Stappenplan: zo word je succesvol blogger



Hoe start je een blog? Wat komt er allemaal bij kijken? Vandaag vertel ik je alles over bloggen. Want bloggen is voor velen niet langer alleen een hobby. Bloggen is (booming) business!

 

Bloggen is al lang niet meer (alleen) een hobby voor meisjes met schrijfambities of een passie voor selfies. Steeds meer mensen lezen blogs en doen aan de hand daarvan bepaalde aankopen wel of niet. Bloggers hebben autoriteit en de bloggers die het echt goed doen kunnen er zelfs (ruimschoots) van leven (en reizen). Ook bedrijven werken steeds vaker samen met bloggers, voor content over hun bedrijf op een blog, of voor leuke content op hun eigen site. Goede, persoonlijke content maakt een site immers meer waardevol en uniek. En dat trekt bezoekers.

Hoe start je met bloggen?

Begin 2009 begon ik zelf met bloggen. Ik had er geen hoge verwachtingen van en had alles behalve een contentplan. Sterker nog, ik had geen flauw idee wat ik ging doen, en begon gewoon mijn eigen ‘platform’ om mijn verhalen kwijt te kunnen. Maar ik hoor steeds meer mensen om mij heen die willen gaan bloggen, en daarvoor wel een ‘echt plan’ willen hebben. En dat is alleen maar goed, want het wereld wijde web huisvest al genoeg onzin. Wil je succes hebben met bloggen, dan moet je echt wat te bieden hebben. Anders verdwijn je in de grote grijze massa. Zie het als artiesten op YouTube. Iedereen kan een liedje zingen en daarvan een filmpje online zetten, maar hoeveel worden er echt groot mee? Uiteraard wilt niet iedereen succesvol blogger worden. Sommige mensen willen gewoon hun verhalen delen, net als ik toen ik begon. Deze blog is dan ook geen reglement dat ik anderen wil opleggen. Doe ermee wat je wilt! 🙂

Fake it till you make it: bloggen in NYC in 2010.

Bezint eer ge begint

Wie een succesvolle blogger wilt worden, moet eerst een aantal dingen beseffen.

 

Er is niet echt een weg terug. Als je eenmaal begint met bloggen, is het een beetje raar om opeens weer te stoppen als je geen zin meer hebt. Hetzelfde geldt voor een blog-pauze. Een beetje onprofessioneel en niet loyaal naar je lezers toe, niet waar? Natuurlijk moet het leuk blijven, maar succesvol bloggen is echt wel meer dan een vrijblijvende hobby.

 

–  Je wordt er niet rijk mee. En je kunt er ook niet (meteen) gratis door op reis. Althans, dat is maar voor een handjevol bloggers weggelegd. En meestal komt dat succes ook niet vanzelf. Daar is jaren van ervaring en hard werken aan vooraf gegaan. Er is tijd en geld geïnvesteerd, er is genetwerkt en er is onderaan begonnen. Niet iedereen haalt de top, dus doe het vooral omdat je het leuk vindt.

 

Het is meer dan schrijven. Al is schrijven wel het belangrijkste. Ik spreek wel eens mensen die reisblogger willen worden, omdat ze denken dat ze er gratis door op vakantie kunnen of producten zullen ontvangen, maar als ik ze vraag naar hun schrijfervaring blijkt dat ze nog nooit een letter op papier hebben gezet. Dat lijkt mij geen goed uitgangspunt. Maar er is dus meer dat je als blogger ‘moet’ kunnen, en dat is foto’s (en video’s) maken, een website onderhouden, social mediakanalen beheren, jezelf verkopen, netwerken, onderhandelen en – als je gaat verdienen – administratie bijhouden. Natuurlijk kun je alles uitbesteden, maar dat kost natuurlijk weer extra geld.

Een foto die is geplaatst door Suzanne van Duijn (@suusjeq255) op


Echt beginnen?

Nog steeds zin om te bloggen? Let’s get this thing started!

1. Een website is zo aangemaakt, op bijvoorbeeld WordPress of Blogspot.
2. Leuke naam bedacht? Check even of de domeinnaam en sociale media nog vrij zijn.
3. Een logo en visitekaartjes kun je hier en hier ontwerpen en bestellen.
4. Waar ga je over bloggen? Niche-bloggen is ‘in’: wat is jouw specialisme? Waar weet jij veel van en wat vind jij echt interessant? Alleen zo kun je er regelmatig over schrijven.
5. Vind jij schrijven leuk maar ben je geen geboren schrijver? Blink dan uit met interessante verhalen, prachtige foto’s of hilarische filmpjes.
6. Geen geboren fotograaf? Op internet vind je genoeg beeld dat je mag gebruiken. Embedden mag altijd!
7. Hoe vaak ga jij bloggen? Maak een contentkalender en plan in wat en wanneer je wilt posten.
8. Plan je berichten in op social media om deze vervolgens te verspreiden.
9. Samenwerkingen met bedrijven ga je aan via mediabureaus of op eigen initiatief.
10. Ga regelmatig naar bloggerevents om te netwerken. Met bedrijven én andere bloggers. Zie je collega-bloggers niet als concurrenten. Steek wat van ze op maar blijf uniek!

 

Hoezo writersblock?

‘Maar waar schrijf je dan over?’ hoor ik wel eens. Maar als schrijver heb ik eigenlijk nooit een writersblock. Ik heb meer dan genoeg ideeën, maar simpelweg tijd te kort om alles (meteen) uit te werken. Daarom heb ik ook tientallen conceptblogs en ideeën in mijn CMS en in Evernote staan. Inspiratie genoeg, omdat ik schrijf over wat ik zelf interessant vind en vaak ook op basis van persoonlijke ervaringen. Kortom, blijf dicht bij jezelf, dan heb je altijd wat te vertellen.

 

En nu wil ik wel eens wat van jullie weten. Waarom blog jij of denk jij erover een blog te beginnen? Wat is jouw ultieme tip voor bloggers? 

Finally, hard work pays off 😉

Disclaimer

Het opvolgen van bovenstaande tips is geen garantie voor succes. Niet voor niets geniet ik ook nog steeds geen internationale bekendheid als blogger en werk nog steeds in loondienst om mijn rekeningen te kunnen betalen. Maar gelukkig haal ik nog steeds mijn voldoening uit Artikel 2.55, heb ik al heel veel leuke dingen mogen mee maken en leuke mensen mogen ontmoeten, en is mijn blog bovenal mijn visitekaartje en portfolio. Wie weet waar het ooit toe leidt… Jullie zijn nog niet van me af! 😉

 

Lees ook: 

– De meest gestelde vragen over bloggen
– Zo word je journalist in zeven stappen
– Zo bemachtig je die baan bij Grazia
How I got the job in fashion
– Help, mijn blog is gekopieerd! En dan?

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *