Java, Bali, Lombok: dit was mijn route 2

Bromo Java

In twee à drie weken van Java naar Lombok? Dat kan! Ik ging al vier keer naar Indonesië en deel mijn routes met jou in deze blog.

Selamat lieve lezers! Sinds 2010 heb ik al vier keer naar Indonesië mogen afreizen, dus inmiddels weet ik wel een beetje hoe dat daar gaat. Niet in héél Indonesië trouwens, want dat zijn nogal wat eilanden! Ik heb ervaring met Java, Bali en een beetje Lombok. Vandaag deel ik mijn routes!

Mijn Indo-reizen:

• In 2010 ging ik low-budget backpacken van Jakarta (Java) tot Mataram (Lombok)
  • In 2015 ging ik backpacken in Balian Beach en Ubud (Bali)
  • In 2016 ging ik rondreizen van Jakarta (Java) naar Sanur (Bali) en daarna naar Nusa Lembongan (Bali)
  • In 2018 werkte ik een maand als digital nomad in Canggu en ging ik naar Flores
The final chapter: Bali

Ubud, Bali – mijn lievelings

De plekken waar ik ben geweest

In die drie jaar ben ik op totaal vijftien plekken geweest. Althans, op die plekken heb ik een nachtje of dagje rondgebracht. Hieronder een overzichtelijke weergave op en kaartje. Verder naar onder vertel ik per plek wat er te doen en te zien is.

1. Jakarta

Geweest in: 2010
Jakarta staat niet bekend als leukste stad van Azië. Volgens insiders zijn er echt wel leuke dingen te beleven, maar voor toeristen die net 14 uur hebben gevlogen is het niet veel soeps. De meeste mensen slapen er een nachtje en reizen dan verder. Dat is wat ik dan ook in 2010 deed. Ik nam enkel een kijkje in de koloniale wijk, sliep in de backpackersstraat, bezocht het onafhankelijkheidsmonument en ging verder. In 2016 nam ik van het vliegveld direct de bus naar Bogor.
Jakarta, 2010

2. Bogor

Geweest in: 2016
Een soort Bandung (zie nummer 3). Oftewel, een drukke West-Javaanse stad vol files. De botanische tuin was mooi, maar niet half zo mooi als de plantages bij Kalibaru (zie punt 7). Slapen en verder!
Botanische tuin, Bogor

3. Bandung

Geweest in: 2010, 2016
Niet een soort Bandung, maar écht Bandung! Een grote stad waar niet heel veel te doen is. Er is vooral industrie. Bandung wordt het Parijs van Indonesië genoemd, maar verwacht daar niet te veel van. Wel mooi zijn de theeplantages tussen Bogor en Bandung!
Theeplantages, nabij Bandung

4. Jogjakarta

Geweest in: 2010, 2016
De eerste leuke stad van dit lijstje! Jogjakarta (of Yogyakarta of kortweg Yogya) is een gezellige studentenstad. Ook toeristen vermaken zich er kostelijk. Het is de perfecte uitvalsbasis voor de prachtige tempels Borobudur en Prambanan (beide een uur rijden van Yogya). Maar de stad zelf is eveneens de moeite waard. Ontdek het paleis van de Sultan of struin door de gezellige kleine straatjes met typische Aziaitische backpackers-feel. Tip: Viavia Café!
Jogjakarta

5. Malang

Geweest in: 2016
Just another Indonesian city… Sorry, ook hier is weinig te beleven. Al was ik er bijna te kort om daar misschien over te kunnen oordelen. Malang is wél een goed vertrekpunt om de vulkaan Bromo te bezoeken. Wel nog even rijden hoor!
Niet veel meer gezien dan het hotel ;-)

Niet veel meer gezien dan het hotel 😉

6. Bromo

Geweest in: 2016
Een hoogtepunt van mijn reis in 2016! Vanuit Malang vertrekken we midden in de nacht naar Bromo, om op tijd te zijn voor de zonsopgang. We hebben super mazzel, want het is helemaal helder. Echt magisch! Wel koud trouwens, dus kleed je goed aan.
Bromo

7. Kalibaru

Geweest in: 2016
Een klein plaatsje in Oost-Java, maar zeker niet het minste. In Kalibaru bezoeken we een lokale markt en blijken zelf de attractie te zijn! Ook gaan we op excursie naar een plantage en dat is prachtig en heel leuk. De bewoners laten ons zien hoe alle kruiden en vruchten groeien en we mogen ruiken en proeven. Tot slot krijgen we nog een dansshow van de kinderen. Aanrader!
Kalibaru

8. Surabaya

Geweest in: 2010
In 2010 ging ik vanuit Yogya helaas niet richting Bromo en Kalibaru, maar richting Surabaya. Dat kan ik niemand aanraden, want er is niets te beleven. Sterker nog, ik vond het op sommige plekken zelfs een beetje schimmig. Slapen en de trein pakken naar de ferry naar Bali, dat is wat we dan ook deden.
Vanuit de trein van Surabaya naar de ferry

9. Balian Beach

Geweest in: 2010, 2015
Na minimale research besloten we in 2010 eerst in Balian Beach te stoppen, alvorens we naar het drukke Kuta zouden afreizen. Dat was de beste beslissing ooit, want wat een leuk dorp! Balian Beach is niet veel meer dan een (zwart) strand met palmbomen en een aantal kleinschalige hotels, maar wát een fijn sfeertje.
Balian Beach

10. Kuta

Geweest in: 2010
Hoef ik denk ik niet uit te leggen. Kuta is de drukste, meest toeristische plaats van Bali. Altijd wel wat te beleven dus, met name uitgaan en zuipen. Best grappig om eens gezien te hebben, maar ik hoef er niet weer naartoe.
Kuta

11. Sanur

Geweest in: 2016
Het kleine zusje van Kuta, want veel grote hotels, luxe resorts en vooral heel veel toerisme. Maar Sanur is een stuk rustiger dan Kuta en het uitgaansleven ook. Leuk voor wie twee weken op strandvakantie wilt naar Bali en vanuit Sanur verschillende dagtripjes wilt maken. Maar beter ga je gewoon rondreizen met je backpack. YOLO!
Sanur

12. Ubud

Geweest in: 2010, 2015
Ondanks het toerisme vind ik Ubud geweldig. Altijd gezellig, een fijn sfeertje en de ideale combinatie van natuur en de bewoonde wereld. In (en rond) Ubud kan je prachtig wandelen en tot jezelf komen met yoga, meditaties, massages en gezonde sapjes, maar je kunt ook hip koffie drinken, lekker eten en een cocktailtje doen.
Ubud, Bali

13. Nusa Lembongan

Geweest in: 2016
Mijn meest recente trip ging naar Nusa Lembongan, een eilandje voor de zuidoostkust van Bali. Tot voor kort had ik nog nooit van Nusa Lembongan gehoord, maar ook hier blijkt het toerisme al flink aan het groeien. Onbewoond en onontdekt is het eiland zeker niet. Overal wordt gebouwd. Maar mooi en relaxed is het zeker! Lees hier meer over mijn verblijf.
SuusjeQ op Nusa Lembongan

14. Gili Air

Geweest in: 2010
Tja, in 2010 waren zelfs de Gili-eilanden voor mij nog een mysterie. Ik hoorde er via via over en dacht dat ik een onontdekte parel ontdekte. Inmiddels (en toen ook al hoor) kent iedereen de Gili-eilanden en ben je bijna een loser als je nog nooit hebt geschommeld op Gili Trawagan. Ik ging naar Gili Air trouwens.
Gili Air

15. Mataram

Geweest in: 2010

De hoofdstad van Lombok, een eiland ten oosten van Bali. Lombok is ‘het nieuwe Bali’ en Mataram een beetje het nieuwe Jakarta. Ik kan me niet veel bijzonders herinneren aan deze stad, dus beter ga je op Lombok vulkanen beklimmen en onontdekte strandjes ontdekken!

Mataram, Lombok

16. Canggu

Eind 2018 woonde en werkte ik een maand als digital nomad in Canggu, Bali. Wat een fantastische tijd! Ik vind Canggu geweldig, al ben je grotendeels wel omringd met westerlingen. Lees hier meer over werken als digital nomad in Canggu.

Dojo Bali

17. Sidemen

Vanuit Canggu maakte ik met mijn vriend een uitstapje naar Sidemen, ‘het nieuwe Ubud’. Prachtig! Geweldig om die ongerepte natuur te zijn, waar de locals je nog echt nakijken. We verbleven in een supermooi hotel, voor slechts 30 euro per nacht. Check it out!

Sidemen

18. Labuan Bajo, Flores

In dit plaatsje verbleef ik puur alleen omdat ik de volgende ochtend op de boot zou stappen voor een boottocht van vijf dagen met Le Pirate Explorer. Om de tijd te dooien huurden we een scooter en ontdekken de mooie omgeving, met uitzicht op de talloze eilandjes. We sliepen bij Le Pirate in Labuan Bajo. Bekijk ook hun andere accommodaties in de buurt!

Labuan Bajo, Flores

19. Boottrip Le Pirate Explorer Flores + Komodo

Een van de mooiste dingen die ik tot nu toe in Indonesië deed: een boottocht met Le Pirate Explorer langs de Komodo-eilanden. Vijf dagen waren we onderweg, waarvan we drie nachten op een boot sliepen. Er is maar plek voor acht mensen, dus een heerlijke kleinschalige en gezellige setting. De laatste nacht sliepen we op Le Pirate Island. Dit is ook los te boeken.

Le Pirate Explorer

Waar ben jij allemaal geweest in Indonesië? Wat was jouw favo plek? En wat staat er nog op jouw bucketlist?

Volg Vrije Meid op FacebookInstagram en YouTube.

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *