Hoe overleef je een lange vlucht? 6


 

Vliegtuig Taupo Nieuw-Zeeland

Vijf tips om een lange vlucht te overleven. Happy flying!

Afgelopen vrijdag vloog ik van Amsterdam naar Jakarta, de hoofdstad van Indonesië. Gelukkig vloog ik rechtstreeks, waardoor ik in een acceptabele veertien uur mijn plaats van bestemming bereikte. Had ik een overstap of een verdere bestemming gehad, dan was ik zo twintig uur aan ’t vliegen geweest. De meeste mensen staan hier niet om te springen. Maar wil je wat zien van de wereld, dan zul je toch regelmatig lang in het vliegtuig zitten. Vandaag deel ik daarom mijn tips voor een lange vlucht.

 

1. Vlieg eens naar Nieuw-Zeeland!

Daarna valt alles mee! Sinds ik naar naar Nieuw-Zeeland heb gevlogen, of beter gezegd van Nieuw-Zeeland naar huis, vind ik veertien uur tegenwoordig meevallen. Dat is nog niet eens de helft van de tijd die ik toen onderweg ben geweest! Het gevaar is echter wel dat je veertien uur gaat onderschatten. Dan duren die uren extra lang, en dat willen we natuurlijk juist niet. Maar blijf relativeren: wat is nou veertien uur op een mensenleven? Zeven uur slapen en zeven uur achter je computer zitten doe je elke dag!

 

2. Neem het ervan: me-time to the max

Geef je over aan de vlucht. Je kan jezelf wel helemaal gek maken met de gedachte dat je nog veertien uur in deze stoel moet zitten, maar dat gaat de vlucht zeker niet beter maken. Probeer in het moment te leven en te doen waar je op dat moment behoefte aan hebt: een film, een boek, mediteren, slapen, eten. Hoe vaak heb je nou veertien uur helemaal voor jezelf? Ik zeg Harry Potter-marathon!

 

3. Maak het jezelf comfortabel

Toegegeven: zonder slaap duurt zo’n vlucht wel erg lang. Maar slapen is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ik in slaap val? Ik maak alle omstandigheden zo goed mogelijk. Dat betekent voor mij dat ik een lekkere (lange) broek aan trek, sokken, schoenen die ik makkelijk aan en uit kan doen, een fijne trui met rits en cappuchon, zodat ik de trui ook los kan doen en de cappuchon op kan zetten voor ultieme afsluiting. Een sjaal en oogkapje zijn ook altijd fijn! Oh, en voor het eten ga ik echt niet wakker blijven. Ten eerste is het voedsel vaak niet best en ten tweede vind ik mijn slaap vele malen belangrijker. Heb je toch snel honger? Neem dan bijvoorbeeld een zak elitehaver mee van huis.

 

4. Download de meditatie-app Buddhify

Kom je nog steeds niet in slaap? Dan is de meditatie-app Buddhify misschien een uitkomst. Deze app kost circa 2,50 euro maar biedt tientallen meditatieluistersessies, waaronder sessies speciaal voor tijdens het vliegen en om in slaap te komen. Buddhify werkt ook als je telefoon op vliegtuigstand staat. En mocht je nog steeds niet kunnen slapen, dan ben je door Buddhify in ieder geval wel ontspannen. Gaat de tijd net wat sneller!

 

5. Neem een slaappilletje

Last but not least: een slaappilletje kan wonderen doen. Is het niet lichamelijk, dan we geestelijk. Maar who cares? Als je met een placebo-effect kunt slapen, is het toch ook prima? Ik heb laatst slaappillen gehaald bij de apotheek op doktersrecept. Informeer even bij je eigen dokter voor de mogelijkheden!

 

Wat is jou ultieme tip om een lange vlucht te overleven? 

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 gedachten over “Hoe overleef je een lange vlucht?

  • Shirley

    Ik probeer het altijd maar als ontspanningstijd te zien. Films kijken, boeken lezen, af en toe mijn ogen even laten dichtvallen of doen alsof ik slaap. Het hoort nou eenmaal bij reizen. Zeg ik heel leuk, zodra ik vertraging heb, word ik redelijk ongeduldig, haha!

  • Chris W.

    Het hangt er vanaf …. dagvlucht: absoluut NIET slapen. Nacht: Eerst champagne dan eten met wijn en port na. Filmpje onder het eten. Daarna niet nog een film. Stoel plat en even nog een sterke gin tonic. Dan uur of 7-8 lekker slapen. Afh van lengte vlucht ontbijt aan boord. Dagvlucht: iets minder alocohol bij de eerst maaltijd 🙂 wel filmpje. Daarna 4-6 uur werken onder genot van een wijntje. Af en toe een snack. Even socializen met de crew. Op tijd beginnen met een laatste film. Afh van de airline in de bar zitten als ze die hebben en nieuwe (business) contacten opdoen.

    😀