Interview: Deze werkgever werd digital nomad


Foto: Teun en Susan van Tourism Marketing Concepts

Begin dit jaar maakte ik de switch van werknemer naar zelfstandige én digital nomad. Maar niet alleen werknemers willen digital nomad worden. Werkgever TMC besloot hun kantoor op te zeggen en een digital nomad-bedrijf te worden. 

Op Artikel 2.55 roep ik om het hardst om vooral je baan op te zeggen en online ondernemer te worden. Alleen zo kun je namelijk werken vanaf waar je maar wilt, en dus de vrijheid hebben om veel te reizen. Of toch niet? Op een event sprak ik Susan van Egmond en Teun Kees van Tourism Marketing Concepts (TMC). Zij deden eind 2015 hun kantoor de deur uit en werken nu met hun team als ‘digital nomad-bedrijf’. Ik sprak deze inspirerende ondernemers over hun heldhaftige stap.

Kunnen jullie eerst kort iets vertellen over TMC?

Susan en Teun: “Tourism Marketing Concepts – in het kort TMC – is een gespecialiceerd communicatie- en PR-bureau voor de toerisme, reis-, culinaire – en lifestyle sector. We vertegenwoordigen nationale en regionale tourism boards, hotels, vliegtuigmaatschappijen, vliegvelden, cruisemaatschappijen, reisbureaus en culinaire merken in de Benelux-markt.
Onze missie is ‘onze landen’ – zoals Jordanië, Malta, Indonesië en Japan – zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen bij consumenten in de Benelux. Wat we bijvoorbeeld hebben gedaan is het koppelen van 3 Op Reis aan onze contacten in Japan, maar ook het verbeteren van de reputatie van Malta is iets waar we al tien jaar mee bezig zijn. In samenwerking met het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden verkochten we 170.000 kaartjes voor een tentoonstelling over Petra in Jordanië, wat direct resulteerde in sales.”

Waarom besloten jullie om jullie kantoor in Amsterdam in te ruilen voor een ‘online kantoor’?

“Enerzijds werden we gek van de files op de A1, en de twintig uur die we daardoor wekelijks konden weggooien. Anderzijds zijn we als internationaal kantoor in de reisbranche sowieso al veel op reis. Werknemers vroegen ons vaak of ze niet thuis konden werken, bijvoorbeeld voor of na een trip. Om de kostenbesparing was het ons niet eens te doen, maar ook dat is een voordeel aan onze switch. Al komen er ook weer andere kosten bij, zoals de ‘unit’ die we nu huren om alsnog wekelijks bij elkaar te kunnen komen. De eerste maanden als digital nomad-kantoor huurden we flexplekken, maar dat bleek niet te werken. Je moet daar stil zijn, terwijl je juist even wilt bijpraten met je team of een klant.”

Welke praktische zaken moesten er geregeld worden om deze stap mogelijk te maken? 

“Eigenlijk moet je een mentale knop omzetten én de technische kant regelen. De telefoon is doorgeschakeld, onze administratie is inmiddels volledig online (vraag suppliers om online te factureren in plaats van per post!) en we hebben een mobiele server die we meenemen wanneer we in onze unit werken. Dat is overgens Nest in Amstelveen, waar je per maand je eigen plekje kunt huren.”

Hoe ziet een gemiddelde werkweek er nu uit?

“Als digital nomad-kantoor is het belangrijk om erg gestructureerd te werken volgens strakke planningen. Je kan immers niet bij elk wissewasje overleggen en koers bijzetten. Onze planning staat in Google Drive. Zolang die planning gehaald wordt, kunnen werknemers hun eigen werktijden en locatie kiezen. Daarbij moet natuurlijk wel rekening worden gehouden met de bereikbaarheid voor klanten. Voor klanten in andere tijdszones is het overigens juist fijn dat werknemers soms ’s avonds werken in plaats van overdag! We werken alemaal grotendeels vanuit huis en komen dus twee keer per week bij elkaar in Nest. Daar hangt echt een start-upsfeertje, waardoor we ons weer 25 voelen en net zo gaan denken als de andere jonge ondernemers die daar zitten – van advocaten tot grafisch ontwerpers. Goed voor je netwerk trouwens!”

Hoe bevalt het?

“So far so good. Sommige dingen blijken wat lastiger, zoals bij het organiseren van de Vakantiebeurs. Dan had één werknemer de badges en een ander de kaartjes. Maar dat speelde nog voor we de unit hadden. Nu is dat onze centrale plek en kunnen dat soort zaken daar ondervangen worden. Ook over stagiaires en nieuwe werknemers moeten we gaan nadenken. Die moeten toch ingewerkt worden, maar we wilen niet voor een stagiaire elke dag in de unit zitten. We zoeken daarom echte digital nomads die van deze lifestyle houden en zelfstandig kunnen werken. Bij ons geen aanwezigheidsplicht! Echte nadelen hebben we nog niet ondervonden.”

Zouden jullie andere bedrijven aanraden om ook ‘online te gaan’?

“Ik denk dat het voor veel bedrijven zo kan werken. Een digital nomad-kantoor dwingt je om veel taakgerichter te werken. Je moet als werkgever goede planningen maken en deze tijdig controleren om het eindresultaat te kunnen bereiken. Wel moet je je medewerkers kunnen loslaten. Niet iedereen is hiervoor geschikt. Mensen moeten niet de hele tijd contact en begeleiding willen! Het vergt inspanningen van het hele team om gedisciplineerd te werken. Veel andere bedrijven reageren enthousiast op onze stap, maar zeggen dan dat het bij hen niet zou kunnen. Onzin! Het is vooral een mentale knop. Daarna zet je één voor één de technische stappen – doe desnoods een pilot – en daarna is het doen! Al zijn wij als kleine organisatie natuurlijk wel wendbaarder dan grotere bedrijven.”

Waar staat TMC over vijf jaar? 

“We hopen dan een deel van de tijd in het buitenland te werken. We hebben inmiddels een soort TMC-vestiging in Spanje opgezet – voor de Spaanse markt – en kijken daar nu waar de behoefte ligt. Daar zullen nieuwe opdrachten uitkomen en die hopen we dan in de winter daar te kunnen uitvoeren. Op andere plekken kijk je met een frisse blik tegen dingen aan, dus wie weet rolt er wel heel iets anders uit!  Door ook op andere locaties bij andere klanten te werken, leer je een plek én je klant echt kennen. Hoe goed is dat? De middelen zijn er, maar men zet het nog zo weinig in. De Nederlandse overheid stimuleert het helaas ook niet echt. Maar we hebben simpelweg geen kantoorgenen. We willen ons niet opgesloten voelen.”

Denk je dat digital nomad-bedrijven de toekomst zijn?

“Je ziet al meer en meer flexplekken komen. Al vindt men het wel eng om de tredmolen te verlaten. Maar hoe meer jonge mensen op de arbeidsmarkt starten, hoe sneller het zal gaan. Zij zijn al gewend digitaal te leven en op andere manieren aan sociale interactie te komen dan op kantoor. Binnen vijf à tien jaar verwachten wij de omslag: alles efficiënter, goedkoper en meer vrijheden. Al zijn er ook (jonge) werknemers die helemaal geen vrijheid willen. Die mensen willen gewoon nog met hun broodtrommeltje naar kantoor en de roddels bespreken bij het koffiezetapparaat. Een ambtenarenclub zal dan ook geen werknemers gaan verliezen aan bedrijven met digital nomad-genen.”

Wat is voor jullie een goede balans tussen werk en vrije tijd?

“Hoewel we ons werk leuk vinden en er een goede boterham mee willen verdienen, vinden we een goede balans tussen werk en vrije tijd heel belangrijk. We willen tijd doorbrengen met vrienden, tijd hebben om iets anders dan werk te doen. Alleen al door de besparing van 20 uur reistijd houden we nu tijd daarvoor over. We doen hetzelfde werk, maar dan op prachtige locaties, op onze eigen voowaarden. Niemand denkt op zijn sterfbed ‘had ik maar meer gewerkt’.”

Welke eigenschappen moeten werkgevers bezitten om met deze ontwikkeling mee te gaan?

“Je moet in elk geval gesteld zijn op je vrijheid en je medewerkers kunnen vertrouwen. Je moet ook bereid zijn te veranderen. Heldere communiatie en veel Skype-gesprekken voeren is belangrijk. Haal interne deadlines iets naar voren. Daarnaast moet je het oké vinden om niet alles meer te weten wat zich binnen jouw bedrijf afspeelt. Je hoort geen telefoongesprekken van collega’s meer en voert geen wandelganggesprekken met ze.”

Hoe ‘vertrouwen’ jullie jullie werknemers? 

“We werken met een team dat we al even kennen en hebben een strakke planning die we elke week doornemen. Ook ‘zien‘ we elkaar dagelijks via Skype. Twee keer per week komen we samen, of we gaan samen gaan afspraken. Het blijkt vooralsnog goed te werken!”

Ultieme digital nomad-(droom)locatie? 

“Overwinteren op een zonnige locatie! Onze familie woont voor een deel in Sitges, een plaatsje ten zuiden van Barcelona. Daar vinden we het heerlijk en hopen er veel tijd te gaan doorbrengen. Voor de rest willen we af en toe woningruil doen en een maandje ergens zitten. Echt wonen en werken dus in plaats van toerist zijn. We zijn nu aan het kijken voor San Francisco. Werknemers mogen dit natuurlijk ook.”

Zou jij het aandurven als werkgever? Of zie jij jouw werkgever al deze stap maken?

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Kijk voor meer informatie op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *