Vijf redenen waarom je als ondernemer moet gaan vloggen [+video]


Team SuusjeHQ

 

Vloggen. Het is voor veel ondernemers nog een ver van hun bed show. Zonde, want je kunt er op makkelijke én goedkope wijze veel winst mee behalen. Ik geef je vijf redenen om te gaan vloggen.

 

Vloggen – ‘bloggen op video’ – is al jaren populair. En niet alleen onder jongeren! Ook steeds meer volwassenen nemen video’s op én kijken video’s. Vloggen wordt ook steeds meer voor zakelijke doeleinden ingezet. Je hebt vloggende advocaten, vloggende boswachters en vloggende leerkrachten. En vloggende PR-adviseurs natuurlijk 😉 Waarom? Je leest én ziet het hieronder.

 

 

1. Je geeft jouw bedrijf een gezicht

Met een vlog kun je op authentieke wijze een beeld schetsen van jouw bedrijf en vooral.. van jezelf, ‘de persoon achter’. Mits jij een ontzettend uniek product hebt, is de kans groot dat jouw klanten uit een zee van aanbieders kunnen kiezen. Met vlogs geef je een realistisch beeld van jouw bedrijf en van jezelf. Je mag hier laten zien wie je echt bent, fouten maken en emoties tonen. Bloopers kunnen zelfs een goede toevoeging zijn. Zo leert men je kennen en ontstaat er een vertrouwensrelatie. Hierdoor willen klanten zich eerder blijvend binden. Of dat niet via een blog kan? Jazeker, dat kan ook. Wij raden echter aan om dit in combinatie met elkaar in te zetten, zodat blog en vlog elkaar versterken.

 

2. Je wordt gezien als thoughtleader

Leiderschap, dé expert zijn – of tenminste zo gezien willen worden-: wie thoughtleader in haar business wil worden kan maar beter gaan vloggen. Jouw goede verhaal vertel je vol overtuiging en is interessant. Daarom wordt het gedeeld via relevante netwerken en ontwikkel jij jezelf als autoriteit op een bepaald vlak. Bang dat je niks te vertellen hebt? Wrong! De mogelijke onderwerpen zijn eindeloos. Denk alleen al aan actuele ontwikkelingen en leg de gevolgen daarvan uit voor de business van jouw klanten, of beantwoord vragen van klanten en prospects, belicht nieuwe trends, ontwikkelingen etc. De kans is groot dat jij al meer content in huis hebt dan je jezelf beseft en die deel je bij voorkeur op een laagdrempelige en aansprekende manier: een vlog.

 

3. De online vindbaarheid van je bedrijf schiet omhoog

Wist je dat YouTube na Google wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine is? Als je regelmatig een leuke en interessante vlog plaatst op jouw YouTube-kanaal, met de juiste tags en bijschrift, word je zowel Google als op YouTube veel beter gevonden. Een betere vindbaarheid leidt uiteraard vaak ook tot meer klanten.

 

4. Meer interactie met klanten en prospects

Met video kun je een conversatie op gang brengen door bijvoorbeeld vragen te stellen aan de kijkers, of door een Q&A vlog op te nemen. Onze ervaring is dat dit eigenlijk altijd leidt tot reacties, waardoor je als ondernemer in gesprek kunt gaan met jouw doelgroep en werk je wederom aan een relatie gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Een ander pluspunt is dat je feedback kunt krijgen van jouw doelgroep, mensen laten immers graag reacties achter onder een video. Als is het maar een duimpje omhoog of omlaag. Allemaal signalen die je kunt gebruiken ter verbetering van je vlogs.

 

5. Goed marketingmateriaal

Het produceren van een vlog kost je maar weinig geld, zeker wanneer je het helemaal zelf doet. Vergelijk het maar eens met de kosten van een advertentie, of branded content of samenwerking met een influencer. Het enige wat je nodig hebt is je telefoon met een goede camera en een statief. Als je een beetje handigheid hebt in editen doe je dit ook zelf, maar je kunt het ook voor een paar tientjes uitbesteden. Nogmaals: weeg dat op tegen de kosten van iedere andere vorm van reclame maken en vloggen wint by far. Prijstechnisch, vanwege de authenticiteit én jouw kijkers zien echt liever een vlog dan een reclame. Omdat je hebt ingestoken op waardevolle content zijn ze sneller geneigd om het te delen en voila: je hebt je eigen marketingcampagne goed neergezet.

 

Maar hoe dan? Kom naar onze vlogworkshop!

De grootste drempel om te gaan vloggen ligt voor veel ondernemers bij het niet weten hoe het aan te pakken, gevolgd door het idee dat het eng is en dat je niks te vertellen hebt. Suzanne en Sarah van SuusjeHQ helpen jou graag over deze drempel heen tijdens de vlogworkshop voor ondernemers, op 9 oktober a.s. Hier leer jij de basics van het vloggen, zoals het bedenken van onderwerpen en oefen je vast een beetje voor de camera. Je zult zien na deze workshop: vloggen is echt heel erg leuk. Stiekem ben je vast een beetje trots op jezelf!

 

Wat houdt jou tegen om te gaan vloggen?

 

Volg Sarah op Instagram en haar blog of bekijk haar eerdere vlogs hier.

Share

Over Sarah Kuypers

Sarah Kuypers is freelance copywriter en pr-adviseur, ze werkt drie dagen per week voor SuusjeHQ en heeft daarnaast diverse kleine opdrachtgevers. Volg Sarah voor je dagelijkse dosis momlife, ondernemen en reizen!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *