Hoe mijn blogbezoekers zijn verdriedubbeld in een jaar 10


Hoera, blog en bezoekers verdriedubbeld

Hoe laat je je bezoekers en je blog groeien? Ik vertel je hoe mijn blog in een jaar tijd verdriedubbelde qua bezoekersaantallen en welke lessen we kunnen trekken uit deze groei.

Jarenlang blogde ik drie keer per week, zonder daar heel veel uit te halen. Bloggen geeft mij veel voldoening en plezier, en persreisjes zijn ook hartstikke leuk, maar groei en geld zouden best leuk zijn. Als je veel tijd in iets investeert hoop je toch dat dat iets oplevert.

Van 6.000 naar 20.000 unieke bezoekers per maand

Daarom ben ik superblij dat mijn blog sinds vorig jaar een enorme sprong heeft gemaakt. Ik ging van circa 6.000 unieke bezoekers per maand naar circa 20.000 unieke bezoekers per maand. Dat is meer dan een verdriedubbeling!

In welk opzicht gegroeid?

Mijn blog is gegroeid wat betreft het aantal unieke bezoekers, maar eveneens qua nieuwe gebruikers, sessies en paginaweergaven. Inmiddels verdien ik ook meer met mijn blog dan vorig jaar. Waar ik begin 2018 nog 100-200 euro per maand verdiende met mijn blog (voornamelijk sponsored posts) verdiende ik in 2019 tot nu toe gemiddeld bijna 500 euro per maand met mijn blog (sponsored posts en affiliates). Doordat mijn bezoekers zijn gegroeid, kan ik meer geld vragen per sponsored post, en kan ik logischerwijs ook meer verdienen aan affiliates.

Lees hier de tien manieren waarop ik geld verdien met mijn blog

Waar komt groei vandaan?

De vraag die waarschijnlijk ook meteen bij jou opkomt is: waar komt die groei vandaan? Hoe kan het dat je ‘opeens’ drie keer zoveel bezoekers trekt op VrijeMeid.nl?

  • Google: mijn verkeer uit Google is bijna verviervoudigd
  • Direct verkeer: bijna verdubbeld
  • Referral: bijna verdubbeld
Afgelopen winter werkte ik in Azië

Meer bezoekers door SEO

Google is verreweg mijn grootste bron van bezoekers. Er gaat dus iets heel erg goed met SEO op VrijeMeid.nl! Heel fijn, want ik heb hier ook in geïnvesteerd afgelopen jaar. Tijdens mijn vier maanden in Azië heb ik zelfs minder nieuwe blogs gemaakt (twee per week i.p.v. drie) maar wel oude artikelen verbeterd en affiliatelinks toegevoegd.

Mijn verkeer uit social media is overigens niet gegroeid. Ik krijg absoluut gezien nog hetzelfde aantal bezoekers uit social media ten opzichte van vorig jaar. Facebook levert me zelfs minder bezoekers op, terwijl Pinterest hard is gegroeid (daar heb ik ook tijd in geïnvesteerd).

Hoe komt dat?

De vervolgvraag die ik mezelf heb gesteld – en die jij waarschijnlijk ook hebt: wat heb ik gedaan om mijn bezoekers uit Google zo te verbeteren?

Opvallend vind ik dat de bezoekers vooral komen voor een aantal artikelen die al stammen uit 2017. Het lijkt of mensen ‘opeens’ meer zoeken op deze onderwerpen, en/of dat ik ‘opeens’ beter geïndexeerd wordt op deze onderwerpen. Drie hoeraatjes voor mijn oude artikelen dus! Ik heb in ieder geval het gevoel dat hard werken eindelijk wordt beloond, en dat de aanhouder ‘wint’. Al smaakt 20.000 uniek nu alweer naar meer 😉

Het kan ook zijn dat Google natuurlijk ‘iets’ heeft veranderd. De algoritmes veranderen continu. Wie het weet mag het zeggen!

Werken in Chiang Mai

Learnings

Ik kan een aantal lessen trekken uit de groei van mijn blog en bezoekers:

  • Investeer in oude artikelen – met minder nieuwe content wist ik eindelijk te groeien, doordat ik de tijd die ik hierdoor over had kon besteden aan het verbeteren van oude artikelen;
  • Verbeter oude artikelen – vul de Yoast-plugin in, vul artikelen aan, verwijder kapotte links, etc;
  • Neem een URL die makkelijk te onthouden is voor meer direct verkeer – VrijeMeid.nl t.o.v. Artikel255.nl;
  • Investeer in Pinterest – daar zit groei;
  • Voeg affiliatelinks toe om meer te verdienen – zonder daarvoor per se meer bezoekers te moeten trekken;
  • Upselling – je kan beter het dubbele verkopen aan bestaande bezoekers, dan je bezoekersaantallen te moeten verdubbelen. Dit kost doorgaans minder moeite;
  • Vraag meer voor je sponsored post als je meer bezoekers hebt – duh
  • Houd vol – geen enkele blog wordt groot in een dag. Ik blog al jaren consequent meerdere keren per week over een aantal vaste thema’s. Finally Google rewards me!

Is jouw blog gegroeid afgelopen jaar? Wat zijn jouw learnings?

Volg Vrije Meid op FacebookInstagram en YouTube.

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 gedachten over “Hoe mijn blogbezoekers zijn verdriedubbeld in een jaar

  • mario

    HOi Suzanne, super dat je bezoekersaantallen zo gegroeid zijn. Ik neem me ook al tijden voor mijn oude artikelen eens goed te gaan herzien maar iedere keer besteed ik mijn tijd toch aan nieuwe artikelen. Gezien jouw winst, ga ik dat toch maar eens doen. Gefeliciteerd!

  • Nicole

    Wat goed! Slim inderdaad om ook naar je oude artikelen te kijken. Lijkt me wel een hele klus als je al een pasr jaar bezig bent! Wat is je ultieme tip voor mensen die net beginnen met een blog?

  • Emie Budde

    Hee Suzanne, gaaf dat je blog het zo goed doet! Ik probeer me nu ook veel meer te richten op SEO. Wat ik me wel afvraag: ik krijg regelmatig vragen van merken of ik met ze wil samenwerken. Ik heb nu zo’n 1500 unieke bezoekers per maand (ben nu een jaar bezig) en dat voelt als heel weinig. Daarom doe ik het “gratis” (ik krijg de producten natuurlijk wel cadeau), maar dat is meer omdat ik niet echt weet wat ik ervoor zou kunnen vragen. Heb jij tips voor mij? Liefs, Emie

  • Anne

    Dank je wel voor je interessante artikel. Ik ben slechts een half jaar intensief bezig met mijn blog en vind het leuk dat je de kennis die je hebt wilt delen. Erg leerzaam. Ik blijf je volgen 😉