Zen in zes weken: mijn meditatie-challenge 6


De afgelopen zes weken heb ik geprobeerd om elke dag te mediteren. Waarom? Hoe? En of dat is gelukt? Ik vertel het je allemaal in deze blog.

 

Een paar jaar geleden moest ik altijd een beetje lachen om mensen die mediteerden. Was dat niet iets voor geitenwollensokken? Eigenlijk wist ik niet eens zo goed wat mediteren was. Maar omdat ik steeds meer las over de (wetenschappelijk bewezen) voordelen van meditatie, besloot ik begin 2015 toch eens een meditatieles te volgen. En niet de minste: ik ging mediteren bij The Yoga Barn op Bali. Dit was een interessante les.

Ik mediteerde daarna eigenlijk niet meer, tot ik eind 2015 vijf weken lang twee keer per week yoga ging volgen bij Yogaya in Utrecht. Elke yogales begint en eindigt daar met meditatie. Sowieso leerde ik veel meer over yoga tijdens deze challenge, zoals dat yoga eigenlijk een soort meditatie met beweging is. Ik begon yoga en meditatie te zien als een rustmomentje voor het brein in mijn drukke, ‘always on’ bestaan. En dat was toch best fijn!

Begin 2016 downloadde ik de meditatie-app Buddhify op mijn telefoon en sindsdien mediteerde ik ook zelf wel eens, vooral in het vliegtuig. En zo werd yoga en meditatie steeds meer onderdeel van mijn leven. Al heb ik altijd mijn ups en downs met dit soort dingen…

 

The Yoga Barn in Ubud, Bali

 

Moderne hippie

Na een rustige (lees: meditatie-vrije) periode kwam ik in januari 2017 weer in aanraking met meditatie. Ik maakte namelijk kennis met ModerneHippies.nl en het YouTube-kanaal van oprichter Zoë Wild (Professional Wild Child). Zoë mediteert zelf vrijwel dagelijks en blogt en vlogt hier veel over. Dit zette mij weer aan het denken. Als meditatie echt zoveel voordelen heeft, dan is het toch eigenlijk een gemiste kans om nooit te mediteren? Ik besloot mijn leven te beteren (kidding) en na mijn reis door Costa Rica elke dag te gaan mediteren. Of ieder geval dit te gaan proberen.

 

Zes weken mediteren

Inmiddels ben ik zes weken terug uit Costa Rica (waar blijft de tijd?) en heb ik bijna dagelijks gemediteerd. Ik schat dat ik gemiddeld vijf van de zeven dagen in de week aan meditatie heb gedaan. Meestal ’s morgens net na het wakker worden, soms tussen het werken door. Bijna elke keer gebruik ik hiervoor de solo-meditatiefunctie van mijn app Buddhify, waarmee je een timer kunt zetten en verder ‘zelf moet mediteren’. Na vijf minuten hoor je dan een geluidje en weet je dat het er weer op zit. Een enkele keer heb ik de tien minuten-sessie gedaan. Dat vind ik toch nog best moeilijk. Mijn gedachten gaan alle kanten op. Maar goed, het idee van mediteren is natuurlijk ook dat je leert om je gedachten meer de baas te zijn en kunt kiezen met welke gedachte je aan de haal gaat.In de weekenden heb ik het het lastigst: dan slaap ik graag uit met mijn vriend en vind ik het stom om in zijn bijzijn te gaan mediteren. Of ik vergeet het gewoon. Puntje van aandacht!

 

Met mijn vriend op roadtrip

 

Mijn bevindingen

Mijn doel met deze challenge was om mezelf aan te leren om meditatie een onderdeel van mijn leven te maken. Ik hoopte dat het een gewoonte zou worden, die er uiteindelijk voor zal zorgen dat ik emotioneel beter in balans ben, meer controle heb over mijn emoties, mezelf en anderen beter ga begrijpen, beter kan concentreren en focussen, en meer geluk zal ervaren. Dat zijn namelijk onder meer de bewezen effecten van meditatie en daar doe ik het voor. Heb ik dit al ervaren? Of kan je dat binnen zes weken niet verwachten?

 

Meer stress

Als ik terugkijk op de weken sinds Costa Rica, kan ik concluderen dat ik erg drukke weken heb gehad. Drukker dan ‘normaal’. Ik had veel afspraken met nieuwe klanten, kreeg er een hoop nieuwe projecten bij, organiseerde events, gaf les in Amsterdam en werkte ook nog een paar keer bij een klant op kantoor. Veel van huis en veel nieuwe indrukken dus. Iets dat energie geeft, maar vaak was ik aan het eind van de dag gesloopt. Ook heb ik best wat stress ervaren en moest ik echt een nieuwe modus vinden om met ‘mijn nieuwe bestaan’ om te gaan. Inmiddels lijkt ik die te hebben gevonden. Of heb ik het gewoon weer minder druk? Ik weet het niet.

 

Zen in Costa Rica (jurkje via Sandy Hauser)

 

Helpt meditatie?

Qua drukte in mijn hoofd zou ik eigenlijk willen zeggen dat het mediteren mij dus helemaal niet zo heeft geholpen. Was vijf minuten per dag te kort? Of kan je nog geen effecten waarnemen binnen zes weken? Ik weet het niet. Wat ook zou kunnen is dat het mediteren wel degelijk heeft geholpen. Dat ik zonder meditatie namelijk nog veel drukker en gestresster zou zijn geweest. Tja, wie zal het zeggen? Je kan je leven maar één keer leven, dus ik kan niet vergelijken hoe het zonder geweest was.

 

Rustmoment en leermoment

Los van het stress/druk in mijn hoofd-dilemma, heb ik genoten van de meditatiesessies. Zoals ik eerder al heb ervaren, is mediatie (en yoga) voor mij echt een rustmoment tijdens een drukke dag. Het is ook heel leerzaam om te zien welke gedachten er zoal in je hoofd opkomen en hoe je dit weer kunt laten gaan. Leren mediteren is leren over jezelf en wat je allemaal kan met je mindset. Daar heb ik zeker nog niet genoeg van!

Tot zo ver mijn diepgaand onderzoek 😉 Doorgaan dan maar?

 

Wat denken jullie? Is zes weken lang vijf minuten per dag mediteren te kort om iets waar te nemen? Of zou ik zonder meditatie waarschijnlijk veel gestresster zijn geweest? Uiteindelijk heb ik het hoofd koel gehouden en heb ik tevreden klanten. Thanks to meditation, of..? 

 

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 gedachten over “Zen in zes weken: mijn meditatie-challenge

  • Zoë

    Zo goed (en lief!). Door blijven gaan, uiteindelijk ‘mis’ je het en merk je toch dat het íets met je doet. Wellicht is 6 weekjes dan inderdaad nog net iets te kort… 😉 Liefs!

  • Benthe

    Wat goed dat je het 6 weken hebt volgehouden! Ik heb ook wel eens een poging gedaan, maar vind het toch lastig om door te zetten, ook omdat je inderdaad niet direct de effecten ervan merkt. Laatst sprak ik een health coach en die zei eigenlijk dat je toch wel minstens 10 minuten per dag zou moeten mediteren… vind dit zelf ook erg lang maar ben wel benieuwd of je dan wél echt dat effect gaat merken.

  • Ilse Beemsterboer

    In het begin is 5 minuten lang, maar al gauw kan je het best tien minuten en als je het vaker doet kan je je gedachten beter naar de achtergrond verplaatsen. En anders accepteer je dat je af en toe aan het denken bent onder het mediteren, vaak komen de beste ideeen tijdens het mediteren, toch stiekem zitten denken.