The E-myth: waarom de meeste ondernemers het niet redden 1


the E-myth
The E-Myth

Het boek de E-myth van Michael Gerber is wereldwijd al meer dan 2 miljoen keer verkocht. Deze lessen heb ik geleerd.

Ik had de E-myth al meerdere malen voorbij zien komen als must-read voor ondernemers. De titel bracht me een beetje in verwarring en had het aangezien als ‘internet mythe’ in plaats van de E van entrepreneur, ondernemer.

Toch kreeg ik het boek meermaals als aanrader van diverse ondernemers zoals Charlotte van t’ Wout en Mark Daamen in de rubriek; ‘Hij/Zij verdient een ton’ en had het dan eindelijk aan mijn e-book verzameling toegevoegd.

Waarom de meeste kleine ondernemers het niet redden

Dit is de ondertitel van de E-myth en het is waar. Maar liefst 60% van de ondernemers stopt al na 5 jaar (ook al voor de corona crisis). Waar heeft dat dan mee te maken en wat kan je er van leren?

Vaak heeft het meer met mindset te maken in plaats van de werkelijke business skills. Stagnatie in je persoonlijke groei zal er namelijk ook voor zorgen dat je onderneming niet gaat groeien. Hoe breng je hier dan verandering in?

De belangrijkste lessen op een rij

Ik zet de belangrijkste lessen uit de E-myth voor je op een rij, want het is een best langdradig boek. Michael Gerber heeft geprobeerd het aan de hand van een voorbeeld situatie alles te omschrijven, maar wijkt hier soms aardig van af. Het boek is tevens alleen verkrijgbaar in het Engels, wat het er ook niet gemakkelijker op maakt.

Kom je er ook niet doorheen? Dan is een overzicht van de belangrijkste lessen uit dit boek wat je nodig hebt. Hopelijk help ik je ermee! En mocht je hierna toch denk: ik wil meer lezen! Dan kun je het boek altijd bestellen.

Je moet als startende ondernemer 3 petten dragen

1. De vakman; Hij/zij vindt dat als iets goed gedaan moet worden, je het zelf moet doen.
2. De dromer; Hij/zij kijkt naar de toekomst is creatief en ziet overal mogelijkheden.
3. De manager; Hij/zij zoekt orde en is heel pragmatisch, plant tot in de details.

Deze drie komen regelmatig met elkaar in conflict en je zult steeds weer opnieuw de balans terug moeten vinden. Naarmate je steeds meer de controle hebt zul je ‘de petten’ moeten over kunnen dragen aan anderen. Weet waar je goed in bent en wie je nodig hebt om je bedrijf te doen groeien.

Je moet niet IN je bedrijf werken, maar AAN je bedrijf

Je zult tijd moeten maken om aan de groei strategie van je onderneming te blijven werken. In plaats van de hele tijd in je onderneming te staan en je klanten te bedienen. Eigenlijk komt deze weer terug op de 3 persona’s; zoek balans en laat ‘de vakman’ niet de overhand krijgen.

Ervaar jij precies dit gevoel? van slaaf van je klanten naar vrijheid door je bedrijf >

Bouw op systemen, niet op individuen

Werk aan een vaste basis, in plaats van te veel op je werknemers te leunen. Stel je onderneming voor als een franchise, waarin iedere handeling eenvoudig kan worden overgenomen door een ander. Hierdoor behoud je controle en overzicht. Valt er een werknemer uit, dan ben je niet afhankelijk van individuen, maar kun je vertrouwen op je systeem.

Geef dus niet alle verantwoordelijkheden en vrijheid uit handen wanneer je werknemers in dienst hebt, maar zorg voor heldere uitvoerende taken.

E-myth
stel je onderneming voor als een franchise

Creëer een merk

Focus op het hele plaatje en niet slechts je product of dienst. Je kan bijvoorbeeld ergens heerlijk eten, maar als de bediening onvriendelijk was, staat dat je het meeste bij. Mensen hechten waarde aan ‘beleving’, houd dat in je achterhoofd.

Schenk aandacht aan kleine details, zoals het onthouden van een naam of bepaalde interesse van een klant.

Wees authentiek

Je kan inspiratie op doen door naar anderen te kijken, maar blijf wel bij jezelf. Het blijkt dat mensen die gewoon zichzelf zijn beter liggen bij andere mensen. Wanneer je authentiek bent, komt wat je doet, wat je zegt en wat je uitstraalt met elkaar overeen. Anderen vinden dat prettig, omdat het duidelijk is wat ze aan je hebben. Het geeft hen zekerheid.

Wees dus gewoon lekker jezelf! Anderen zullen je erom waarderen.

Een van de belangrijkste redenen waardoor ik mijn Instagram volgers verdrievoudigd heb >

Groei reikt tot je comfort zone

Hier zit vaak de bottleneck; je bereikt een bepaald plafond. De keuze ligt bij jou, doe je een stapje terug OF stap je buiten je comfort zone en ziet de mogelijkheid om te groeien?

Doe je het alleen of vraag je hulp en investeer je in jezelf? Door je te omringen met mensen die verder zijn, krijg je hun perspectief.

Een paar inspirerende quotes

“The difference between a warrior and an ordinary man is that a warrior sees everything as a challenge, while an ordinary man sees everything as either a blessing or a curse.”

Innovation is the mechanism through which your business identifies itself in the mind of your customer and establishes its individuality.

Ik heb nog meer tips voor boeken voor persoonlijke en zakelijke groei >

Wat heb ik geleerd uit de E-myth?

Dat de volgende vragen heel belangrijk zijn VOOR het opzetten van je eigen bedrijf.

  • Hoe kan mijn bedrijf werken, maar ook zonder mij?
  • Hoe gaan mijn werknemers werken, zonder mijn constante bemoeienis?
  • Hoe organiseer ik een bedrijf zodat het zich kan vermenigvuldigen?
  • Hoe kan ik een bedrijf runnen zonder er zelf te werken?
  • Hoe kan ik het werk doen dat ik leuk vind ipv het werk dat ik moet doen?

Ik ben benieuwd of je het boek gaat lezen en welke lessen jij er uit haalt, laat je me het weten?

Volg Vrije Meid op FacebookInstagram en Spotify

Download mijn gratis mini videotraining ‘Hoe zorg ik voor meer klanten?‘ >

Bestel hier mijn boek Work Hard Travel Harder >

Share

Over Jesmin

Blogger en Virtueel Assistent, een so called Digital Nomad. Ik probeer zoveel mogelijk uit het leven te halen en dagelijks te genieten van alles wat het te bieden heeft. Vooral reizen geeft me een vrij gevoel en inspireert me tot nieuwe uitdagingen. Op www.jesworryless.nl neem ik je mee in mijn zoektocht naar een vrij leven! Zoek jij of ken je iemand die ‘less worries’ in zijn/haar ondernemersbrein wil? Ik help graag.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “The E-myth: waarom de meeste ondernemers het niet redden

  • Nils van der Knaap

    Na het lezen van dit boek heb ik ook echt aanpassingen gemaakt in mijn bedrijf. Dit gaat langzamer dan je zou willen, maar uiteindelijk kom je er wel. Organiseer vooral een plek waar je checklists eenvoudig kunt terugvinden. Laat mensen ook eerst de checklist doen om te zien of het echt duidelijk is.

    Ik heb ook het vervolgboek E-myth Mastery geluisterd (audioboek) en dat is veel langdradiger 😉 Het komt er op neer dat het bij hem ook niet zo goed ging op het moment dat hij het boek schreef.

    Dat kwam omdat je de werkzaamheden wel kunt uitbesteden, maar je zelf nog steeds verantwoordelijk bent. Controleer daarom wel met regelmaat je cijfers en of mensen zich aan de lijst houden.

    De E-myth (of Ondernemersmythe in het Nederlands) is zeker een aanrader en een eye-opener.