Mijn eerste backpacktrip: Indonesië 1

Drie jaar geleden reisde ik drie weken met vriendin R. door Indonesië. Het was mijn eerste backpackvakantie. We boekten alleen een ticket en keken per dag waar we heen gingen, waar we zouden slapen en wat we zouden gaan doen. Een fantastische ervaring én het echte begin van mijn reisverslaving. Met deze blog deel ik graag mijn belevenissen en hoop ik jullie te inspireren voor een soortgelijke reis.

De reis startte in Jakarta. Hier hebben we de koloniale buurt en het onafhankelijkheidsmonument bezocht. Na één nachtje slapen zijn we toen verder getrokken naar Bandung, waar we een soort vulkaan hebben bezocht. Daarna verder gereisd naar Yogyakarta. Dit was een erg gezellig stadje waar we ons echt backpacker voelde. Er zijn veel gezellige restaurantjes en veel toeristen zitten ’s avonds in de ‘gangen’ een biertje te drinken. Ook hebben we de wereldberoemde Borobudur tempel bezocht.

Via Surabaya (waar niets te beleven is) zijn we vervolgens aangekomen bij het oostelijkste puntje van Java. Vanaf hier gaat de ferry naar Bali. Dit is een half uurtje varen. Overigens hebben we alles op Java met de (dag)trein gedaan. Dat was wel telkens een lange zit!

In Bali hebben we de eerste paar dagen doorgebracht in Balian Beach, een heel klein dorpje (lees: straat) aan het strand, waar de lichten ’s avonds om 10 uur uitgaan. Er is hier niet veel meer te doen dan chillen en surfen (als je dat kunt tenminste). We verbleven in een prachtig appartementje. Ik raad iedereen aan om daar eens heen te gaan! Zie deze site.

Na Balian Beach zijn we met de bus verder gegaan naar Kuta. Dit is het Salou van Bali, waar alle Australiërs komen zuipen. En dat is ook wat je daar prima kunt doen. Voor korte tijd. Daarna is het bijkomen in oerwouddorp Ubud. Het monkey forest mag niet ontbreken. Ook hebben we een bezoekje gebracht aan het Elephant Safaripark. Verder kan je in Ubud gewoon heerlijk tot rust komen en zalig eten. Er waren hier veel spa’s, maar helaas leefden wij op backpackers-budget.

Vanaf Ubud hebben we een bus, boot, bus en boot geboekt naar de Gili eilanden, een prachtige afsluiter van onze reis.We verbleven op Gili Air, een rustig eiland met hier en daar een hutje en een restaurantje. Je loopt het eiland in een uur rond en je kan hier prachtig duiken. Helaas hebben wij dat niet gedaan (maar dat zou ik later ruimschoots compenseren). Relaxen is alles wat we hier hebben gedaan, maar daar waren we na het vele reizen en de vele indrukken ook gek genoeg best aan toe.

Al met al is Indonesië een prachtig, divers land, waar het het hele jaar mooi weer is, het eten lekker is en het bovendien goedkoop en makkelijk te bereizen is. Het is nog niet zo toeristisch als Thailand (bepaalde plekken op Bali daargelaten), dus sla je slag nu het nog kan!

Koloniaal Jakarta.

Typische stad op Java: Bandung.

De rijstvelden vanuit de trein.

Borobudur.

Yogyakarta.

Wederom de mooiste plaatjes vanuit de trein.

Balian Beach.
Monkey Forest.

Gili Air.

Gili Air by day

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *