Drie weken Maleisië: dit was mijn route

Maleisië is best een paradijs

Zonder mijn eerdere reisjes te willen uitmelken: vandaag deel ik mijn route door Maleisië, waar ik in 2013 een kleine drie weken ging backpacken met mijn vriend. Ook Singapore moesten we natuurlijk even zien. En dat bleek een slimme zet.

Hoewel ik genoeg reisjes maak om mijn blog te vullen, deel ik ook graag mijn eerdere avonturen en tips met jullie. Sommige ervaringen wil je gewoon vertellen, zelfs als het alweer tweeënhalf jaar geleden is. Destijds schreef ik nog vooral korte stukjes over mijn reizen. Al was Maleisië wel één van mijn eerste trips waar ik over blogde tijdens de reis. Enfin, lees verder als je mijn hele route door Maleisië én Singapore wilt weten.

Maleisië, ik kies jou!

De Filipijnen, Sri Lanka, Colombia, Cuba… Na wikken en wegen besloten mijn vriend en ik begin 2013 toch een reisje naar Maleisië te boeken. We wilden graag in de zomer weg, mooie stranden zien, maar ook kunnen duiken en af en toe nog wat actiefs doen, zoals een leuke citytrip of jungletrekking. Omdat het in veel andere landen in onze zomermaanden regenseizoen is, kozen we voor Maleisië. Daar (en in Indonesië) is de zomer juist de ideale reistijd!

De route

Start: Kuala Lumpur

Eén van de beste plekken om een reis door Maleisië te starten is Kuala Lumpur, ook wel KL voor insiders. Veel andere backpackers komen vanaf Thailand Maleisië in, of vliegen op Singapore. Maar mijn vriend en ik vlogen dus op KL. Met een overstapje in Istanbul waren we iets meer dan 500 euro kwijt voor een retourtje. Geen geld!

Het is goed om weer in Azië te zijn. Al dat KL me niet per se aan een andere Aziatische stad denken. Een soort klein Bangkok misschien? De mensen zijn er Chinees, Hindoestaans, of iets er tussenin. En dat is ook meteen typerend voor Maleisië: het is een smeltkroes van culturen, ook in de keuken (hoera!). We zijn twee nachtjes in KL en verblijven in China Town, een populaire wijk (ook voor backpackers). Hotel Swiss Inn is een aanrader: toplocatie en circa 30 euro per nacht voor een nette kamer, inclusief ontbijt. Ook Little India, Merdeka Square (area) en – uiteraard – de Petronas Twin Towers zijn een must-see.

Veel auto’s, minder scooters in KL
Little India
Ontbijten!

Taman Negara

In KL boeken we een bus en boot naar Taman Negara, het grootste en oudste nationaal park van Maleisië. Vooral de drie uur in de longtailboot zijn prachtig. Taman Negara zelf valt ons iets tegen. Ik had zelf een soort Si Phan Don in mijn hoofd, met basic bungalowtje aan de rivier en een chille vibe. Maar ons plaatsje is meer een dorpje, waar het bovendien stikheet is, er amper terrasjes zijn, geen bier wordt geschonken (hallo Maleisië) en we bij de safari een gids krijgen die nul Engels spreekt. Wel is de wandeling in het oerwoud mooi, met die grote bomen en hangbruggen tussen de boomtoppen!

Op weg naar Taman Negara
Jongetje heeft het naar z’n zin
De bekende loopbruggen

Tioman

Dan is het tijd voor paradijs: via Mersing (waar we een nachtje overnachten) nemen we de boot naar Tioman. Na twee uur varen stappen we uit bij Salang, een gezellig strandplaatsje dat echt een laid back-sfeertje heeft. We zouden hier zo een weekje willen blijven, maar helaas heeft ‘ons’ bungalowpark maar twee nachten plek. Ook andere accommodaties zijn volgeboekt (veel (welvarende) Maleisiërs hebben vakantie en komen duiken op Tioman), en dus pakken we een taxiboot naar Panuba. Dit is geen dorpje te noemen meer een resort. We vermaken ons er prima (lees: chillen), maar het eten is niet geweldig (en dat in Azië…) en na een paar dagen beginnen we ons te vervelen. Tja, zo’n strandvakantie is niet echt wat voor mij!

Welcome to paradise!
Weer een blij kindje
Het resort

Singapore

Met weer een boot en een bus komen we aan in Singapore, waar we ons vanaf het eerste moment thuis voelen. Het is een stuk Westerser dan het Azië dat ik gewend ben, maar hé, ik blijf een Westerling. Ideale combi voor een stedentripje lijkt mij zo. De hotels zijn wat duurder. Van te voren hebben we – op aanraden van vrienden – een hotel geboekt in de wijk Bugis. Een meer dan prima hotel waar niets er smoezelig uitziet, en dat voor circa 60 euro per nacht. Voor mijn Aziatische doen duur, maar voor Westerse begrippen nog steeds prima.

Singapore is food heaven, laat dat voorop staan. We vermaken ons drie dagen lang met veel eten, wandelen door bekende en minder bekende wijken, en de night safari in de Singapore Zoo. Dat laatste blijkt een tegenvaller, maar mijn nieuwe Marc Jacobs-tas maakt veel goed. Overigens is Singapore echt niet zo extreem netjes en keurig als sommigen je doen geloven. Ja, wel vergeleken (arme) andere Aziatische landen. Nee, niet vergeleken Hong Kong of het ‘echte’ Westen.

Bekend plaatje

Een ijsbaan in een winkelcentrum… in de tropen!

Singapore straatbeeld

Malacca

Last but not least in Malacca (ook wel bekend als Malaca, Melakka, Melaca en nog tien andere schrijfwijzen). Malacca doet me denken aan Hoi An in Vietnam: het is een schattig stadje met een rijke historie (lees: mooie, koloniale pandjes), en veel Nederlandse sporen. Ook hier eten we weer goddelijk en slapen in een meer dan prima hotelletje: het koloniale Heeren Inn.

’s Avonds neem ik een voetmassage, die door een blinde man blijkt te worden gegeven. Ik raak er helemaal geëmotioneerd van: ik, een rijke blanke jongedame, die gemasseerd wordt door een arme, blinde Aziatische man die als hij dit beroep niet had gehad, geen enkele kans zou hebben gekregen in zijn leven. Als hij al niet wordt afgezet door de saloneigenaar natuurlijk… Ik geef hem een goede fooi en pink later een traantje weg als ik het verhaal aan mijn vriend vertel. Op zulke momenten voel ik me zo’n verwende Westerling, maar ben ik tegelijkertijd ook weer dankbaar dat ik wel alle kansen krijg in mijn leven en zoveel kan reizen.

Gotta love Malacca!
Net Vietnam!
Dagelijks straatbeeld

Met de bus reizen we op onze laatste dag weer terug/verder naar KL, waar we het vliegtuig naar huis pakken. Een heerlijke vakantie zo, en drie weekjes is ideaal als je een groot stuk van Maleisië wilt zien (en nog lang niet alles).

Ben jij wel eens in Maleisië geweest? Wat lijkt jou het mooiste?

Volg Vrije Meid op Facebook voor wekelijks drie nieuwe artikelen!

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *