Tien dingen die ik leerde van een jaar bij Textilia


Wat ik in één jaar tijd leerde

Alweer een jaar geleden begon ik als redacteur e-fashion bij Textilia. En nu ga ik er alweer vandoor! Maar wat was het een heerlijk en leerzaam jaar.


Na een jaar Textilia en mijn reis naar Australië voor de deur, is het tijd voor een terugblik. Wat leerde ik het afgelopen jaar en wat deed ik allemaal voor leuks?

Schrijven

Ook al schrijf ik al sinds groep drie: je wordt toch nog elke keer beter. Leren schrijven is een kwestie van doen, en hoe meer ik schrijf, hoe gemakkelijker het gaat. Het rolt er bij mij vaak zo uit, maar ik kan wel sneller structuur aanbrengen en hoofd- van bijzaken schrijven.

Redacteur: méér dan schrijven!

Journalistiek

Journalistiek schrijven is niet hetzelfde als schrijven in het algemeen. Er zijn bepaalde regels en trucjes aan verbonden, die ik leerde tijdens mijn cursus Journalistiek Schrijven bij Parnassos. Erg leuk om weer in de schoolbanken te zitten, en de theorie achter mijn verhalen te leren. Ik doe altijd maar wat en heb leren schrijven door het te doen, maar het is ook zeker handig om wat richtlijnen te hebben. Wat voor verhaal ga ik maken? Wat voor informatie moet ik daarvoor hebben? Het is toch handig om dat vooraf te weten 😉

Serieuze journalisten

Social media

Ik was natuurlijk al een social dier, maar door mijn werk bij Textilia is Twitter écht mijn leven geworden. Want waar het voorheen een hobby was, ‘moest’ ik nu ook Twitteren voor werk. Niet alleen zelf tweeten, maar ook en vooral om het nieuws in de gaten te houden. Ook beheerde ik (deels) de social mediakanalen van Textilia, en leerde ik Hootsuite kennen: een programma waarmee je diverse kanalen tegelijkertijd kunt beheren. En vooraf inplannen! Super handig!

Ik kreeg social media-tips van Negin

Nieuwsbrieven

Voor ik bij Textilia kwam werken had ik nog nooit een nieuwsbrief opgemaakt. Inmiddels kan ik het dromen. Via MailPlus maakte ik elke week minstens drie nieuwsbrieven. In drukke weken soms wel zes. En dat is niet alleen maar knippen en plakken, maar ook analyseren wat goed wordt gelezen en wat je wilt dat goed wordt gelezen. En dan achteraf checken of dat klopte natuurlijk.

Vergeet kranten!

Google Analytics

I love Google Analytics! Ik checkte dagelijks al als een bezetene mijn blog-statistieken, maar om de beschikking te hebben over zoveel data van een zoveel grotere website, is data heaven! Hoe vaak werd een artikel gelezen? Waar kwamen de bezoekers vandaan? En wie zijn die bezoekers? Heerlijk om te weten, en bovendien superpraktisch. Zo weet je precies wie je doelgroep is en wat die wil lezen. Bij print blijft het toch vaak gissen.

Van mode weet ik nog steeds niets 😉

Online 

Wilde ik vroeger altijd voor een blad schrijven? Nu weet ik beter. Online is echt wel het nieuwe print, mensen! Het blijft leuk om jezelf in een blad terug te zien, en ook mijn droom van een eigen rubriek is vervuld, maar ik kies toch echt voor online. Beter te analyseren (met Google dus), altijd nog aan te passen bij een foutje, en altijd vliegensvlug in kunnen spelen op het nieuws. Love it! Ook het kunnen inplannen van berichten vind ik heerlijk. Dat doe ik nu ook veel vaker bij mijn eigen blog.

Mijn print-rubriek

Video

In het verlengde van online schrijven en social media: video! Dat is eigenlijk best heel erg leuk! Ik was eerst nooit zo van de video, en keek weinig filmpjes. Maarja, mensen vinden het leuk en dus kan je er als bedrijf maar beter aan beginnen. En dus maakte ik – samen met cameraman Lex – behoorlijk wat filmpjes voor Textilia. Het eerste filmpje had ik geen idee waar we mee bezig waren, maar inmiddels kan ik beter bedenken wat voor filmpje we kunnen gaan maken, en hoe we dat precies kunnen gaan doen. Ook een idee: andermans filmpjes van YouTube embedden bij een artikel.

Filmen met Lex

Interviewen

Ook voor Nobiles interviewde ik al regelmatig mensen. Wat erg leuk is, want je komt veel over die persoon en zijn bezigheden te weten, en je lezers ook. Maar het is soms moeilijk dan gedacht. Mensen kunnen een hoop onzin uitkramen. Zie daar mee eens een goed antwoord van te maken. Ook worden vaak heel andere vragen gesteld, of in een heel andere volgorde, dan in het uiteindelijke interview lijkt. Kwestie van goed knippen en plakken. Zolang het klopt natuurlijk. Mijn leukste interviews waren het live interview met Joline Jolink, de interviews met ceo’s in Londen en Brussel, en het video-interview met Elise van Wonderen van ModeMusthaves.

Selfie met Joline

Netwerken

Netwerken is hartstikke leuk, want je leert er enorm veel mensen van kennen. En die kunnen je allemaal weer aan nieuws of leuke events helpen. En op die events, ontmoet je weer interessante mensen voor interessant nieuws. En zo is het cirkeltje weer rond en groeit je netwerk enorm hard. Mijn LinkedIn is het afgelopen jaar dan ook verdubbeld, evenals mijn Twitter-account trouwens. Bovendien is het leuker om af en toe ergens heen te gaan dan alleen maar achter je bureau te zitten. Je leert ‘het wereldje’ dan snel kennen. Zo groot is de branche nu ook weer niet!

Amsterdam Fashionweek

Thuiswerken

Netwerken, het is net werken. Een dagje op een event voelde op het begin niet echt als werken. Thuiswerken ook niet. Je hebt toch het gevoel dat je aan het spijbelen bent, of dat je vrij bent. Maar inmiddels weet ik beter. Er moet toch echt iets gebeuren. En ik weet nu hoe dat moet. Ik kan zelfs meer doen dan op kantoor, en ondertussen nog een wasje draaien. Ideaal. Je voelt je veel vrijer. Ik hoop dat ik bij mijn volgende baan ook af en toe eens thuis kan werken. Flexibele werkgever, meld u maar!

Thuiswerken is meer dan chillen bij de Starbucks

Iemand per mei 2015 op zoek naar een werknemer met bovenstaande skills? 😉

PS Al mijn (bijna 500!) online artikelen voor Textilia vind je hier!

Share

About Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *