Hoe schrijf je een boek? Mijn hele proces in kaart


Mijn boek naar de drukker

Hoe schrijf je een boek? Ik breng het hele proces in kaart en deel alle stappen om een boek te schrijven.

Wie droomt er niet van? Het schrijven van een boek prijkt op menig bucketlist. Bij mij ook! Al op mijn 21ste wilde ik een boek schrijven, maar verder dan een half manuscript ben ik niet gekomen. Ik liet het liggen, had geen focus en sowieso geen flauw idee wat er nog meer kwam kijken bij het schrijven van een boek.

Weet jij ook niet waar je moet beginnen?

Een boek schrijven is voor velen een droom, maar ook een heel grote berg waar je tegenop kijkt. Het lijkt een enorm ding, maar als je het opsplitst in stapjes, is het eigenlijk best te doen. Zoals zoveel dingen! Daarom hier een stappenplan voor het schrijven van een boek. Dit stappenplan is gebaseerd op het schrijven van mijn eigen boek, en het hele proces daar omheen. Want een boek uitbrengen is veel meer dan alleen een boek schrijven.

Meer weten over mijn boek? Lees hier de FAQ!

Work Hard Travel Harder

Start: níet met schrijven

Veel mensen – including me – denken dat ze eerst een heel boek moeten schrijven, alvorens ze in gesprek kunnen met een uitgever. Maar veel uitgevers zitten helemaal niet te wachten op een heel manuscript waar ze zich doorheen moeten wurmen. Veel beter start je dus eerst met een pitch naar een uitgever. Als je tenminste wilt samenwerken met een uitgeverij. Je kan natuurlijk ook een boek schrijven en uitgeven in eigen beheer.

Uitgever of eigen beheer?

Een boek in eigen beheer uitbrengen kan een optie zijn als je bijvoorbeeld zelf de regie wilt houden (of geen uitgever kan vinden) en meer wilt overhouden per verkocht boek. Zelf heb ik gekozen voor een uitgever. Dit geeft mij vertrouwen en een stok achter de deur om het boek echt te schrijven. Daarnaast heeft de uitgeverij goede contacten bij boekhandels, waardoor ik verwacht meer te verkopen dan dat ik in eigen beheer zou uitgeven. De uitgever neemt ook de drukkosten en kosten van een redacteur en vormgever op zich.

De boekpitch

Eigenlijk is dit de eerste concrete actie: schrijf je boekidee uit op een A4’tje. Waar gaat het over? Voor wie is het boek bedoeld? Waarom moet dit boek er komen? Zelf heb ik ook een inhoudsopgave meegestuurd naar de uitgever, zodat precies duidelijk werd wat ik voor ogen had. Daarbij gaf dit mij meteen een raamwerk voor het schrijven. Een boek schrijven is wat dat betreft net als een scriptie schrijven. Zorg dat je eerst je opzet helder hebt en daarop akkoord hebt. Een goed begin is het halve werk. Op basis van mijn boekpitch wilde mijn uitgeverij met mij in zee, en ben ik meteen in de pen gekropen.

Contract tekenen

Uiteraard wordt er een contract getekend als je een boek gaat schrijven bij een uitgeverij. Wie doet wat? Wat wordt de verdeling van de opbrengst? Wie maakt kosten? Wanneer zijn de deadlines? Dat soort dingen moeten worden besproken en vastgelegd. Vergeet niet dat een contract een samenwerking op papier is. Het is dus geen eenzijdige oplegging van voorwaarden. Onderhandel en laat ook dingen in het contract opnemen die jij graag op papier wilt hebben. Als het contract getekend is, kan het boekennieuws gedeeld worden.

Het schrijfproces

Het schrijven van een boek is eigenlijk maar een klein deel van het hele proces. Een boek schrijven is slechts het middenstuk. De voorbereiding en daarna de afronding zijn minstens zo belangrijk. Het schrijven van mijn boek heb ik in circa drie maanden gedaan. Ik werkte ongeveer een volle dag per week aan mijn boek. Omdat mijn inhoudsopgave er al was, en ik wist hoeveel woorden ik uiteindelijk moet schrijven, ben ik begonnen met uitdenken hoeveel woorden ik per hoofdstuk nodig had, en hoeveel woorden en hoofdstukken ik per week moest schrijven om het op tijd af te krijgen. Hier heb ik mij precies aan gehouden. De interviews met inspirerende digital nomads heb ik direct ingepland, zodat ook dat tijdig af zou komen.

In Chiang Mai

Redactie en eindredactie

Nadat ik het hele boek had geschreven, is het nagelezen door een redacteur. Een redacteur kijkt inhoudelijk mee, en laat het weten als iets niet duidelijk is of als er iets anders moet. Gelukkig viel dit bij mij erg mee. Daarna kon de eindredacteur er overheen. Zij heeft vooral naar de spelling, interpunctie, zinsopbouw, et cetera gekeken. Verder was er nog een corrector, die het hele manuscript ‘persklaar’ heeft gemaakt. Dat wil zeggen de juiste lay-out, consequente kopjes en subkopjes, etc.

Beeld en vormgeving

Omdat de digital nomad-lifestyle vraagt om beelden, bevat mijn boek veel foto’s. Komen al die foto’s die ik de afgelopen jaren maakte op reis toch nog van pas! Als jouw onderwerp zich ook hiervoor leent, is het leuk dus om voldoende foto’s toe te voegen. Dit hele proces heeft de vormgever op zich genomen. Naast foto’s toevoegen heeft zij ook de kleuren en verdere opmaak van het boek gedaan. Enorm blij mee!

Drukker

Als het boek helemaal klaar is, kan het naar de drukker. Bij mijn boek duurt dit wel even. Mijn boek is begin december naar de drukker gegaan, en komt begin februari uit. Geen idee waarom dit zo lang duurt. Waarschijnlijk kost het drukken toch meer tijd dan je van te voren denkt. Als het goed is ontvang ik het boek begin februari als eerste, voordat het daadwerkelijk in de winkels ligt.

Sales

Ondertussen is mijn uitgeverij hard bezig met de sales. En dan bedoel ik vooral de voorverkoop. De uitgeverij zorgt ervoor dat het boek wordt ingekocht door grote en kleine boekhandels. Zo lig ik bijvoorbeeld straks bij Bruna, maar ook op Bol.com is mijn boek te koop. Op Bol.com kan je zelfs al pre-orderen.

Work Hard Travel Harder

Marketing en PR

De echte promotie van het boek bij de doelgroep begin ongeveer half januari. Dit is een maand voordat het boek uitkomt. Denk hierbij aan het uitsturen van een nieuwsbrief, het promoten van de pre-order op social media (en mijn blog), het laten draaien van advertenties en het benaderen van de media. Zij kunnen wellicht over mijn boek schrijven als het uit is, of mij interviewen over het onderwerp werken en reizen als digital nomad.

Boeklancering

Mijn boek komt 11 februari uit. Om dat te vieren en om extra media-aandacht te genereren, organiseer ik op 13 februari een boeklancering in het Volkshotel in Amsterdam. Dit is meer dan het overhandigen van het boek. Ik heb er een heus digital nomad event van gemaakt, zodat het voor mensen echt leuk is om te komen. Er zijn inspirerende sprekers, er wordt geborreld en mijn boek kan natuurlijk gekocht en gesigneerd worden. Het is echt een klein feestje voor mijn doelgroep en relevante media. Wil jij erbij zijn? Klik hier voor meer informatie of koop meteen je kaartje.

Let op: koop voor 13 januari je kaartje voor earlybird-korting!

Volkshotel

Zou jij het willen, een boek schrijven? En waarover dan?

Volg Vrije Meid op FacebookInstagram en YouTube.

Bestel hier mijn boek Work Hard Travel Harder

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Kijk voor meer informatie op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *