Interview Thijs Verheul: zo verkoop je je bedrijf


Thijs Verheul
Thijs Verheul

Ondernemer Thijs Verheul schreef het boek ‘Voor hoeveel heb je het verkocht?‘ over de verkoop van zijn bedrijf United Wardrobe. Ik sprak Thijs over het groeien en verkopen van je bedrijf, en wat hij nu (met het geld) doet.

Ondernemer en auteur Thijs Verheul (29) kan je kennen als de oprichter van United Wardrobe of zijn boek Voor hoeveel heb je het verkocht? over de groei en verkoop zijn van bedrijf. Hij verkocht tweedehands kledingmarktplaats United Wardrobe eind 2020 aan concurrent Vinted. Hoe gaat zo’n verkoop in zijn werk? Wat is een goede verkoopprijs? Hoe ga je slim met zo’n groot bedrag om? En wat doet Thijs nu? Ik vroeg het hem voor VrijeMeid.nl en de Vrije Meid Podcast.

Luister hier het interview met Thijs Verheul:

1. Kan je je even voorstellen?

“Ik ben Thijs Verheul, ik woon in Utrecht en verkocht eind 2020 mijn bedrijf United Wardrobe aan Vinted. De verkoop voelt als de kers op de taart. Vanaf mijn 21ste heb ik aan United Wardrobe gewerkt. Ik studeerde in Wageningen en een vriend van mij – Sjuul – kwam naar me toe met het idee voor ‘One Wardrobe’; een centrale plek à la TicketSwap om tweedehands kleding te kopen en verkopen. We dachten: we gaan het live zetten en kijken waar het schip strandt. Uiteindelijk zijn we de grootste tweedehands kledingmarktplaats van de Belenux geworden.”

2. Je hebt in 2014 United Wardrobe opgericht. Wanneer wist je: dit kan wel eens groot worden?

“We begonnen met €7000 microkrediet van de Universiteit Wageningen. Daarnaast hebben we er allemaal €6000 spaargeld ingestopt. In januari 2014 gingen we live. Op dag één hadden we al 500 aanmeldingen. We kochten twee Facebook-groepen over, en toen ging de sneeuwbal echt rollen. Al haalden we nog geen loon uit United Wardrobe. Eind 2014 haalden we al een grote investering op. We huurden inmiddels een eigen kantoor, anti-kraak bij het Herculesplein. Na onze bachelor zijn we ons fulltime gaan richten op het ondernemen. Mede-oprichter Joep heeft toen plaatsgemaakt voor Thijs Slijkhuis.”

Thijs Verheul
Thijs Verheul

3. Wat definieert een succesvol bedrijf voor jou?

“Je bent succesvol als je er zelf gelukkig mee bent – succes is heel persoonlijk. Iedereen wil iets anders. Als je kijkt naar IT-startups is het wel belangrijk om schaalbaar te zijn: als je makkelijk kan groeien zonder dat je kosten meegroeien. Dat heeft potentie voor succes. Ik ben nu investeerder in Breeze, een dating-app. Als zij morgen opeens tien keer zoveel aanmeldingen krijgen, kunnen ze dat aan.

We hadden nooit durven dromen dat het zo groot zou worden. Ik was niet bezig met ‘een schaalbaar bedrijf opzetten’, al hadden we op een gegeven moment wel door dat we die kant op moesten.”

4. Wat is het ‘geheim’ achter de snelle groei van United Wardrobe geweest, denk je?

“Facebook marketing beleefde halverwege de jaren ’10 zijn gouden dagen. Voor een paar cent kon je een klik inkopen. Met tien kliks hadden we een registratie. Van elke x aantal registraties plaatste x gebruikers een advertentie. Als IT-bedrijf is het heel handig om je cijfers te kennen. Zo kan je berekenen hoe duur een gebruiker mag zijn, en welk bedrag je dus uit kan geven aan marketing. Ik checkte vaak in de kroeg nog de statistieken. Je moet bovenop je data zitten. Als je pagina er eens uit ligt, loop je kansen mis.”

5. Wanneer en waarom besloten jullie om United Wardrobe te gaan verkopen?

“In een artikel over United Wardrobe in de Volkskrant gaven we aan dat we op zoek waren naar een investeerder. We groeiden hard; dat was interessant voor investeerders. We ontvingen een eerste voorstel. Uiteindelijk hebben we een andere deal gedaan, met de mannen van de Infotheek Groep. Na de tweede investeringsronde werden we benaderd door een grote partij, die ons invloog naar de andere kant van de wereld. Zij deden een bod op ons bedrijf. Dat zette ons aan het denken. We dachten: we moeten blijven groeien, dan kunnen we United Wardrobe uiteindelijk voor nog veel meer geld verkopen. Met Vinted zijn we eind 2018 voor het eerst in gesprek gegaan. Pas een tijdje later zijn de serieuze gesprekken begonnen. Ik denk dat zij eerst wilden kijken of ze ons konden verslaan. Toen dat niet lukte, besloten ze ons over te nemen.”

Thijs Verheul
Thijs Verheul

6. Hoe ging dat proces in zijn werk? Waar begin je?

“Onze aantrekkingskracht zat hem in het feit dat we een jonge doelgroep wisten aan te spreken, die tegenwoordig lastig bereikbaar is. Jongeren bereik je niet met tv-commercials. Daarnaast hadden we natuurlijk een goed team van ontwikkelaars. Dat – samen met de groei natuurlijk – wekte de interesse van potentiële kopers. Bij bedrijven met een ton of meer maandomzet, is het zeker aan te raden een bedrijfsmakelaar in de arm te nemen. Een bedrijfsmakelaar heeft ons begeleid in het hele proces.”

7. Hoe kom je tot een reëele koopsom?

“Het is een combinatie van alle transacties, de kosten, de marges, de concurrentie, de groei. Bij een simpel bedrijf wordt vaak naar de jaaromzet gekeken. Bij snelgroeiende IT startups, wordt doorgaans de winst met een bepaalde factor vermenigvuldigd. Als er veel geïnteresseerden zijn, drijft dat de prijs op. Uiteindelijk is het ‘wat een gek ervoor geeft’. Het is een kwestie van onderhandelen. Het is ook belangrijk om te kijken naar de koper. Je wilt je bedrijf niet aan een shady partij verkopen.”

8. Hoe zag de overdracht eruit?

“Thijs S. en Sjuul werken nu voor Vinted. Ik ben alleen aandeelhouder. Ik wilde niet bij een corporate bedrijf werken. Daar had ik mazzel mee; soms moet je nog een paar jaar doorwerken. Earn out is burn out, wordt daarom ook wel eens gezegd.”

9. Hoe voelde je je toen je het bedrag op je rekening zag?

“Heel surrealistisch. Maar geld biedt wel kansen. Ik kon eindelijk flink overbieden en een huis kopen. Nu wordt dat verbouwd. Dat is een ultieme luxe, in de huidige vastgoedmarkt.

Soms voelt de verkoop wel als een zilveren medaille. We hadden liever Vinted verslagen. Nu hebben zij ons overgenomen. Maar bovenal ben ik trots op wat we bereikt hebben.”

10. Hoe ga je slim met zo’n bedrag om?

“Als je het op je rekening laat staan, dan gebeurt er niets mee. Het liefst investeer je alles slim, maar elke investering is een risico. Voor de exit dacht ik dat ik veel zou gaan uitgeven, maar uiteindelijk ben ik daar toch te nuchter voor. Als je je lifestyle upgrade, beland je in je eigen rat race. Dan moet het constant meer en groter worden. Liever koop ik een klushuis, en blijf ik in dezelfde auto rijden. Een luxe leven maakt mij niet gelukkig. Ik heb nu vrijheid, en geen stress om geld. Het is leuk om de kennis die ik heb opgedaan, weer over te dragen. Een groot deel van mijn geld, zit overigens in ETF’s: Vanguard All World. Ik heb ook wat geld in crypto valuta.”

11. Wat doe je nu voor werk?

“Ik ben nu gastspreker, en heb dus een boek geschreven. Een boek schrijven vond ik echt nodig, zodat ik studenten kan inspireren. Als ik het kan, kunnen anderen het ook. Het hele proces kostte me ongeveer een jaar. Het was bijna een soort therapie voor me. Een vriendin van me heeft de redactie gedaan en er echt een mooi verhaal van gemaakt. Ik vond het heel spannend om het boek uit te brengen, het is best een persoonlijk verhaal. Gelukkig zijn de reviews erg positief. Misschien dat ik achteraf gezien liever een uitgeverij in de hand had genomen. Ik heb zelf alle kosten moeten maken, en het is lastig om als auteur in grote boekwinkels te komen. Toch zijn er al 2000 boeken verkocht.”

12. Waar droom je nog van? Welke plannen heb je voor de komende jaren?

“Het kan altijd nog beter. Ik geniet heel erg van mijn leven, maar ik ben nog jong. Ik wil weer wat vets doen! Op dit moment geniet ik ervan om Breeze te laten groeien, en om meer investeerders te zoeken. Ik vind het tof om met leuke startups te werken, al ben ik heel kritisch wat investeren betreft. Investeren in startups is soms net een casino. Vastgoed kopen voor de verhuur vind ik nu niet ethisch verantwoord. Ik denk dat k komende jaren wel weer ergens inrol, maar ik wil daar niet te krampachtig naar op zoek gaan. United Wardrobe kwam destijds ook opeens op mijn pad.”

13. Tot slot: heb je nog leuke boekentips of podcasttips voor ondernemers die ook hun bedrijf willen laten groeien en verkopen?

Het boek van Raymond Spanjar over Hyves heeft me zeker geïnspireerd, ook voor het schrijven van mijn eigen boek. Ik ben echt een geschiedenisfreak, dus daar lees ik ook graag over. Bart van Loo heeft een boek geschreven over Napoleon, hoe hij aan de macht kwam. Heel interessant, het is een soort ondernemersverhaal. Het zet je moderne leven echt in perspectief. We hebben het nu zo slecht nog niet. Naval Ravikant vind ik ook heel inspirerend.”

Meer weten over de groei en verkoop van United Wardrobe? Bestel dan het boek van Thijs:

Volg Vrije Meid op Spotify of Instagram 

Bekijk gratis mijn masterclass ‘in 3 stappen naar een schaalbaar verdienmodel’

Bestel mijn boek ‘De route naar €100.000 per jaar‘ en ontvang gratis een cursus t.w.v €99 >

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *