Hoe maak ik een goede offerte? 1


Offerte maken (Foto: Daisy Fotografie)

 

Een goede offerte is de voorzet die je nodig hebt om een goede klus binnen te halen. Ik vertel je hoe ik een goede offerte maak.

 

Afgelopen zomer vertelde ik in het AD dat mijn offertes doorgaans goed ontvangen worden. Ik hoor vaak van mijn klanten dat ze voor mij kozen door mijn scherpe en concrete offerte. Mijn offertes worden dan ook vaak meteen geaccepteerd. Dat bracht me op het idee voor dit artikel. Hoe maak je een goede offerte?

 

Wacht er niet twee weken mee

Als ik zelf iemand om een offerte vraag, kan ik het niet waarderen als ik vervolgens weken op een offerte moet wachten. Een week vind ik eigenlijk wel de max. Dus vraagt iemand je om een offerte? Wacht er niet te lang mee en besteed er geen weken aan.

 

Zet niet te laag in

Een klant een offerte aanbieden met een zeer lage prijs is geen goed idee. Ja, een lage prijs klinkt aantrekkelijk voor de klant, maar daarmee gooi je jezelf ook echt in de uitverkoop. Ondernemers met een te lage prijs nemen zichzelf niet serieus. Bedenk dus wat een reëel aantal uren is dat je aan de klus zult besteden, en wat je uren waard zijn. Ben je ergens tien uur mee bezig? Dan is 400 euro een te lage prijs.

 

Zet niet te hoog in

Ik smeer een klant nooit een te hoge offerte aan. Een hoge prijs klinkt leuk voor jou, maar betekent ook dat je veel zult moeten waar maken. Als ik aan iemand 2.000 euro per maand vraag, maar ik kan diegene maar twee keer in de media zien te krijgen, dan ben ik de boel aan het oplichten. Sommige klanten kunnen nu eenmaal niet tien keer per maand in de media verschijnen. Een offerte van 20 uur per maand is dan niet reëel. Daar ga je jezelf alleen maar mee hebben!

 

Denk in stappen

Wat mij altijd goed helpt om een offerte te maken, is om te bedenken welke stappen ik voor die klant zou moeten zetten. Moet ik een interview houden, een persbericht schrijven, een medialijst opstellen en een persbericht uitsturen met persoonlijke pitches Dan schrijf ik deze stappen uit, schat ik de uren in en bereken ik op basis daarvan de prijs. De klant kan dan zien waar mijn prijs vandaan komt. Mijn uurtarief ligt tegenwoordig vrij hoog, omdat ik dankzij mijn ervaring en netwerk veel werk kan verzetten en resultaat kan boeken in korte tijd.

 

Uurtarief of pakketprijs

Schrijf de stappen – deels – uit, geef eventueel een uren inschatting en de bijbehorende prijs. Je kunt ook een pakketprijs maken, maar uiteindelijk is die ook gebaseerd op het aantal uren en de waarde van die uren. Korting? Geef ik zelden! Je bent waard wat je waard bent en als je korting geeft lijkt het net of je normaal teveel vraagt…

 

Prijs verhogen

Een nieuwe klant is voor mij de ultieme aanleiding om mijn tarief te verhogen. Zij weten immers nog niet wat je bij oude klanten rekende en bovendien heb je nu meer ervaring. Zeker bij grote klanten (met geld) zet ik altijd hoog in. Makkelijker dan je tarief verhogen bij bestaande klanten!

 

Begeleidende mail

Als ik mijn offerte naar een potentiële klant stuur – via MoneyBird – doe ik daar altijd een begeleidende tekst bij. Dit kan je toevoegen in Moneybird. Zo kan je wat context geven, bijvoorbeeld over de aanleiding en de vraag van je klant, en een toelichting bij je offerte. In deze mail kun je ook je algemene voorwaarden meesturen.

 

Namailen na een week

Na een week nog niets gehoord? Mail dan na als ze niet zelf over de brug komen. Ik doe dat nooit na een paar dagen al, dat vind ik te eager overkomen.

 

Vooraf of achteraf betalen?

Grote offerte? Dan laat ik de factuur voor de helft vooraf betalen. Niets raars aan! Voor mijn bedrijf PR-cursus.nl laat ik eigenlijk alles vooraf betalen. Zo relaxed! Maar dit moet wel bij je diensten of producten passen natuurlijk. Voor PR-bureaus is het veel gebruikelijker achteraf te factureren.

 

Bijverkoop

Eenmalig project? Dan geef ik toch altijd een inschatting van wat ik na de klus nog zou kunnen doen, voor een lange termijn-samenwerking. Bijvoorbeeld: een lancering kost 1.000 euro, daarna zouden we voor 300 euro per maand een retainer kunnen starten waarin ik elke maand een mediapublicatie voor je regel.

 

Worden veel van je offertes afgewezen?

Vang je veel bot? Vraag naar de reden! Zijn je offertes onduidelijk? Te duur? Of misschien te laag? Waarom hebben ze voor een ander gekozen en niet voor jou? Hier kun je veel van leren en je volgende offertes weer op aanpassen.

 

Wat is jouw gouden tip voor een goede offerte? 

 

Volg Vrije Meid op FacebookInstagram en YouTube.

Share

About Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

One thought on “Hoe maak ik een goede offerte?