Interview: Anne Pleun van Eijsden (28) startte On The Rocks [+winactie] 4


Haar notitieboeken van steenpapier zijn duurzaam én gewild. Het starten van On The Rocks was een slimme zet, maar er komt meer kijken bij het runnen van een merk en webshop. Ik sprak ondernemer Anne Pleun van Eijsden over haar notitieboekenbedrijf.

 

Anne Pleun van Eijsden (28) studeerde – net als ik – rechten aan de Universiteit van Amsterdam. De advocatuur liet ze echter links liggen. Ondernemend als ze is verhuisde Anne in 2012 naar Berlijn om bij DaWanda aan de slag te gaan als marketeer. Dat ze wilde gaan ondernemen wist ze altijd al, maar wat, dat wist ze nog niet. Tot ze via via hoorde over steenpapier; papier dat niet gemaakt wordt van bomen maar van gruis van ‘afvalstenen’. Met een liefde voor notitieboekjes vielen de puzzelstukjes toen op zijn plek: een eigen notitieboekenlijn van steenpapier, dat werd ‘m! Maar voor Anne haar bedrijf kon starten, kreeg ze eerst nog ‘even’ een dochter. Inmiddels bestaat On The Rocks een jaar, lopen consumenten én bedrijven met de steenpapieren notitieboeken weg en combineert Anne het ondernemen moeiteloos met het moederschap. Tijd voor een interview!

 

Wat doet On The Rocks precies?

Anne: “On The Rocks ontwerpt, produceert en verkoopt notitieboeken gemaakt van steenpapier. Steenpapier wordt gemaakt van gruis van stenen waar anders niets mee gedaan wordt. Het is in feite een afvalproduct. Het gruis wordt gebonden met een niet-giftige plasticvariant, waarvan een deel gerecyceld is. Hierdoor is steenpapier niet alleen duurzaam, maar ook waterbestendig. Een familie uit Taiwan deed de afgelopen twintig jaar onderzoek naar deze toepassing. Ik hoorde er bij toeval over.”

 

Wanneer heb je je bedrijf On The Rocks opgericht?

“Ik ben eind 2015 begonnen met On The Rocks. Het idee was er al langer, maar ik werd zwanger dus heb even gewacht tot mijn dochter was geboren. Toen ben ik gestart met een designer. Ik had de ideeën, maar kan niet zelf ontwerpen en vormgeven. Met een prototype notitieboek ben ik hierop een Kickstarter-crowdfundingscampagne begonnen. Zo zou ik snel geld kunnen ophalen om een hele collectie te lanceren. In eerste instantie wilde ik ook memoblokjes, enveloppen, etcetera uitbrengen, maar dat stond haaks op het duurzame karakter van On The Rocks. Een post-it gooi je direct na gebruik weg. Ook enveloppen (en fysieke post überhaupt) vind ik tegenwoordig overbodig. Uiteindelijk kwam de focus daarom op notitieboeken te liggen.”

 

Hoe ging dat, zo’n crowdfundingscampagne?

“Met de campagne vroeg ik om 90.000 euro om mijn idee te realsieren. Mensen die heil zagen in het concept, zouden – in ruil voor een investering – een notitieboek krijgen als het crowdfunden zou slagen. Al tijdens de campagne kreeg ik een grote zakelijke bestelling van Triodos. Hierdoor had ik meteen voldoende geld om met de productie te beginnen. Het resultaat? Vier verschillende soorten softcover notebooks. Afgelopen jaar is dat uitgebreid naar 29 varianten, waaronder ook hardcover notebooks.”

 

Met wie werkt On The Rocks?

“Ik ben zelf fulltime aan het werk voor On The Rocks. Verder werk ik dus samen met een (parttime) designer, twee mensen die helpen met de acquisitie van verkooppunten, en een stuk vijf freelancers voor fotografie, social media, de website, etc. Voor de productie werk ik samen met een Nederlandse fabriek. Ik heb hier bewust voor gekozen omdat ik wil weten wat er gebeurt en dicht op de kwaliteitscontrole wil zitten. De productie moet uiteraard duurzaam gebeuren. Als je een duurzaam product verkoopt, wil je ook dat alles hier omheen duurzaam verloopt. Mijn familie verstuurt momenteel trouwens nog de pakketjes voor partuclieren. Dat gebeurt nu via PostNL, maar uiteindelijk wil ik ook hiervoor een duurzaam alternatief hebben.”

 

Wie zijn jullie klanten zoal?

“We ontwerpen, produceren en verkopen veel voor bedrijven, waaronder veel andere duurzame bedrijven. Dit zijn bijvoorbeeld accountants- en consultancykantoren. Maar we verkopen ook aan de consument, via de webshop en een aantal verkooppunte. De zakelijke klanten zijn goed voor de portemonnee, maar de consumentenmarkt is ook zeker boeiend. Juist omdat dat lastiger is. Maar ik gun iedereen de steenpapieren notebooks van On The Rocks. Ze zijn gewoon heel fijn om te gebruiken.”

 

Vertel eens, waarom investeren jullie een deel van de opbrengst in Afrika?

“Vijf procent van de winst gaat naar een herbebossingsproject in Zuid-Afrika; het South African Reforestation Trust. Zij planten niet echt bomen, maar zorgen dat stukken grond weer hun natuurlijke vegetatie terugkrijgen (net als bij Justdiggit in Kenia dus, red.). Ik vind het heel mooi en innovatief om bezig te zijn met duurzaamheid. On The Rocks voorkomt niet alleen het kappen van bomen (en het verbruik van véél water en chemicaliën dat voor de productie van normaal papier nodig is), maar geeft zelfs terug aan de natuur. Vegetatie is cruciaal voor de wereld. Issues als plastic soep zijn ook niet onbelangrijk, maar uiteindelijk hebben we bomen nodig voor zuurstof.”

 

Vanuit waar run je je bedrijf?

“Hoewel ik niet meer voor DaWanda werk, woon ik nog steeds in Berlijn. Dit omdat mijn vriend hier een goede baan heeft. Ik run mijn bedrijf daarom deels vanuit hier en deels vanuit Nederland. In Nederland heb ik vaak allerlei afspraken met bedrijven en partners, terwijl ik me in Berlijn richt op mijn strategie voor de consumentenmarkt, de marketing, het afhandelen van orders, het laten maken van designs, de productie, etc.”

 

Wat is het verschil tussen Duitsland en Nederland op zakelijk gebied?

“In tegenstelling tot Nederland meng je je als junior in Duitsland niet in alle discussies in een bedrijf. Dit vond ik lastig. Ik kan niet zo goed omgaan met autoriteit. Ik wil mijn mening geven en niet klakkeloos uitvoeren. Toch ontkom ik niet aan Duits zakendoen, want met On The Rocks wil ik ook de Duitse markt veroveren. We hebben ook interesse uit andere landen, zoals de VS, India, Rusland en Zuid-Afrika, maar ik dwing mezelf om de focus voor nu klein te houden. Ik wil eerst leren van problemen op kleine schaal.”

 

Wat zijn je plannen voor 2017?

“Het plan is om de consumentenmarkt helemaal op de rails te krijgen. Ik wil met On The Rocks in zoveel mogelijk winkels liggen. Niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland. Ik wil verder met het ontwikkelen van nieuwe producten, zoals grotere notitieboeken en agenda’s.”

 

Ultieme tip voor lezers die twijfelen om ook te gaan ondernemen?

“Mijn tip is vooral dat je moet beginnen. Je kan wel tien jaar aan je businessplan blijven werken, maar goede ideeën zijn niets waard als ze niet worden uitgevoerd. Zorg voor een prototype en kijk wat de reacties zijn. Je weet het alleen maar als je het gaat doen. Weet jij – net als ik eerst – niet watvoor onderneming je wilt beginnen? Ga dan actief op zoek naar wat je leuk vindt en heb zelfkennis. Wat drijft jou? Het product moet jou ook zelf enthousiast maken, anders houd je het niet vol. Weet welke richting je ongeveer op wilt en ga op zoek naar innovaties op dat gebied. En doe dat op een duurzame manier. Anders kun je over een paar jaar wel inpakken.”

 

Wat is je tegengevallen?

“In het begin kreeg ik supergoede reacties op de Kickstarter-campagne. NOS belde; ik had een vliegende start. Maar reken jezelf nooit rijk! Je moet blijven duwen, blijven doorgaan. Ik heb afgelopen jaar soms op het punt gestaan om te stoppen, maar juist dat is het punt waarop je toch moet doorgaan. Om echt succesvol te worden en daadwerkelijk te verkopen heb je een lange adem nodig. Bedrijven met wie ik een jaar geleden heb gesproken, bellen nu eindelijk eens om te bestellen.”

 

Last but not least: hoe combineer jij ondernemen met het moederschap?

“Het is uiteraard een uitdaging om een start-up te combineren met een kind. Overdag gaat mijn dochter een paar uur naar de kinderopvang. Dan werk ik hard door. ’s Middags haal ik haar op en brengen we samen tijd door. Als ze naar bed gaat start ik weer met werken en werk ik vaak door tot één uur ’s nachts. Tegelijkertijd ben je als ondernemer ook juist flexibel. Je deelt je eigen tijd in. Maar een scheiding tussen werk en privé is er niet echt.”

 

 

Giveaway: win een hardcover notebook van On The Rocks!

Joehoe, in samenwerking met On The Rocks mag ik twee hardcover notebooks weggeven! Benieuwd naar steenpapier en kan jij wel een notebook gebruiken? Laat dan in de comments weten waar jij jouw kersverse notitieboek dit jaar voor wilt gaan gebruiken. Ik maak zondag 5 februari 2017 de winnaars bekend. Zij mogen zelf hun favoriete notebook uitzoeken op www.paperontherocks.com 

P.S. Like de Facebook-pagina’s van On The Rocks en Artikel 2.55 om mee te doen. Reageren mag ook op Facebook!

Share

About Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 thoughts on “Interview: Anne Pleun van Eijsden (28) startte On The Rocks [+winactie]

  • Berit

    Wat een super goed initiatief en mooie bijdrage aan duurzaamheid! Geweldig om op deze manier een steentje bij te kunnen dragen. Hopelijk volgen veel ondernemers dit voorbeeld om op een creatieve manier om te gaan met natuurelementen zoals gruis waar anders niets mee gedaan wordt. Ik zou het On The Rocks notitieboek gebruiken om mooie herinneringen en creatieve ideeën in op te schrijven.

  • Maaike

    Leuk! Ik zou ‘m gebruiken voor mijn kersverse design bedrijf. Jammer dat ik te laat ben! Zelf maar even de website van On The Rocks checken dus 🙂 Leuk artikel!