Een half jaar vlogger! Vijf learnings & mijn beste vlogs


Wat ik leerde tijdens mijn eerste half jaar als vlogger en mijn vijf best bekeken video’s so far.

 

Iets meer dan een half jaar geleden besloot ik om per 1 januari 2017 elke week een video te gaan maken. Inmiddels zijn we een half jaar en 26 video’s verder en is het tijd om de balans op te maken. Hoe bevalt het vloggen mij én jullie?

 

Tip: lees hier mijn update na mijn eerste kwartaal vloggen terug!

 

Mijn best bekeken vlogs

Wat zijn mijn best bekeken video’s sinds 1 januari 2017? Dus als ‘echte’ wekelijkse vlogger? Komt-ie!

 

1. Hoe ik mijn inkomen verdien met bloggen? Tien meest gestelde vragen tijdens mijn eerste jaar zzp

Dit is mijn best bekeken vlog so far. Komt dat doordat deze vlog al het langst online staat, namelijk sinds 1 januari? Of is het onderwerp de oorzaak? Deze vlog werd gemiddeld 3:38 minuten lang bekeken. Niet slecht volgens mij!

 

 

2. Eén jaar SuusjeHQ: hoe ging het?

In deze vlog blik ik terug op mijn eerste jaar SuusjeHQ: de hoogtepunten én mindere kanten van mijn eigen bedrijf. De video werd gemiddeld 2:46 minuten bekeken. Jullie houden van dit onderwerp gok ik?!

 

3. Ik weet niet of ik dit wel wil…

Ook deze video deed/doet het erg goed: gemiddeld keken jullie 2:43 minuten naar deze spannende beelden. Tja, Costa Rica tijdens de Nederlandse winter en dan ook nog een vleugje adrenaline… dat kijkt lekker weg!?

 

 

Mijn best bekeken video’s aller tijden

Naast mijn nieuwe vlogs worden ook deze oudere video’s nog steeds goed bekeken.

 

1. Suzanne bezoekt de projecten van Justdiggit in Kenia

Deze video duurt veels te lang, het geluid is ronduit slecht en het edit-werk is niet om over naar huis te schrijven…Het was één van mijn eerste vlogs, gemaakt in 2016 naar aanleiding van mijn Kenia-trip. Maar de vlog wordt (nog steeds) verrassend goed bekeken. Gemiddels zelfs 3:25 minuten Dank!!!

 

2. Ziptrek Ecotours Queenstown

Deze vlog over ziptrekken in Queenstown, Nieuw-Zeeland, is lang niet zo mooi en spannend als die van Costa Rica, maar toch wordt ook deze video nog steeds goed bekeken. Iets met SEO denk ik? Gemiddeld keken jullie er 2:19 minuten naar.

 

 

3. Persreis Nador (Marokko)

Nog een goed bekeken oude video en meteen een goed voorbeeld van hoe het NIET moet. Deze video stamt uit 2015 en als ik dit zie kan ik alleen maar lachen en heel blij zijn hoe mijn skills in de afgelopen twee jaar al zijn verbeterd. Oefening baart kunst, ook al valt er nog steeds een hoop te leren voor mij. Jullie bekeken deze vlog toch nog gemiddeld 48 seconden lang. Respect! 😉

 

Vijf learnings na een half jaar vloggen

Wat heb ik geleerd na mijn eerste half jaar als ‘echte’ vlogger? Over mezelf als vlogger, over vloggen, filmen en editen, en over wat het goed doet op YouTube?

 

1. Video is de nieuwe manier van communiceren

Tja, dat wisten we twee jaar geleden al, maar hoe meer ik met YouTube ‘doe’, hoe meer dit wordt bevestigd. Als je zelf meer met iets bezig bent, ga je het ook steeds meer om je heen zien, hè? Video is overal! En YouTube is het nieuwe Google. Mensen zoeken naar álles op YouTube. Men wilt niet meer lezen, maar kijken en luisteren. Video is de nieuwe manier van communiceren, dus wie met de tijd mee wilt leert maar beter met video om te gaan.

 

2. Video is leuk en zelfs editen is oké

Na een half jaar vloggen kan ik toch wel gegrond zeggen dat ik video hartstikke leuk vind. Ik kijk zelf meer vlogs (Professional Wild Child blijft favoriet) en met mijn wekelijkse eigen vlogritme heb ik geen enkel probleem. Mijn ideeënbus stroomt zelfs alweer over: genoeg vlog-ideeën!

 

3. Oefening baart kunst

Ik weet steeds beter wat ik moet filmen (korte shots en niet te veel bewegen), kan dat steeds beter en zelfs het editen gaat me steeds gemakkelijker af. En dat editen is – daardoor – ook niet zo verschrikkelijk meer. Het eindresultaat telt en komt steeds mooier en sneller af, dus dat stimuleert om mijn beelden na het schieten vlug te gaan editen.

 

4. SEO is key

YouTube is het nieuwe Google omdat mensen met hun zoekopdrachten steeds vaker een video willen vinden. Hierdoor is SEO zeer belangrijk bij je video’s. Bedenk waar mensen op zoeken en wat ze willen weten. Met welke vragen zouden ze zitten en waarop heb jij de antwoorden? Of waar weet jij veel van en wat zouden mensen daarover willen weten/vragen? Verwerk dat in de titel, het onderschrift en de tags en gij zult gevonden worden en gevonden blijven worden.

 

5. Businessvlogs rule, zeker gecombineerd met het buitenland (lang leve digital nomads)

Tja, als ik kijk naar mijn beste vlogs sinds 1 januari 2017 kan ik niet anders dan concluderen dat jullie mijn businessvlogs het leukste vinden. Over mijn eerste jaar als ondernemer, over SuusjeHQ, over bloggen, over werken als digital nomad. Allemaal goed bekeken! Ook Costa Rica deed het goed: mijn vlog over één jaar Suusje HQ en het ziptrekken werden opgenomen in Costa Rica.

 

Businessvlogs? Yes!

Vragen aan freelancers

 

Hoe word ik een betere YouTuber?

Omdat ik graag leer, beter wil worden in het vloggen en editen én uiteindelijk júllie bepalen wat goed bekeken wordt, wil ik jullie een paar vragen stellen. Help je me mee om een betere YouTuber te worden?

  • Welk edit-programma kunnen jullie aanraden? (Ik heb een Asus-laptop)
  • Welke onderwerpen vinden jullie het leukste voor mijn vlogs?
  • Heb je een specifieke vraag die je graag beantwoord ziet in mijn vlogs? Let me know!
  • Andere tips qua filmen, editen of inhoudelijk?
  • Zou jij aanraden om in het Engels te gaan vloggen? En qua ondertiteling?
  • En deel vooral je eigen YouTube-kanaal of favoriete kanalen hieronder!

 

Dank dank dank voor het beantwoorden van één of meer vragen. En dank voor het kijken naar mijn vlogs natuurlijk. Iedere kijker telt 🙂

 

Abonneer je hier (uiteraard gratis) op mijn YouTube-kanaal: The SuusjeQ

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Kijk voor meer informatie op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *