Is groter altijd beter?


Foto door Daisy Fotografie

 

Meer klanten, meer omzet, meer winst. Is dat altijd beter? Volgens Suzanne is alleen meer geluk de enige goede vorm van groei.

 

Mijn bedrijf groeit. Mijn omzet stijgt gestaag, mijn winst volgt. Ik heb meer klanten, huur meer mensen in. En schrijf daar dan weer meer en meer blogs over. Dit levert leuke reacties op, maar ik heb er ook een kanttekening bij. Want waarom complimenteren we elkaar eigenlijk alleen met groei? Waarom is meer klanten, geld, werk beter?

 

Het gaat net zo goed met me als eerst

“Gaat goed he?” hoor ik regelmatig. Mensen zeggen dit omdat ze leuke Instagram-kiekjes voorbij hebben zien komen. Of mijn vacature zagen voor een medewerker. Maar wist je dat het ook goed ging toen ik nog in mijn eentje werkte? En dat die Instagram-kiekjes slechts een selectieve weergave zijn?

 

Momentopname

Ik doe er zelf ook aan mee, hoor. Laatste vertelde een vriendin dat een oude vriendin van ons een burn-out heeft. Huh, ik dacht dat het goed met haar ging, dacht ik. Hoe ik dat wist? Nou, op basis van al die vrolijke foto’s die zij elke week op Instagram plaatst. Maar blijkbaar kan je naast één goed moment ook genoeg shit meemaken in een week. En dat zie je niet online.

 

Share your success

Dat social media een selectieve weergave is van de werkelijkheid, dat wist ik natuurlijk wel. Dat roep ik zelf het hardste. En ik wil ook helemaal niet dat Instagram verandert in een klaagmuur, zoals Twitter. Bovendien maak ik van saaie doorwerkdagen op kantoor nu eenmaal weinig foto’s. Team meetings, publicaties in de krant en Instagram-muurtjes in Los Angeles zijn daarentegen fotogeniek en like’abe. Maar toch trap ik er ook iedere keer weer in.

 

Minder minder minder

“Jij bent lekker bezig hé!”, zei iemand laatste weer. En ja, technisch gezien wel. Ik kom in het werk, de offerte-aanvragen stapelen zich op, de Nederlande mediawereld heb ik uitgespeeld, PR-cursus.nl is gelanceerd, ik reis veel en Sarah is begonnen. Maar van binnen voelde ik me alles behalve ‘lekker bezig’. Ik had het gevoel bijna ten onder te gaan aan mijn eigen ‘succes’. En wilde alles behalve méér werk. Ik wilde rust, balans, overzicht. En dus lachte ik maar wat mee met mijn gesprekspartner.

 

Wat is succes?

In april sprak ik met een coach over de hamvraag van mijn derde jaar als ondernemer. Selectiever worden, focussen, gaan voor kwaliteit? Of uitbreiden, hulp inschakelen, meer klanten kunnen helpen? Het werd de tweede optie. Maar dat betekent niet dat ik nu succesvoller ben dan wanneer ik voor de eerste optie was gegaan. Ik ben jaloers op mensen die kunnen waken voor teveel groei, die geld durven af te wijzen en kiezen voor rust in de tent. Maakt 10.000 euro omzet en 6.000 euro winst je gelukkiger dan 6.000 euro omzet en 4.000 euro winst? Ik denk het echt niet per se. Althans, ieder zijn ding. Maar dat iemand anders een andere geluksmaatstaf heeft, betekent niet dat diegene minder succesvol is.

 

Wat betekent succes voor jou? Wanneer vind jij iemand succesvol?

 

Volg Artikel 2.55 op Facebook (onder de nieuwe naam Vrije Meid). Volg Suzanne persoonlijk op Instagram en YouTube.

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *