Klanten vinden als freelancer: hoe dan?


Digital nomad Imke

 

Het leven van een freelancer gaat niet altijd over rozen. Er zijn momenten dat je praktisch zonder werk zit. Tijd om klanten te zoeken maar uhh, hoe dan? Imke geeft tips voor als je weinig klanten hebt.

 

Heel 2017 woonde en werkte ik op diverse plekken in Latijns-Amerika. Toen ik vertrok had ik geen idee dat ik minimaal een jaar weg zou blijven. Sterker nog, met de financiële middelen die ik tot mijn beschikking had, zou ik het waarschijnlijk net maximaal drie maanden redden in het buitenland. Achteraf is een fantastisch verhaal. Destijds waren er echter genoeg momenten dat ik ‘m behoorlijk kneep. Want hoe zou ik het financieel gaan redden?

 

Voordelen en nadelen van freelancen

Als freelancer is niets heerlijker dan zelf je werktijden bepalen en knallen op de momenten dat je het meeste energie hebt. Daarbij ook zelf kunnen kiezen wanneer je al dan niet op reis gaat, is voor velen helemaal een dream coming true. Wel zo handig om dan een continue stroom aan klanten en opdrachten te hebben. Maar hoe creëer je dit voor jezelf? En welke twijfels en onzekerheden spelen daarbij parten? Ik licht vier punten toe.

 

1. Positief blijven in mindere tijden

Ik snap als geen ander dat het makkelijk gezegd is om ‘positief te blijven’ als je je van binnen verre van dat voelt. Aflopende en succesvol afgeronde opdrachten maken ruimte voor nieuwe. Ook al is de invulling van die ‘nieuwe ruimte’ nog niet geheel duidelijk. Deep down wéét je echt wel dat het altijd goed komt en dat er iets nieuws in de pijpleiding zit. In Latijns-Amerika heb ik vooral in het begin van de reis regelmatig op punten gestaan dat ik dacht #hoedan?! ‘hoe kom ik hier doorheen’ of ‘hoe krijg ik dit geregeld?’

Nu ik daarop terugkijk zijn dat waardevolle ervaringen en lach ik om de momenten dat ik me  druk maakte om niets. Ik heb het nota bene zelfs zó weten te creëren dat ik uiteindelijk als een koningin leefde in Colombia en Mexico. Inmiddels een half jaar terug in Nederland, waar de levensstandaard beduidend hoger ligt, voel ik een bepaalde noodzaak getriggerd worden. Met de daarbij de #hoedan?! ook weer af en toe naar boven borrelend.

 

2. Wat is er wél?

Geen of minder opdrachten? Voor freelancers kunnen sites als freelance.nl en hoofdkraan.nl je aan klussen helpen. Al is mijn ervaring dat hier vaak tegen elkaar opgeboden wordt. Of ‘ondergeboden’ beter gezegd, waardoor je uiteindelijk voor een appel en een ei aan het werk bent. Voordat je echter al watertrappelend, paniekerig met je armen om je heen gaat slaan om het hoofd boven water te houden, is het raadzaam om eerst te kijken naar wat er wél is. En wat je wél kunt doen.

Niet alleen is de beoefening van dankbaarheid (naar jezelf en je huidige opdrachtgevers) een groot goed en brengt het je direct een energielevel hoger, misschien levert het je ook nog nieuw werk op. Je klanten zitten immers vaak dichterbij dan je in eerste instantie denkt. Laat bestaande opdrachtgevers, en sowieso mensen in je netwerk, weten dat je (weer) meer ruimte hebt. Wellicht dat zij nog wat extra’s uit te besteden hebben of iemand kennen die geholpen is met jouw kennis en kunde.

 

3. Laat een review schrijven

Wanneer je huidige werkgevers niet direct een vervolgopdracht voor je hebben, vraag ze dan in ieder geval om een testimonial. Want goed werk betaalt zich altijd uit. Niet alleen in euro’s. Ook in nieuwe klussen en connecties. Zodra iemand anders goede dingen over jou en je werk zegt, is dat natuurlijk nóg krachtiger dan dat je jezelf in the picture zet. Dus vraag om testimonials of een recommendation op LinkedIn. Vrijwel niemand doet dat uit zichzelf.

 

4. De ‘wees zichtbaar’ struggle

Over jezelf in the picture zetten gesproken: dat is absoluut belangrijk, mensen moeten immers weten dat je bestaat en weten wat je doet. In het hele ‘zichtbaar zijn’ zit wat mij betreft tevens míjn grootste onzekerheid en twijfel. Zichtbaar zijn wordt vaak gekoppeld aan social media. Persoonlijk ervaar ik echter dat, hoe meer tijd ik online op sociale platformen doorbreng, hoe onrustiger ik word. Ik merk dan ook dat ik dat steeds minder doe, enkel iets deel als ik daar zin in heb of als ik het gevoel heb dat het van waarde kan zijn voor iemand anders. Maar eerlijk, in mijn deelgedrag zit geen dagelijkse consistentie. Ik geloof meer in real-life verbindingen. Daarbij dient wel gezegd te worden dat social media in sommige gevallen absoluut een eerste stap kan zijn naar écht menselijk contact.

 

Het meest ideale scenario is wat mij betreft een handjevol vaste opdrachtgevers waar je met enige continuïteit opdrachten voor uitvoert. Ook al is er nooit zoiets als zekerheid. Ook niet in loondienst. Doen wat je leuk vindt, daar anderen mee helpen en goed werk afleveren, laat het balletje rollen mijn inziens. En zit je na een afgeronde opdracht ineens met een overvloed aan open ruimte? Zie dat dan als een kans en een goed moment om bij jezelf te evalueren. Vind je hetgeen je doet nog steeds leuk? Of is dit wellicht een mogelijkheid om een andere richting in te slaan en te experimenteren met iets nieuws?

 

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen omtrent dit onderwerp en spar graag met je mee in de comments hieronder.

 

Volg Imke op Instagram of bekijk haar website. Volg Artikel 2.55 op Facebook.

Share

Over Imke van Kuppeveld

Imke van Kuppeveld is lifestylecoach met een grote liefde voor reizen en schrijven. Imke werkt sinds november 2016 als freelance copywriter en reporter voor Vrije Meid en ‘moederbedrijf’ SuusjeHQ.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *