wand dat je er in ieder geval niet bij bent. Zo’n dagje hebben we allemaal, maar wanneer het een alledaags ding wordt is er wel wat aan de hand. Zo verstuurd ik ooit per ongeluk een vertrouwelijk bericht naar een hele perslijst. Oeps!

 

11. Uit evenwicht raken

En dan letterlijk. Mensen die strak staan van stress ervaren soms het gevoel dat ze dronken zijn of ‘er niet helemaal bij’. Zelf had ik dat ook, en verloor ik ook weleens mijn evenwicht, out of the blue! Vergelijkbaar hiermee is ook het gevoel van aardbeving wat ik hierboven al beschreef. Volgens mijn arts komt dit door overprikkeling van het systeem en is rust de enige remedie.

 

Mijn grootste geluk!

 

Hierboven staan ‘slechts’ elf signalen beschreven die erop wijzen dat je eens wat zaken onder de loep kunt nemen voor jezelf. De beste tip die ik je kan meegeven is dat je eerlijk mag zijn naar jezelf. Herken je net iets te veel in deze signalen? Wuif het niet weg maar ga er serieus mee aan de slag. Ons lichaam is slim en blijft net zo lang aan de bel trekken tot jij luistert. Doe je dat niet, dan val je vanzelf uit. En dan is het menens!

 

Sarah is op haar eigen blog begonnen aan een ‘dossier burn-out’. Volg je haar ook al op Instagram?

Share

About Sarah Kuypers

Sarah Kuypers is freelance copywriter en pr-adviseur, ze werkt drie dagen per week voor SuusjeHQ en heeft daarnaast diverse kleine opdrachtgevers. Volg Sarah voor je dagelijkse dosis momlife, ondernemen en reizen!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *