Interview: e-fashion onderneemster Anne Wilmink


Anne Wilmink voor haar label MINC.
Na een studie Fashion in Business en acht jaar(!) werkervaring bij H&M, begon Anne Wilmink (26) samen met haar vriend een eigen webshop in leren tassen en accessoires. Inmiddels hebben zij hun eigen merk MINC opgezet. Ik interviewde Anne over het e-fashion ondernemerschap.

Hoe begon je carrière na je bachelor?
“Na mijn afstuderen ben ik terecht gekomen bij Josephine & Co, een kleinschalig Nederlands modemerk. Ik vervulde de functie van commercieel binnendienst medewerker en heb tevens het opstarten en ontwikkelen van de webshop JcSophie begeleid.”

Hoe kwam je op het idee je eigen bedrijf op te zetten?
Een eigen onderneming – en dan met name een eigen label – is altijd mijn droom geweest. Je eigen passie volgen en daar meer dan 100% voor geven, dat leek mij wel wat. Toen in 2011 ik mijn vriend ontmoette en ik bij hem dezelfde ambities bespeurde, was het vrijwel meteen duidelijk dat we dit grote avontuur samen aan zouden gaan. Met zijn tweeën kan je immers meerdere krachten bundelen en bevind je je in een sterkere positie.”

Wat houdt je bedrijf precies in?
“Door de opmars van webshops, onze reeds opgedane ervaring in e-commerce, en mijn passie voor mode, was een webshop in exclusieve, lederen tassen een logische stap. Wij zijn begonnen met het ontwerpen van het design en het samenstellen van een zo exclusief en stijlvol mogelijk assortiment, voor een redelijke prijs. Naast tassen bevonden zich ook kleine lederwaren in ons assortiment.”


Wat was de vervolgstap?
“De wikkelriemen bleken zo populair te zijn dat wij enkele maanden geleden zijn begonnen met het ontwikkelen van ons eigen label MINC. Hiervoor zijn wij naar India afgereisd en hebben contacten gelegd met verschillende fabrikanten. Inmiddels is de eerste collectie te bestellen in de webshop en zijn we ook bezig met het benaderen van offline verkooppunten.”

Wat viel het meest tegen aan het beginnen van een eigen bedrijf?
“De benodigde financiële middelen, waardoor sommige marketing-acties en ontwikkelingen onbereikbaar zijn. Wegens de crisis hoef je bij een bank echt niet aan te kloppen voor een lening. We hebben daarom zelf alles geprobeerd te financieren, maar je merkt dat de mogelijkheden om groot te worden daarmee erg worden beperkt. Daarom hebben we sinds kort besloten dat er prioriteit moet worden geschonken aan het meest vruchtbare product; ons eigen label. De nog resterende voorraad van Mincfashion doen we van de hand. Een moeilijke, maar noodzakelijke keuze.”


En wat is de grootste misvatting over ondernemen?
“Dat het een fluitje van een cent is je eigen onderneming te beginnen. Veel mensen die niet tevreden zijn met hun baan denken dat een onderneming ze meer vrijheid biedt en verwachten binnen een jaar
binnen te zijn. Je moet daarentegen met volle overtuiging en een ijzersterk idee je ondernemingsplan schrijven en bereid zijn twee keer zo hard te werken.”

Hoe onderscheid jij je van het grote en groeiende aantal webshops?
“Door een persoonlijke benadering bij het versturen van een bestelling, het constant bereikbaar zijn voor klanten en het opzetten van unieke samenwerkingen. Zo hebben wij op de website de rubriek ‘purse-oonlijk’, waarin we bekende vrouwen uit de modebranche benaderen en hen het hemd van het lijf vragen over passies, garderobe en de inhoud van hun tas.”


Hoe overleef jij de crisis?
“Door het behouden van mijn parttime baan bij McGregor. Als beginnend ondernemer is het fijn er nog een vast inkomen naast te hebben. Daarnaast bevalt mijn functie uitstekend en benut ik ook hier mijn kwaliteiten.”

Waar zie jij jezelf en je onderneming over vijf jaar?
“MINC ligt dan bij verschillende verkooppunten, verspreid over heel Nederland en andere delen van Europa. Daarnaast verkopen we enkele designs via Mincfashion, de officiële webshop van MINC. Inmiddels weten vrouwen ons te vinden voor een riem naar keuze en kan elke figuur – dik of dun, appel of peer – bij ons terecht om haar outfit compleet te maken.”

Nog een carrièretip voor de lezers?
“Benut je netwerk voor een carrièrestap. En als er zich een mogelijkheid voordoet om een reisje te maken of een workshop te volgen, pak die dan met beide handen aan. Je kunt het tijdsverspilling
vinden, maar soms doe je de meest waardevolle contacten op wanneer je het niet verwacht. Een netwerk is zo waardevol, die moet je blijven onderhouden. Er zullen momenten komen waarbij je je netwerk enorm dankbaar zult zijn.”

En een fashiontip?
“Key pieces zijn, met het oog op de crisis, onmisbaar tijdens deze seizoenen. Je outfit hoeft niet duur te zijn of rechtstreeks van de catwalk te komen, als je maar investeert in een goede tas, schoenen,
of riem. Accessoires van goede kwaliteit die meerdere seizoenen meegaan dus. Met een gekleurde handtas van soepel leer maak je elke basic look compleet. Men zal enkel oog hebben voor dat it-item dat aan je arm bungelt.”

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Kijk voor meer informatie op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *