Interview Sanne Bakker: in anderhalf jaar van freelancer naar achtkoppig team 2


N.B. Sanne werkt inmiddels bewust níet meer met een achtkoppig team. Kijk voor de laatste updates op haar eigen website.

 

Sanne Bakker

Sanne Bakker (Anne Reitsma Fotografie)

Sanne Bakker (27) begon in mei 2015 voor zichzelf als freelance e-mail- en contentmarkeer. Anderhalf jaar later is ensanne uitgegroeid naar een bedrijf van acht mensen. Hoe heeft ze dat gedaan?

 

Misschien ken je haar wel: Sanne Bakker is zo’n beetje overal. Ze heeft haar eigen reisblog ensannereist.nl, blogt voor Marketingfacts en Travelnext, is de eigenaar van World-of-blogs.nl en heeft haar eigen bedrijf ensanne. Met ensanne focust ze zich op online marketing voor de leisure en hospitality sector, met de focus op e-mail- en contentmarketing. Dat gaat zo goed dat ensanne in anderhalf jaar tijd uitgroeide tot een achtkoppig bedrijf. Ik interviewde Sanne over ensanne’s geweldige groei.

 

Wat is ensanne?

Sanne: “Mijn bedrijf bestaat sinds mei 2015. Bedrijven komen vaak bij ons terecht met de vraag om nieuwsbrieven voor ze te maken. Omdat ze echter vaak niet weten wie ze eigenlijk zijn, wat ze willen en waarom, ontwikkelen wij niet zelden meteen een complete strategie voor ze, die we ook uitvoeren. Ook doen we projecten op het gebied van content en contentmarketing of treden we bijvoorbeeld op als projectmanager tussen bedrijven en websitebouwers. Daarnaast geef ik regelmatig trainingen en presentaties aan bedrijven over social media, blogs en andere aspecten van online marketing in leisure.

 

Voor welke bedrijven werk je zoal?

“Voornamelijk leisure-klanten, zoals Gelderse Streken, Corendon Hotels & Resorts en Liberation Route Europe, maar ook ‘buitenbeentjes’. Voor Gelderland hebben we meerdere bloggersweekends georganiseerd. Van de aanwezige bloggers tot het programma en de rapportage: we deden het volledige project. Totaal hebben we met één weekend een bereik van anderhalf miljoen mensen gegenereerd. Ga dat eens afzetten tegen traditionele media!”

 

Het team van ensanne (ja, het waren er toen nog zeven) (Anne Reitsma Fotografie)

 

Hoe en wanneer kwam je op het idee om ensanne te starten?

“Ik had helemaal niet het doel om voor mezelf te beginnen, laat staan een achtkoppig bedrijf. Begin 2015 werkte ik nog in loondienst als e-commerce manager voor een hotelketen. Ik heb leisuremanagement gestudeerd, dus dit pastte goed bij me. Helaas kon ik om verschillende redenen echter niet blijven en moest ik op zoek naar een nieuwe baan. Ik begon te solliciteren en ging koffiedrinken met mensen, maar telkens hoorde ik hetzelfde: “jij moet lekker voor jezelf beginnen!” Op een gegeven moment vond ik een leuke functie, maar dat was een freelance project van 16 uur in de week voor zeven maanden. Toen moest ik wel, haha!”

 

Hoe ben je in anderhalf jaar gegroeid naar een team van acht mensen?

“Het is beetje uit de hand gelopen, haha. Ik begon in mijn eentje met die klus voor 16 uur per werk. Tien dagen later had ik al voor 48 uur werk. Dit omdat ik al mijn contacten op de hoogte had gesteld dat ik voor mezelf ging werken. Zo ging balletje rollen. De eerste maanden pakte ik alles aan en deed alles nog zelf. Eind 2015 zat ik echt vol en moest ik ‘nee’ gaan verkopen tegen klanten. Die zeiden: “niets daarvan, regel het maar!” Hierop is per 1 februari 2016 Talitha bij mij in loondienst gekomen.  Een maand later kwam Thomas erbij en sindsdien is er bijna maandelijks iemand bijgekomen.”

 

Hoe vind je de juiste mensen om mee te werken?

“Talitha is een vriendin en waterpoloteamgenoot, Thomas en Laura zijn oud-collega’s. De anderen zijn komen ‘aanwaaien’ of via social media bij mij terecht gekomen. Sommigen werken fulltime, anderen zo’n 12 uur per week. Zolang ze hun werk maar doen, maakt het mij niet uit hoe ze hun uren indelen.”

 

Het team van ensanne (ja, het waren er toen nog zeven) (Anne Reitsma Fotografie)

 

Waar werken jullie?

“Eerst zaten we thuis of werkten we op flexplekken. Sinds 1 april 2016 heeft ensanne een eigen kantoor in Rijswijk: een studio met alles erop en eraan. Als iemand zin heeft om er te werken, dan werkt-ie daar!”

 

Hoe kom je aan zoveel (nieuwe) klanten?

“Dankzij het netwerk dat ik heb. Ook blog ik voor o.a. Marketingfacts.nl en Travelnext. Maar al met al is het leisurewereldje natuurlijk ook best klein. Als je eenmaal bij goede bedrijven bent binnengekomen, heb je een goed netwerk. En practice what you preach: als je zelf sterke blogs, social mediacontent en nieuwsbrieven laat zien, geef je het goede voorbeeld. Je moet trouwens ook oppassen dat je jezelf niet voorbijloopt. Het is zo snel gegaan en er zijn zoveel kosten gemaakt voor het team, het kantoor, de accountant. Die kosten moeten nu wel terugverdiend worden.”

 

Lastigste aan het hebben van een eigen bedrijf?

“Ik vind het lastig om mijn tijd goed te verdelen. Er gaat veel tijd zitten in het aansturen en controleren van mijn team. Hierdoor kom ik zelf soms aan weinig ‘eigen’ dingen toe. Als ‘baas’ ben je toch bij alles betrokken en wil je alles even gezien hebben voor het de deur uitgaat. Wat ook lastig is, is dat je soms afscheid moet nemen van klanten omdat er geen budget meer is voor onze projecten. Dan heb je toch maanden geïnvesteerd en houdt het opeens op. Daar kan je weinig aan doen helaas. Tot slot moet ik soms ook wel streng zijn voor mijn team om te bereiken wat ik wil. Als je net voor jezelf bent begonnen en je team deels bestaat uit mensen die je al kende, is dat soms wel vreemd.”

 

Het team van ensanne (ja, het waren er toen nog zeven) (Anne Reitsma Fotografie)

 

Leukste aan het hebben van een eigen bedrijf?

“Alles wat je doet is voor jezelf, dat is fijn. Je bent voor jezelf iets aan het bouwen voor de toekomst. En er komt geen manager die het opeens helemaal anders wil. Ik ben de baas. Ook geniet ik ervan om met mijn hele team samen te zijn. Ik sta met liefde mijn bureau af!”

 

Is een eigen bedrijf goed te combineren met een reisblog?

“Mijn reisblog bestaat al langer dan dat ensanne bestaat. In de huidige vorm is dat sinds zomer 2014, maar ik blog al jaren. Een blog én een bedrijf versterkt elkaar. Door zelf te bloggen wordt het makkelijker jezelf neer te zetten als blog-expert, terwijl ik voor klanten ook content kan creëren op mijn eigen reisblog. Mijn blog is echt mijn portfolio, mijn visitekaartje. We hebben natuurlijk ook nog World of Blogs. Hierdoor heb ik de afgelopen jaren een enorm bloggersnetwerk opgebouwd.”

 

Kom je nog wel aan reizen toe?

“Ik werk nu veel te veel uren per week, zo’n 70-80 uur. Ieder weekend ben ik aan het werk. Zeker als ik dag- en weekendtrips voor de blog meestal,  tikt het hard aan. Maar het loont! Op mijn reisblog komen nu circa 5.000 bezoekers per maand. Het zou fijn zijn als ik daarmee ook ooit bij de grote jongens zou horen. Grote reizen heb ik sinds de start van ensanne niet gemaakt. Mijn vriend heeft ook een eigen bedrijf, een sportzaak, dus die begrijpt het gelukkig wel.”

 

Het team van ensanne (ja, het waren er toen nog zeven) (Anne Reitsma Fotografie)

 

Wat voor spannends kunnen we in 2017 van ensanne verwachten?

“Het is niet per se het doel om uit te breiden. Eerst eens kijken of we het goed kunnen blijven doen met het huidige team. Ik hoop dat we nieuwe offertes binnenhalen, structurele projecten krijgen, vaste uren kunnen draaien, etc. Even vlak blijven en vooral niet inzakken, goede kwaliteit blijven waarborgen en klanten vasthouden. In omzet hoop ik te stijgen om de gemaakte kosten terug te verdienen. Ik had hier anderhalf jaar geleden niet eens van kunnen dromen. Ik was al blij als ik het een jaar voor mezelf kon volhouden. Op den duur zou ik wel hét bureau op het gebied van online marketing in leisure willen worden. Maar dingen zijn moeilijk te voorspellen, dat blijkt.”

 

Tip voor lezers die ook hun eigen bedrijf willen starten en willen laten groeien?

“Een goed netwerk! We hebben laatst zelfs een opdracht binnengehaald via mijn waterpoloclub (ik doe al jaren aan waterpolo). Niet alleen een zakelijk netwerk is dus waardevol, maar ook privé. Pas wel op dat je niet op elke verjaardag een verkooppraatje houdt en flyers uitdeelt. Wel vertel ik wat je doe. Netwerken kan trouwens op veel verschillende manieren. Ga koffiedrinken, stuur iedereen een e-mail en laat vooral goed zien wat je kan. Bloggen en social media kost geld en tijd, maar betaalt zich zo terug. Zorg dat je gezien wordt als expert, schrijf gastblogs, ga spreken op een congres en wees vooral niet bang hierbij zelf de eerste stap te zetten. Ik zit ook bij aantal netwerkclubs. Van oudere ondernemers kan je soms veel leren.”

 

Meer weten over Sanne en haar bedrijf? Stel je vraag hieronder in de comments en ik zorg dat je reactie krijgt! 🙂

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 gedachten over “Interview Sanne Bakker: in anderhalf jaar van freelancer naar achtkoppig team