Guerilla marketing: voorbeelden en tips voor een geslaagde pr-stunt


Brainstormen met Ria van More Than Mayo (Foto: Frank Paats)

 

Droom jij er ook van om eens goed viral te gaan? Bedenk dan een ludieke guerrilla marketingactie en wellicht blijkt die straks een steengoede pr-stunt te zijn. Ik ging in de leer bij guerrilla marketeer Frank Paats.

 

Iedere ondernemer hoopt er toch op? Zoiets goeds, bijzonders of grappigs bedenken dat iedereen er over praat en je bedrijf daarmee als een huis op de kaart staat? Guerrilla marketing is het sleutelwoord. Deze bijzondere manier van marketing is geliefd bij het publiek en zorgt niet zelden voor een buzz op social media en massa’s media-aandacht. Maar hoe bereik je zo’n pr-stunt?

 

Hoe het allemaal begon

Hoe kom ik bij Frank Paats en zijn workshop guerrilla marketing terecht? Even terugspoelen! Eind 2016 organiseerden Jessica en ik ons eerste event van De Reislustige Freelancer. Hiervoor maakten we een goodiebag. Eén van de goodies was het tijdschrift Z Talks Magazine. Maar deze magazines moest ik wel nog eventjes zelf ophalen bij de Jaarbeurs in Utrecht. Toen ik daar aankwam om dat te doen, bleek er een netwerkborrel aan de gang te zijn. Terwijl de magazines werden gehaald raakte ik aan de praat met – je raadt het al – Frank Paats. Omdat zijn vak – guerrilla marketing – en mijn vak – free publicity – raakvlakken hebben, trokken we elkaars interesse en hielden via social media contact. Toen ik begin dit jaar Frank’s workshop voorbij zag komen, twijfelde ik geen moment en stuurde een mailtje. Afgelopen donderdag 16 maart was het zo ver en fietste ik ‘s morgens in het zonnetje naar Frank’s huis om wat te leren over guerrilla marketing.

 

Wat is guerrilla marketing?

Guerrilla marketing is een manier om je doelgroep positief en op een bijzondere manier te bereiken. Met soms zelfs een heel klein budget doet een bedrijf iets onverwachts en verrassends waardoor een een ‘buzz’ ontstaat. Guerrilla marketing is vaak interactief, ludiek en humoristisch. Denk aan een flashmob! Door het karakter van de actie gaan mensen foto’s maken, filmen en praat men er over op social media. Dit leidt niet zelden tot media-aandacht voor het bedrijf in kwestie. N.B. De actie moet wel goed bij de kernwaarden van het bedrijf passen, anders mist die zijn doel.

 

 

Soorten guerrilla marketing en voorbeelden

Het wordt pas echt duidelijk wat guerilla marketing is, al je een paar voorbeelden ziet. Daarom laat Frank ons tijdens de workshop ook een heel scala aan voorbeelden zien, verdeeld in verschillende categorieën.

  • Zo zijn er guerrilla marketingacties die opgaan in het straatbeeld of waarbij gebruik is gemaakt van bestaande elementen in de omgeving. Denk aan gebruik maken van het zebrapad, een struik, boom of lantaarnpaal, een nooduitgang-bordje of een draaideur.
  • Dan heb je guerrilla marketingacties waarbij wordt ingespeeld op een actualiteit. Een soort inhaker dus. Denk aan gebeurtenissen als de verkiezingen, Koningsdag of Lowlands.
  • Bij sommige guerrilla marketingacties is sprake van interactie met het publiek. Zo zorgde een ‘pianotrap’ ervoor dat mensen minder vaak voor de roltrap kozen en ging Nutella vanuit een abri het gesprek aan met de klant op complimentendag.
  • Een geweldige service bieden en/of en concreet probleem oplossen kan je ook op de kaart zetten. Zo koos Hoog Catharijne ervoor om hun klanten gratis ‘shopboys’ aan te bieden en maakte Smirfnoff een lekkere cocktail van de ingrediënten in je koelkast.
  • Goodwil creëren bij je klanten is ook een idee. Dus knip kinderen gratis als ze je voorlezen (goed voor hun ontwikkeling en jouw bekendheid), laat klanten eens betalen met een goede daad, etc.
  • Samenwerken met je doelgroep is ook altijd goed. Doe aan co-creatie en laat je klanten een nieuwe smaak bedenken (Lays) of maak gepersonaliseerde reclamefolders aan de hand van foto’s van jouw klanten (Ikea).
  • Nog een categorie: een bijzonder cadeautje bij elke aankoop. Een leuk customized kwartetspel bijvoorbeeld? Ook met opvallende visitekaartjes, ansichtkaarten, bingakaarten, etc. kun je makkelijk, goedkoop en heel leuk scoren.

 

Tip: bekijk deze post van Frank voor heel veel voorbeelden én beelden! 

 

 

En nu wij! Concrete tips voor je eigen guerrilla marketing

 

Na alle voorbeelden was het tijd om zelf aan de slag te gaan voor een mooie guerrilla marketingactie voor onze eigen bedrijven. Maar wat is dan leuk voor SuusjeHQ?!

 

Belangrijk is het volgende

  • Weet waar je bedrijf voor staat, ook als dit vier verschillende soorten diensten zijn (guilty)
  • Weet wie je doelgroep is/wie je wilt bereiken en waar die doelgroep zit (online en offline)
  • Kies één specifieke dienst/product die/dat je met de actie onder de aandacht wilt brengen

 

Ria presenteert haar idee (Foto: Frank Paats)

 

Wat kun je dan bedenken?

Als blogger, pr-adviseur, docent en spreker koos ik ervoor mijn pr-diensten eens meer onder de aandacht te brengen, en wel bij mijn favo doelgroep: wereldse bedrijven. Hiermee doel ik op bedrijven die een hart hebben voor reizen, het klimaat, natuurbehoud, ontwikkelingssamenwerking, etc. Denk aan mijn klanten als Rondreis.nl en Better Places. Hoe laat ik mij nog meer zien als wereldse pr-adviseur? Wellicht is een visitekaartje in de vorm van een paspoort wel wat! Met daarbij meteen wat bladzijdes met ‘stempels’ van eerdere klanten (lees: mijn portfolio).

Een ander leuk idee is een pr-bingokaart voor elke nieuwe klant. Hier komen alle facetten van pr aan bod. Of juist alle missers. Al ze er een paar ‘aangevinkt’ hebben kunnen ze mij bellen! 😉

Leuke ideeën en uitvoerbaar met een klein budget, niet waar? Wat kan jij verzinnen om eens op een verrassende manier onder de aandacht van je doelgroep te komen?

 

 

Tip: tegenwoordig geef ik zelf ook pr-workshops! Vaker in de media komen en meer bekendheid krijgen? Check hier wanneer mijn volgende workshop plaatsvindt 🙂 

 

Interesse? Laat Frank even weten dat je via mij komt. Vinden we leuk! Zou jij meer willen weten over guerrilla marketing? Deel je favo actie onder dit bericht! 

Share

About Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *