Wat bloggers en journalisten moeten weten over PR 6


Vandaag draag ik niet mijn blogger-, maar mijn PR-pet
Als blogger, journalist en PR-adviseur, ken ik de verhoudingen tussen deze verschillende groepen. Bloggers en journalisten wantrouwen elkaar, maar tegen de gemeenschappelijke vijand PR vormen zij één front. Daarom een kijkje in de keuken van PR. Bloggers én journalisten, doe er je voordeel mee! 

Twee jaar geleden werd ik me bewust van de strijd die er heerst tussen bloggers en journalisten. De traditionele journalisten hebben ruimte moeten maken voor de moderne bloggers, en dat wordt deze laatste groep niet altijd in dank afgenomen. “Een selfie-generatie die van journalistiek geen kaas heeft gegeten en de ziel verkoopt aan sponsoren”, zo kan ik de commentaren het beste samenvatten. Na de modebranche heerst dezelfde discussie nu ook in de reisbranche. Maar ondanks de voortdurende strijd tussen bloggers en journalisten (daar wil ik het niet weer over hebben), vormen zij één front als het op de gemeenschappelijke vijand aankomt: de PR-bureaus.

Gemeenschappelijke vijand: PR

Toen ik als journalist bij Textilia werkte, had ik al snel door dat een PR-bureau je altijd iets wilt verkopen. Ze vertegenwoordigen immers een klant, die ze daar goed voor betaalt. Al lukt dat PR-bureaus niet altijd. Sommige ‘nieuwtjes’ zijn geen nieuws, sommige samenwerkingen of nieuwe collecties zijn niet echt ‘uniek’, en als een persbericht met een spelfout in de kop begint, maak je sowieso geen enkele schijn van kans.

Ook al blogger heb ik met PR-bureaus te maken. Ze nodigen mij wel eens uit voor een leuk feestje, bloggersevent of persreis, waar ik een dag voor vrij moet nemen van mijn werk (bij een PR-bureau, haha), en waar ik niet voor betaald krijg. Tja, what’s in it for me? Ik snap dat bloggers in het begin moeten investeren (en dat heb ik ook zeker gedaan), en dat je niet meteen de mooiste aanbiedingen krijgt, maar sommige ‘kansen’ zijn niet echt kansen. Dat zijn mooie kansen voor PR-bureaus en hun klanten voor mooie publiciteit. 

Of toch niet?

Maar zoals ik al zei: ik werk nu zelf bij een PR-bureau. En ik moet zeggen dat dat erg leerzaam en verhelderend is. Natuurlijk, PR-bureaus worden betaald door hun klanten, en niet door bloggers en journalisten, en zullen dus altijd de belangen van de klant voorop zetten. Maar ik weet inmiddels ook hoe afhankelijk PR-bureaus zijn van bloggers en journalisten, en hoe dankbaar zij zijn voor de mooie content die bloggers en journalist maken. Het is tijd dat het geklaag stopt en er wordt samengewerkt, zodat zowel PR-bureaus en hun klanten en bloggers en journalisten er voordeel van ondervinden. Daarom een kijkje in het brein van een PR-bureau:

1. PR-mensen zijn ook mensen

Hoe glad en glibberig ze ook kunnen zijn: PR-mensen zijn ook maar mensen. Ze proberen hun geld te verdienen door hard te werken, en gaan voor hun klant door het vuur. En ja, mensen maken soms fouten, en daar kan ook een spelfout bijzitten. Heb jij als blogger nooit een foutje in één van je blogs ontdekt? Of een eindredacteur gevonden die geen commentaar had op jouw artikel? 

2. PR-mensen zijn afhankelijk van hun klanten

Het is niet persoonlijk: PR-mensen zijn soms een verlengstuk van hun klant, en vertellen je waar ze voor betaald worden. Gelukkig zijn er genoeg PR-bureaus met een adviserende rol, die hun klant proberen op te voeden. Maar uiteindelijk heeft de klant het laatste woord. En daarom zijn sommige persberichten zo stoffig: die krijgen ze één op één door van (veelal Amerikaanse) klanten. En daar mogen ze niets aan veranderen, ook al adviseren PR-bureaus dat dat voor de Nederlandse markt beter zou zijn…

3. PR-mensen hebben weinig tijd

Denk je wel eens: dit persbericht is helemaal niet relevant voor mij?  Dit bericht gaat over wimperverlenging terwijl ik over backpacken schrijf? Dat komt dus doordat PR-bureaus met CRM-systemen werken. Met veel klanten en nog veel meer media-relaties, kunnen ze niet anders dan overzicht houden en categoriseren. Maar met 200 categorieën heb je nog geen overzicht. En daarom belandt er – helaas – wel eens iets in je mailbox dat niet geheel relevant is. Misschien schreef je vroeger wel eens over beauty? Of val je in de categorie lifestyleblogger?

4. PR-mensen weten wél hoe je heet

Denk je wel eens: waarom word ik met ‘Beste blogger’ aangesproken? Ja, dat heeft weer met CRM-systemen te maken. Niet ale CRM-systemen kunnen persberichten versturen met de juiste aanhef. Dan zouden PR-mensen elke mail dus afzonderlijk moeten gaan versturen, en daar is écht geen tijd voor. ‘Waarom dan hagel schieten?’ vraag je je misschien af. Soms is dat nodig. Zie punt 5.

5. PR-mensen versturen niet altijd heet nieuws

Sommige nieuwtjes zijn spannend, en alleen relevant voor vijf journalisten. Dan benaderen PR-bureaus deze mensen direct en zijn die mensen heel erg blij. Maar sommige nieuwtjes zijn minder ‘nieuws’, maar moeten wel naar buiten gebracht worden. PR-bureaus verwachten dan echt niet dat elk medium er voorpaginanieuws van maakt, maar ze willen (of moeten) alle bloggers en journalisten gewoon op de hoogte brengen. En hopen natuurlijk dat een paar media het wél overnemen. 

6. PR-mensen kunnen superhandige contacten zijn

Draai het als blogger of journalist eens om: PR-mensen kunnen jou van het laatste nieuws van interessante bedrijven voorzien. Houd ze te vriend en je hebt niet zelden een primeur te pakken. Of een mooie samenwerking, exclusief interview of leuke persreis. Wie goede contacten met PR-mensen onderhoudt, zal merken dat het echt waardevol kan zijn, en dat je als blogger of journalist zelfs een boodschap terug kunt sturen aan bedrijven. Het is geen éénrichtingsverkeer: start een driehoeksverhouding! 
Wat is jouw mening over bloggers en journalisten? En over PR-bureaus? Welke vooroordelen ken je?
Share

About Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

6 thoughts on “Wat bloggers en journalisten moeten weten over PR

  • C4MIEL

    Als merk zou ik dus nooit in zee gaan met een PR bureau dat een slecht CRM systeem heeft staan welke niet eens gewoon een variabele naam in een mail kan zetten. Zelfde geldt eigenlijk wel voor punt 3.

    1,2,5 en 6 zijn de beste punten. En wanneer je zorgt dat je 1 en 2 begrijpt dan kom je bij punt 6 waardoor je ook bij punt 5 vooraan zit.

  • Vincent van Leeuwen

    Als PR-adviseur kan ik je stukje erg waarderen. Ik vind wel dat bureaus met het versturen van persberichten soms slordig om gaan. Het is een kleine moeite om de juiste media te selecteren. Al moet ik toegeven dat er soms overlap is en dat kan dan minder relevant zijn voor bepaalde media. Maar om dat te voorkomen is punt 6 een hele belangrijke. Laat het PR-bureau weten als je vindt dat je verkeerde berichten ontvangt.

  • C4MIEL

    Hi Suzanne, tamelijk late reactie, ik werk full time bij een hosting bedrijf als prduct manager en heb daarnaast een menswear blog.

    Voor het kiezen van een goed CRM systeem moet je eerst de vraag invullen wat je er allemaal van verwacht. Ligt de focus op het verzenden van massa email, of het bijhouden van de salesfunnel, of misschien beide? En wat is het budget?