Samenwerken met reisbloggers doe je zo 1


In Perth had ik een héél fijne samenwerking met 8Hotels.

Vorige week op het event #Storymakers van Cherry Picker leerde ik alles over travelbloggers, travelbrands en hoe deze twee het beste uit elkaar kunnen halen. Ik praat je bij over samenwerken binnen het reis(bloggers)wereldje!

Op 23 mei 2015 vond ik Hotel Arena het event #Storymakers van PR-bureau Cherry Picker plaats. Cherry Picker slaat bruggen tussen travelbrands en travelbloggers, en organiseerde het event om deze twee groepen elkaar te laten ontmoeten. Bovendien kregen zowel de brands als de bloggers een aantal presentaties voorgeschoteld. Twee succesvolle bloggers – Anneke en Laura – vertelden over hun journey, het verkeersbureau van Curaçao vertelde over het eiland en eerdere samenwerkingen met bloggers, en Tessa – oprichter van Cherry Picker – presenteerde de resultaten van het bloggersonderzoek.

Wie zijn die reisbloggers?
Maar liefst 206 reisbloggers – of bloggers die wel eens reizen en daarover bloggen – deden mee aan het onderzoek van Cherry Picker. Hierdoor kwamen we er eindelijk achter wie al die reisbloggers nu zijn. Wat blijkt? De gemiddelde reisblogger is vrouw (85%!), 31 jaar oud en leeft (nog) niet van haar blog. Ook de doelgroep van bloggers is veelal vrouw en tussen de 20 en 35 jaar oud. Vrijwel alle reisbloggers bloggen vanuit hun passie, en houden hun blog persoonlijk. Niet verrassend dus dat brands graag samenwerken met bloggers, want persoonlijke, gepassioneerde verhalen werken!

Een foto die is geplaatst door Cherry Picker NL (@cherrypickernl) op


Zo werk je samen
Volgens Tessa is het als blogger belangrijk om kritisch te zijn bij het aangaan van een samenwerking. Past dit bedrijf echt bij je blog? Zou je zelf ook deze reis maken als die niet ‘gratis’ werd aangeboden? En heeft je lezer wat aan dit verhaal, of zou zij deze reis nooit (kunnen) maken? Kortom, blijf bij jezelf en vergeet je lezers niet. Anneke, één van de vrouwen achter de succesvolle blog Nomad & Villager is het hiermee eens. “Kijk waar jij raakvlakken mee hebt, en maak daar reizen en blogs over”, aldus Anneke. Zo heeft Anneke vroeger in Bosnië gewoond, en was het dus niet gek dat ze daar laatst naartoe ging op reis, ook al ligt de bestemming wellicht niet zo voor de hand.

En zo niet
Ik weet niet wat er precies aan de brands is geadviseerd over samenwerken met reisbloggers, maar uit eigen ervaringen en verhalen van collega-bloggers, weet ik dat veel bedrijven bloggers nog steeds niet echt meetellen. Bedrijven zien een blog niet als volwaardig medium en/of betalen bloggers lang niet zoveel als ze zouden betalen aan een (print of online) magazine. Bezoekersaantallen zijn nog steeds doorslaggevend, terwijl beter gekeken kan worden naar engagement. Hoe trouw zijn jouw volgers? Hoeveel bereik en effect heb je daadwerkelijk? Bedrijven die uiteindelijk besluiten om samen te werken met een blogger, bieden vaak slechts een deel van een reisje aan, bijvoorbeeld het verblijf. Dat klinkt hartstikke leuk, maar een blogger met een baan naast haar blog moet voor zo’n reisje vrij nemen van werk, moet haar eigen vervoer betalen én kan met een reisje niet haar huur betalen.

Bloggercelebrity Laura @WhataboutherNL klinkt een beetje zenuwachtig maar heeft een authentiek verhaal! #storymakers pic.twitter.com/xKz1LRRcFK

— Suzanne van Duijn (@SuusjeQ) May 22, 2015

Steeds professioneler
Gelukkig worden wel steeds meer bloggers serieus genomen. en niet onterecht. Bloggers worden steeds belangrijker bij het oriënteren en boeken van reizen, en daar moeten brands op inspelen. Blogs worden ook steeds professioneler. De concurrentie is moordend! Wil je als blogger dus meetellen, werk dan aan de kwaliteit van je blog. “Veel belangrijker dan kwantiteit”, zegt Laura van Whatabouther.nl. Te denken valt aan een mooie website, goede foto’s én video’s, en waardevol contact met je lezers. Ga de interactie aan en wees ook lief tegen je collegabloggers. Waarom die jaloezie? Houd je blog persoonlijk en uniek, dan is iedere blog toch anders.

Small world
Lief zijn tegen anderen is sowieso een goede tip, want op elk event kom je dezelfde reisbloggers weer tegen. Zo zag ik Milou, Stephanie en Jip weer, waar ik laatst nog een (bloggers)borrel mee dronk. Ook zag ik een aantal oude bekenden van het event van Verkeersbureaus.info. En ik herkende zelfs een paar bloggers van eerdere bloggerevents van Wehkamp en Miss Publicity. Daarnaast is het aantal landen en steden in de wereld natuurlijk niet oneindig. Het verkeersbureau van Frankrijk was aanwezig bij Storymakers, terwijl ik dat de dag ervoor nog aan de telefoon had voor een persreis met Travelvalley.nl. En ik hoop brands als Srprs.me, I Like Local, Kaboom Hotel, Beleef Friesland,  Verkeersbureau Curaçao én Cherry Picker zelf natuurlijk ook nog eens te spreken 😉

Hoe ga jij samenwerkingen aan als blogger?

Lees ook dit artikel van De Groene Meisjes over geld verdienen met je blog.

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Samenwerken met reisbloggers doe je zo