Hoe ik mijn omzet in mijn tweede jaar liet stijgen met ruim 60%


Portemonnee van My O My Do Goods

 

Als je voor jezelf begint is je eerste doel: rondkomen. Heb je dat doel eenmaal behaald, dan wil je meer. Maar hoe laat je als ondernemer je omzet groeien?

 

Al van kinds af aan houd ik van cijfers. Niet zo zeer rapportcijfers, ik ben nooit iemand geweest die koste wat kost het hoogste cijfer moest halen. Wel houd ik van statistieken. Het analyseren van mijn omzet, kosten en winst is dan ook iets dat ik zeker maandelijks doe. En tijdens het analyseren van mijn tweede jaar als ondernemer (so far) kwam ik tot een mooie conclusie: ten opzichte van vorig jaar is mijn omzet met meer dan 50 procent gestegen. In vergelijking met mijn eerste half jaar als ondernemer steeg mijn omzet zelfs met ruim 60 procent. Tijd om daar beter naar te kijken: hoe verhoogde ik mijn omzet?

 

Mijn omzet in het eerste half jaar van 2017 (oranje) vs. het eerste half jaar van 2016 (blauw)

 

Omzetgroei 65%

Toen ik het eerste half jaar van 2017 vergeleek met het eerste half jaar van 2016, concludeerde ik dat mijn omzet dit jaar maandelijks gemiddeld 65 procent hoger was dan vorig jaar. En hoewel mijn kosten ook fors zijn toegenomen dit jaar, is het toch fijn als je omzet stijgt. Daarom leek het mij handig en leerzaam om eens te kijken waar die omzetgroei nu precies vandaan is gekomen.

 

Van starter naar gevorderde ondernemer: ‘het loopt’

Het is natuurlijk niet heel gek dat je als startende ondernemer nog een bescheiden omzet draait. En is het evenmin vreemd dat je in je tweede jaar dan flinke omzetgroei ziet. Na je eerste jaar fulltime ondernemer ben je geen groentje meer en heb je alles hopelijk op de rails gekregen. Je bedrijf loopt. En een omzet die niet heel hoog was, groeit relatief gezien natuurlijk snel.

 

Suzanne – inmiddels1,,5 jaar ondernemer

 

Kosten maken = investeren

Zoals ik al schreef steeg niet alleen mijn omzet, maar ook mijn kosten. Wie kosten maakt, investeert. En wie investeert gaat dat terug zien in de inkomsten. Althans, ik gelukkig wel. Het meest investeerde ik in mankracht. Daarnaast investeerde ik in een enorm leerzame, inspirerende en leuke workation (Nomad Cruise) en in een nieuwe (vlog)camera. Dit zie je niet meteen terug in je omzet, maar op termijn zal dit me wat opleveren, dat weet ik zeker. Er gingen ook een flink bedrag naar openbaar vervoer. Maar goed, iedere keer dat ik de trein pak naar Amsterdam of elders, levert dat meestal een nieuwe klant, opdracht of samenwerking op.

 

Team SuusjeHQ

Investeren in ondersteuning zijn denk ik de beste kosten die je kan maken. Want aan elke klus die je uitbesteed verdien je – als het goed is – geld. Bovendien bespaart het je tijd, en die tijd kun je zelf wel investeren in acquisitie, business development en andere groei van je bedrijf. Win-win! Verder is het ook gewoon heel leuk en leerzaam om met een team te werken.

 

Team SuusjeHQ (foto: Fleur Joesten)

 

Meer vaste en nieuwe opdrachtgevers

Een vaste klantenkring krijgen kost tijd. Je moet je naam vestigen en mensen moeten weten waarvoor ze bij je terecht kunnen (en daar moet je ook eerst zelf achter komen, haha). Dat lijkt inmiddels het geval te zijn. Ik weet wie ik ben en wat ik kan en dat weten anderen nu ook. Een goede online zichtbaarheid en pr-strategie helpt daar zeker aan mee. En heb je eenmaal klanten en lever je goed werk, dan gaan zij het verder vertellen en doet de mond-tot-mond-methode zijn werk. Dit leverde mij zowel nieuwe vaste als ‘losse’ opdrachtgevers en klanten op.

 

Uitbreiding opdrachten

Opdrachtgevers en klanten erbij is hartstikke leuk, maar is ook handig om bestaande opdrachtgevers en klanten uit te breiden; dus dat je meer werk voor ze kan doen. Zo begon ik met een paar blogjes per maand voor Rondreis. Inmiddels zijn dat er een paar per wéék! Voor Better Places begon ik als blogger, en nu werk ik ook als pr-avdviseur voor de reisorganiatie. En August&July huurde mij in eerste instantie in voor een pr-klus, maar inmiddels heeft Team SuusjeHQ al heel wat content aangeleverd.  Hoera!

 

Zes maanden SuusjeHQ

Proost op SuusjeHQ

 

Verhoging tarief

Het kost tijd om naam te maken, klanten te vinden (en gevonden te worden), te investeren en mensen in te huren. Maar uiteindelijk loont het en levert het je meer en meer werk – en dus omzet – op. Maar wat ook helpt is het verhogen van je uurtarief. En dat kan prima als je ruim 1,5 jaar mooie ervaring hebt opgedaan. Het is helemaal niet gek dat je uurtarief na 1,5 jaar hoger ligt dan toen je net begon. Zo werkt het toch ook al je begint aan een nieuwe baan? Bovendien ben je eigen baas en bepaal je dus zélf of je een loonsverhoging waard bent. En ik vind dat ik dat zeker verdiend heb 😉

 

Vragen over hoe ik mijn omzet verhoogde of heb je aanvullende tips uit eigen ervaring? Laat het me weten!

 

Volg Artikel 2.55 op Facebook. Volg mij persoonlijk op Instagram en YouTube.

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *