20x Manieren om meer klanten te vinden


Meer klanten

Op deze 20 manieren vond ik de afgelopen jaren mijn klanten.

Hoe vind je meer klanten, vaste klanten, de juiste klanten, en hoe word je gevonden? En hoe haal je klanten binnen? Zo vond ik mijn klanten:

1. Practice what you preach

Klanten vonden mij via mijn blog, social media en PR. En dat kan ik ook voor hen doen! Wees dus goed in hetgeen jij aanbiedt, en laat dat zien.

2. Via via

Tevreden klanten vertellen het door. En ze taggen je onder oproepjes. Fijn en handig! Tag zelf ook mensen onder oproepjes om het goede voorbeeld te geven.

3. Volg toffe opdrachtgevers / droomklanten op social media

Zo ben je altijd op de hoogte van nieuwe opdrachten en vacatures. Ik volgde ooit VROUW.nl op Twitter en zag daar een ‘vacature’ die alleen via Twitter verspreid werd.

4. Reageer ook op ‘echte’ vacatures’

Zoeken ze iemand in loondienst? Reageer toch! Ik hield er een freelance klus aan over bij 365 Dagen Succesvol. Een vacature geeft voor mij vooral aan dat ze handjes nodig hebben. Dus waarom geen freelancer?

5. Facebook-groepen

Houd Facebook-groepen als Ambitieuze Meisjes en Dutch Girlboss in de gaten. Hier vond ik in 2016 een opdracht voor social redacteur bij een promotiebedrijf. Het heeft mij duizenden euro’s aan werk opgeleverd!

6. Kom in de media

Via de Facebook-groep RUM reageerde ik op een oproepje voor een interview over het nieuwe werken. Ik kwam in RTL Weekend Magazine en hield er een klant aan over. Deze klant tipte mij vervolgens weer aan twee andere klanten. De opbrengst van een interview: drie klanten dus! Lees meer op www.PR-cursus.nl.

7. Linkedin on fleek

Zorg er altijd voor dat je LinkedIn-profiel is bijgewerkt. Er zijn genoeg bedrijven en recruiters die zelf actief op LinkedIn zoeken naar nieuw vlees. Zo werd ik begin 2017 benaderd om trainer te worden bij SRM. Lees ook mijn blog met tips voor een goed LinkedIn-profiel.

8. Word vrienden met andere ondernemers

Als jij een bepaalde niche hebt, zullen concullega’s en andere ondernemers je gaan tippen bij klanten die net niet helemaal hun cup of tea zijn. Doe hetzelfde voor hen!

9. Testimonials

Vraag klanten altijd om testimonials. Deze zet je vervolgens op je website en/of deel je via social media. Het geeft je autoriteit en trekt twijfelende potentiële klanten over de streep!

10. Geef een gratis workshop voor droomklanten

Een ideale manier om met je droomklant aan tafel te komen! Zo kreeg ik vorig jaar een groepje droomklanten bij mij op kantoor voor een workshop. Nu weten ze mij te vinden als ze PR-advies nodig hebben.

12. Geef kennis weg via blogs

Wees nooit bang om kennis weg te geven. Schrijf dus blogs met waardevolle tips, deel kennis in een nieuwsbrief, etc. Dit wint vertrouwen en levert echt klanten op. Geloof mij maar 😉

13. Laat je maillijst groeien en verstuur mailings

Creëer een ‘weggever’; iets dat je gratis aanbiedt in ruil voor een e-mailadres. Zo kan je maillijst groeien en kan je nieuwe klanten binnenhalen met een BESCHEIDEN funnel. Ik ben echt allergisch voor funnels die er te dik bovenop liggen, dus kill your darlings.

14. Bijverkoop / upselling

Waarom nieuwe klanten zoeken als je ook bestaande of oude klanten weer iets kunt verkopen? Blijf top of mind en stuur ze eens een kaartje. Hopelijk nemen ze weer iets bij je af.

15. Stel altijd een vraag op een event, en noem je naam en bedrijf

De snelste manier om de hele zaal te laten weten dat je bestaat! Ik deed het bij The Self-Made Summit en bij JOOST en nog diezelfde dag kreeg ik een koffieverzoek van een toffe ondernemer.

16. Ga ergens spreken

Pak je podium en deel je verhaal tijdens een relevant event. Ik mocht mijn verhaal delen bij o.a. Wonderlijk Werken Borrel, Hostnet Cafe, Hogeschool INHolland en meer. Goede manier om klanten te vinden en/of een reputatie op te bouwen.

17. Maak retainers voor vaste klanten

Wat zou je je klanten kunnen aanbieden zodat ze jou elke maand weer nodig hebben? Creëer retainers of maak een jaarprogramma. Zo kan je veel meer verdienen aan een klant en hoef je niet telkens op zoek naar nieuwe klanten. Hallo zekerheid!

18. Straal uit wat je wilt aantrekken

Je niche vormt zich vanzelf. Je krijgt wat je uitstraalt. Wees dus vooral jezelf om klanten aan te trekken die bij jou passen. Ik riep altijd hard dat ik geen niche had, tot al mijn klanten ‘spontaan’ iets deden met reizen en duurzaamheid. Mijn niche vond mij!

19. Koude acquisitie

Wees niet afwachtend en benader toffe bedrijven waar jij graag voor zou willen werken. Hoe zou je ze kunnen helpen? Pitch!

20. SEO

Veel van mijn klanten kwamen bij mij terecht via Google. Zoek maar eens op ‘freelance pr adviseur’ 😉 Ik kom hoog in de zoekresultaten, doordat ik veel blog over dit onderwerp, en ik vaak ben geïnterviewd door grote media. Sowieso een mooie binnenkomer ook als klanten je Googelen en jouw naam terugzien in grote media.

E-Book Meer Klanten

Meer weten over klanten vinden (en gevonden worden)? Ik schreef een e-book ‘Meer Klanten‘. Je koopt het hier voor 14,95 euro (incl. BTW). Handig voor iedereen die begint met freelancen of meer klanten kan gebruiken.

Hoe vond jij de meeste van jouw klanten?

Volg Vrije Meid op FacebookInstagram en YouTube.

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *