Vlucht vertraagd? Recht op vergoeding


Met een klein vliegtuigje naar Bocas del Toro

Een geluk bij een ongeluk! Bij vluchtvertraging van drie uur of meer, kan je recht hebben op vergoeding. Hoe zit dit precies?

Omdat ik zelf voor claimbureau AirHelp heb gewerkt als PR-adviseur, weet ik maar al te goed dat je recht hebt op vergoeding als je vlucht vertraagd is. Althans, als aan een aantal voorwaarden is voldaan.

Voorwaarden

Passagiers die te maken hebben met vertraagde, geannuleerde of overboekte vluchten (ook bij aansluitende vluchten) kunnen aanspraak maken op vergoeding als

  • er sprake is van drie uur vertraging of meer;
  • de vlucht vloog vanaf of naar een EU-luchthaven en/of met een maatschappij die in de EU gevestigd is;
  • en er geen sprake is van buitengewone omstandigheden (denk aan een sneeuwstorm of staking van de luchtverkeersleiding).

N.B. Je kan maximaal drie jaar vergoeding claimen voor een vlucht, dus claim op tijd! En wie weet herinner je je nog wel vertraagde vluchten van een jaar of twee geleden waarvoor je aanspraak kan maken op vergoeding?Check it out!

Hoogte compensatie

De vergoeding per passagier kan oplopen tot maximaal 600 euro. Het bedrag is afhankelijk van de lengte van de vlucht.

  • een vergoeding van € 250,- als de afstand minder dan 1.500 km is;
  • een vergoeding van € 400,- bij een afstand tussen 1.500 en 3.500 km;
  • een vergoeding van € 600,- bij een afstand meer dan 3.500 km.

Aansluitende vluchten

Mis je je aansluitende vlucht door een vertraagde vlucht? Dan telt deze tweede vlucht mogelijk mee voor de vergoeding. En zelfs een derde vlucht kan mogelijk meewegen. Lees hier meer over compensatie bij het missen van aansluitende vluchten.

Lees ook mijn blog over het missen van mijn heenvlucht (en hoe toen mijn terugvlucht vanuit Panama naar Nederland werd geannuleerd).

Vliegtuig

Hoe het werkt

Dergelijke claimbureaus als AirHelp werken doorgaans op basis van no cure no pay. Dit betekent dat je niets hoeft te betalen als je geen vergoeding krijgt, bijvoorbeeld als toch sprake is van buitengewone omstandigheden. Krijg je wel vergoeding, dan draag je vaak circa 25% af aan het bureau. Bij een vergoeding van 250 euro komt de fee dus neer op 62,50 euro. Dat valt reuze mee voor juridische hulp! Check op de site van AirHelp of je in aanmerking komt voor compensatie.

N.B. Bewaar altijd je boardingpass (online of offline). Kan van pas komen bij het claimen!

Waarom zou ik niet zelf claimen?

Het staat je vrij om zelf vergoeding te claimen bij een vliegmaatschappij. Vliegmaatschappijen zullen je echter snel afschepen met slechte excuusjes. Maar dat zij stellen dat er sprake is van buitengewone omstandigheden, zegt het natuurlijk niet dat dit ook echt zo was. De vliegmaatschappijen zijn de advocaat (van de duivel), niet de rechter. Laat je dus niets wijsmaken en ga voor de volle mep! Het voordeel van claimen via een bureau als AirHelp is – los van de tijd natuurlijk, wat mij de 62,50 euro al waard zou zijn – is dat claims die geweigerd zijn in 50% van de gevallen alsnog worden betaald als ze via een claimbureau worden ingediend. Een claimbureau gooit simpelweg meer gewicht in de strijd. Het is voor hen vaak routinewerk, en vliegmaatschappijen weten dat er iemand met juridisch verstand achter zit.

Heb jij wel eens vergoeding ontvangen na een vertraagde vlucht?

Volg Vrije Meid op FacebookInstagram en YouTube.

Dit artikel bevat gesponsorde links. Lees hier meer over mijn samenwerkingen.

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *