Klanten vinden? Zo kom ik aan klanten [+video]


 

Hoe kom je aan klanten als je zelfstandig ondernemer bent? Het is één van de meest gestelde vragen tijdens mijn eerste jaar ondernemen. En ik geef nu antwoord!

 

Begin 2016 begon ik als fulltime ondernemer. En gelukkig heb ik sindsdien ook gewoon een ‘fulltime salaris’. Natuurlijk, het kan altijd beter, maar ik mag niet klagen. Ik heb al veel leuke klanten mogen helpen, heb een kring van vaste klanten opgebouwd en wordt regelmatig benaderd door nieuwe klanten. In deze blog en vlog vertel ik hoe ik aan klanten kom en hoe jij ook nieuwe klanten vindt.

 

Wie zijn mijn klanten?

In januari 2016 (en officieel 1 februari 2016) begon ik met SuusjeHQ met een handjevol ‘vaste’ klanten. Ik werkte destijds al voor Rondreis.nl, Miss Legal en Ebruze en begon aan een social media-project bij VROUW.nl. Al snel kwamen daar een project van CP2 Fieldmarketing en klussen via USP Marketing & PR bij. Er begonnen ook eenmalige opdrachten binnen te druppelen en More Than Mayo en AppGoeroes voegden zich bij mijn vaste klantenkring. Eind 2016 startte ik met het organiseren van events, en begon ik met schrijven voor 365 Dagen Succesvol en Parkvakanties.nl. Inmiddels is het 2017 en ‘loopt het lekker door’. Ik krijg ook steeds meer ‘wereldse’ klanten. Eindelijk een niche! 😉 Sinds begin dit jaar werk ik bijvoorbeeld ook voor Better Places en een toffe travel startup die binnenkort lanceert! Daarnaast spreek ik regelmatig over bloggen, social media en mijn carrière(switch) op andermans events en geef ik social mediales via SRM.

 

Klanten vinden doe je zo

Hoe kwam ik aan deze klanten? De meesten vonden míj! Alleen VROUW, CP2 en 365 Dagen Succesvol benaderde ik zelf, naar aanleiding van opdrachten die ik vond via social media. De andere klanten kwamen naar mij toe omdat ze mij hadden gezien online. Inmiddels krijg ik ook steeds vaker klanten of losse opdrachten via via, doordat mensen mij aanbevelen bij anderen. Ook dit is heel fijn. Maar hoe bereik je dit nou?

 

 

1. Ken je kwaliteiten en weet wat je wilt

Want als je niet weet wat je kan en wilt, kan je jezelf ook niet goed presenteren en weten mensen niet waarvoor ze bij je terecht kunnen. Bedenk dus eens waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Dát ga je doen!

 

2. Wees zichtbaar

Mensen weten niet vanzelf waarvoor ze bij jou moeten zijn. Vertel dat dus! Laat je zien! Wees (online) zichtbaar! Schrijf een blog, deel successen op social media en zorg ervoor dat je met jouw naam in de media verschijnt.

 

3. Vraag om referenties

Als anderen jou gaan aanbevelen is dit ook zeer goede reclame. Maar dat doen ze vaak niet vanzelf. Vraag ze daarom eens om een recomendation te schrijven op je LinkedIn of om een testimonial achter te laten. Die kun je vervolgens weer delen op je website of social kanalen.

 

4. Doe aan koude acquisitie (of beter: lauwwarme)

Ik ben zelf geen groot fan van koude acquisitie. En ik ben er ook niet erg ervaren in. Ten eerste omdat het tot nu toe niet broodnodig was en ten tweede omdat ik er niet erg in geloof. Uit het niets een bedrijf benaderen met een idee kán werken, maar vaak kost koude acquisitie veel tijd en is de slaagkans niet erg groot. Waar ik wel in geloof is het opbouwen van (online) relaties en jezelf later aanbieden. Lauwwarme acquisitie dus! Het voordeel bij koude of lauwwarme acquisitie is dat je zelf actief kiest voor wie je wilt werken en je niet laat laden door wie op jouw afkomt.

 

5. Blijf op de radar bij oude klanten

Vaste klanten zijn fijn. Je weet wat je aan elkaar hebt en bovendien bespaart het jullie allebei de tijd om weer een nieuwe relatie aan te gaan. Met vaste klanten is je inkomen minder onzeker omdat je niet elke maand weer met een schone lei moet beginnen. Onderhoud je bestaande relaties dus goed en gooi af en toe weer een balletje op bij oude klanten. Hierbij is de slaagkans veel hoger dan bij een nieuwe partij.

Lees ook

 

Tips bij financiële onzekerheid

Ja, als ondernemer heb je een onzeker inkomen. Je weet nooit precies wat je de volgende maand zult verdienen. Maar dit biedt ook kansen. Het kan zo maar zijn dat je volgende maand je beste maand ooit draait! Heerlijk gevoel toch?

Is een onzeker inkomen niets voor jou? Zoek dan zoveel mogelijk vaste klanten en/of voor langere tijd. Ook het hebben van een financiële buffer kan stress voorkomen. Zo heb je immers altijd wat geld achter de hand als het een maandje minder gaat.

Nog steeds te onzeker? Dan moet je je misschien eens afvragen of ondernemen wel iets voor jou is. Wellicht toch een leuke baan in loondienst zoeken? Al vraag ik me soms af hoe zeker dat nog is anno 2017…

 

Hoe verdien je genoeg geld?

Heb jij best wat opdrachtgevers maar laat jouw bankrekening nog steeds te wensen over? Kijk dan eens kritisch naar je uurtarief. Misschien is dat wel veel te laag! Met een uurtarief van 20 euro ga je bijvoorbeeld nooit rondkomen. Of je moet écht ontzettend veel declarabale uren maken… Maar beter verhoog jij gewoon je uurtarief!

Bang dat jouw uurtarief te hoog is? Dat hoor je dan vanzelf wel! Ondernemen = onderhandelen! Zolang niemand zeurt en je gewoon betaald wordt is je uurtarief eigenlijk aan de lage kant 😉

Kijk ook eens goed hoeveel geld je zou willen/moeten verdienen om rond te komen. En kijk naar het probleem dat jij voor je opdrachtgevers oplost. Wat voeg jij toe? Wat ben jij waard? Houd daarbij rekening met BTW en af te dragen inkomstenbelasting. Een uurtarief van 50 euro of meer is echt niet raar! Het lijkt misschien veel voor iemand in loondienst, maar diegene krijgt elk uur dat hij of zij werkt betaalt, geniet vakantiegeld en -dagen, hoeft ook niet zelf aan pensioen en arbeidsongeschiktheid te denken en is al voorzien van inkomen voor komende maand.

 

Heb jij nog vragen over het vinden van klanten? Laat het me weten!  Ik ben ook erg benieuwd hoe jullie klanten vinden 🙂 

 

Volg Vrije Meid op Facebook en Instagram.

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *