Komkommertijd? Zo vergeten jouw klanten je niet!


Een snoepkaart van Kaartwereld.nl

Een kaartje is de ideale manier om weer top of mind te komen bij die leuke opdrachtgever. Of om opnieuw je diensten te verkopen aan die oude klant. Zoek een gelegenheid en stuur die kaart!

Vorige maand kreeg ik het opeens angstvallig rustig. Ik dacht: help, watskeburt? Gelukkig bleek het slechts komkommertijd te zijn. Bedrijven doen het rustig aan in de zomer en veel freelancers hebben daardoor minder werk (en werknemers vaak ook maar die krijgen gewoon doorbetaald). Hoe zorg jij er als zzp’er voor dat jouw opdrachtgevers je na de zomer weer inschakelen? Een kaartje sturen is de ideale manier om ervoor te zorgen dat je niet wordt vergeten! En dat geldt trouwens niet alleen in de komkommertijd, maar ook voor andere momenten. Een gewaardeerde klant is een blijvende klant 🙂

Wanneer? Wat? Hoe?

Oké, hartstikke leuk zo’n kaartje. Maar moet je dat dan out of the blue versturen? En watvoor kaartje is geschikt? En voor de niet-schrijvers onder ons: wat zet je er in hemelsnaam op? Ik help je een handje 🙂

Mijn eigen SuusjeHQ-kaartje

Zelf ontwerpen of een bestaande kaart

Voor SuusjeHQ ontwierp ik een tijdje geleden mijn eigen kaartjes. Gewoon simpele ‘briefkaarten’ met een foto van Nieuw-Zeeland op de voorkant en een blanco achterkant. Hier kan ik zelf mijn tekst op schrijven. Ideaal in te zetten voor elke gelegenheid dus!

Maar een paradijselijke strand is niet altijd een goed idee (ja, echt). Bijvoorbeeld als je je opdrachtgever een hart onder de riem wilt steken. Of als je je eigen kaart als eens naar die opdrachtgever verstuurd hebt. Dan bieden leuke kaartensites soelaas! Ik ontdekte deze maand Kaartwereld.nl, waar je een leuk, toepasselijk kaartje kunt vinden en kunt (laten) versturen naar jouw opdrachtgever of klant. De snoepkaarten zijn mijn favoriet! Daarvan verstuurde ik er dus meteen een paar naar mijn vaste opdrachtgevers. Er is namelijk altijd wel een gelegenheid te bedenken.

1. Verjaardag

Opdrachtgevers, klanten, het zijn ook maar gewone stervelingen! En wie vindt het niet leuk om een  (fysieke!) kaart te krijgen op zijn verjaardag? Behandel je opdrachtgever of klant daarom gewoon als mens en stuur een Happy Birthday-kaartje. De keuze is reuze op Kaartwereld.nl, ook wat felicitatie-snoepkaarten betreft.  

2. Jubileum

Het woord jubileum is vrij vaag, maar dat biedt kansen! Het is altijd wel een jubileum: één jaar geleden dat de samenwerking begon, twee jaar geleden dat de samenwerking begon, een jaar geleden dat jullie samen dat ene succes boekten, etc. Life is short, celebrate the little things!

3. Na afronding van een klus

Ben je klaar met een klus? Fijn! Even een rustmomentje kan geen kwaad, maar dit is tegelijkertijd een ideale gelegenheid voor een kaartje. Niet alleen om jouw opdrachtgever of klant te bedanken voor de leuke samenwerking, maar ook om misschien weer een zaadje te planten voor een nieuwe klus.

4. Feestdagen

Inkoppertje lijkt me! De feestdagen zijn natuurlijk een perfect (maar misschien een klein beetje afgezaagd) moment voor een kaartje. Vrolijk Kerstfeest en een Gelukkig 2017! Happy new year bitches 😉

5. Spontaan

Een spontaan kaartje is toch eigenlijk veel leuker? Als je het niet verwacht is het verrassingseffect uiteraard het grootst. ‘Ik moest aan je denken toen ik deze leuke snoepkaart zag’, iets in die trant.
Of: ‘Zo maar een kaartje omdat ik zo blij met jullie ben als opdrachtgever!’ Karmapunten voor jou, baby!

6. Hart onder de riem

Helaas kent het ondernemersleven niet alleen leuke momenten. Het is eigenlijk net het echte leven. Ook ondernemers, opdrachtgevers en klanten krijgen te maken ongelukken, ziekte en andere ongein. Kleine moeite (groots effect) om dan even een opkikker-kaart (of ander kaartje) te sturen!

7. Vakantie

Last but not least: die komkommertijd hè, dat is dus eigenlijk ook de vakantietijd. Misschien niet voor jou als freelancer, maar misschien wel voor jouw opdrachtgever of klant! Stuur dan vooral een kaartje om hem of haar fijne vakantie te wensen.  Als jij over een paar maanden weer gaat overwinteren in Azië kun je nog eens een kaartje sturen om de groetjes te doen vanuit Thailand. Al zal dat minder goed ontvangen worden vrees ik 😉

Hoe blijf jij op de radar van opdrachtgevers? 

Meer klanten vinden? Ik schreef een e-book met heel veel tips!

N.B. Ik schreef deze blog in samenwerking met Kaartwereld.nl. De kaarten van Kaartwereld vind ik uiteraard oprecht leuk. 

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Kijk voor meer informatie op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *