Hoe verhoog je je uurtarief? 1


Foto door Anouk Fotografeert

Meer verdienen willen we allemaal wel. Je uurtarief verhogen kan je daarbij helpen. Maar hoe doe je dat? Wat is een goed uurtarief en hoe communiceer je dit naar klanten?

Toen ik in 2015 voor het eerst mijn uurtarief moest noemen, had ik werkelijk geen idee wat normaal was. Ik werkte toen nog in loondienst, en verdiende daar 2.400 euro bruto per maand op fulltime basis. Dit komt neer op circa 15 euro per uur. Is dit ook een reëel uurtarief voor een zelfstandige?

Werknemer vs. zelfstandige

Het uurtarief van een zelfstandige ligt hoger dan dat van een werknemer. Dit heeft verschillende redenen.

  • Een zelfstandige moet zelf geld wegzetten voor pensioen, vakantiegeld, arbeidsongeschiktheid, etc.;
  • Een zelfstandige is doorgaans expert;
  • Een werknemer heeft ‘gegarandeerd’ werk, terwijl een zelfstandige vaak meer moet verdienen in minder uren;
  • Dit komt doordat een zelfstandige ook uren moet vrij houden voor acquisitie, administratie, etc.

Logisch dus dat een zelfstandige een hoger uurtarief heeft voor de uren die zij declarabel werken.

Hoeveel uur declarabel?

Als werknemer zit je 40 uur per week op kantoor. Ongeacht hoe hard je werkt, en ongeacht wat de werkgever kan doorberekenen aan klanten, krijgt een werknemer haar salaris betaald. Als zelfstandige heb je vrijwel nooit 40 uur in de week declarabel werk. Toen ik net voor mezelf begon, ging ik daarom uit van 20 uur declarabel werk per week. De rest van de week was ik bezig met marketing, acquisitiegesprekken, administratie, etc. Ik denk dat 20 uur per week declarabel (en productief) kunnen werken reëel is.

Mijn uurtarief in 2016

Toen ik 1 februari 2016 voor mezelf begon, hanteerde ik een uurtarief van 50 euro. Ik baseerde dit op het feit dat mijn voormalige werkgever ruim 100 euro per uur vroeg aan klanten. Ik had natuurlijk nog niet zoveel ervaring als mijn oude werkgever, maar 50 euro moest dus echt wel lukken. Bovendien zou ik met 20 declarabele uren per week dan al 4.000 euro bruto per maand omzetten. Niet slecht toch?

Uurtarief verhoogd met 50%

Omdat ik na een jaar als zelfstandige meer ervaring had, sneller kon werken en dus hetzelfde gedaan kon krijgen in minder tijd, verhoogde ik mijn uurtarief naar 75 euro per uur. Niet gek ook voor een PR-adviseur. Als je kijkt naar de waarde van een publicatie, bijvoorbeeld op LINDANieuws.nl, dan spreek je al snel over een paar honderd of paar duizend euro. Ik bracht mijn geld dus wel op!

Hoe communiceer je een nieuw uurtarief naar klanten?

Het kan best lastig zijn om je bestaande klanten te vertellen dat je opeens een hoger uurtarief hebt. Wat zouden ze ervan vinden? Wat mij heeft geholpen om het makkelijker te maken, is het volgende:

  • Het gebeurt niet ‘opeens’. Het gebeurt omdat jij meer waarde kan bieden per uur. Leg dat uit.
  • Als je je uurtarief verdubbelt, en de helft van je klanten dan opstapt, verdien je nog steeds hetzelfde. Alleen werk je dan veel minder. Niet slecht he?
  • Test je nieuwe uurtarief op nieuwe klanten. Als je nog steeds nieuwe klanten kunt vinden voor je nieuwe uurtarief, is het dus een acceptabel tarief.
  • Willen je klanten echt niet ‘mee’? Dan moet je je bedenken of je nog wel uren voor ze wilt maken. Kan je die uren ook voor een hoger tarief voor een ander werken? Dan zou ik dat doen. Heb je nog niet genoeg andere klanten of vind je het gewoon een mega leuke klant? Dan kan je doorwerken voor je oude tarief. Ik zou dan wel adviseren om te zeggen ‘voorlopig werk ik dan door, maar per 1 januari (bijvoorbeeld) gaat mijn tarief echt omhoog’. Als ze je niet willen missen, zullen ze overstag gaan. Zo niet, dan is het tijd dat jullie wegen scheiden.

Mijn uurtarief nu: 95 euro

Met mijn eigen tips en ‘voorbeeldcase’ heb ik uiteindelijk mijn uurtarief verder verhoogd naar 95 euro per uur. Voor nieuwe PR-klanten is dat wat ze kunnen verwachten. Ik sta hier helemaal achter, omdat ik weet dat ik het waard ben, en de klant de investering dubbel en dwars terugverdient in mediawaarde en exposure. Als klanten dit niet willen betalen, vind ik het niet meer moeilijk om niet met ze in zee te gaan. Al moet ik zeggen dat ik nog steeds een paar oude klanten heb voor wie ik voor minder werk…

N.B. Een uurtarief is altijd exclusief BTW.

Betaald per woord?

Wat nu als je betaald wordt per woord? Dat is bij schrijvers heel normaal. Ik krijg voor mijn blogs voor klanten voor per woord betaald. Uiteindelijk is dit echter ook terug te leiden naar een uurtarief. Stel, je verdient 10 cent per woord, dan krijg je 50 euro voor een artikel van 500 woorden. Als jij hier een uur werk aan hebt, verdien je dus eigenlijk 50 euro per uur. Zelf schrijf ik erg snel (oefening baart kunst) en kan ik wel 500 euro in een half uur schrijven. Mijn uurtarief is dan dus alsnog 95 euro per uur.

Uurtarief of pakketprijs?

Hetzelfde geldt voor een pakketprijs. Dit is misschien overzichtelijk voor de klant, maar jij moet natuurlijk ook weten dat je jezelf niet in de vingers snijdt. Oftewel, hoeveel uur ben jij zoet met deze klus? En word je dan wel voor al je uren betaald? Een pakketprijs is altijd gebaseerd op uren (en waarde). Goed uitrekenen dus!

Wat is een goed uurtarief?

Wat een goed uurtarief is, wisselt natuurlijk per functie en persoon. Als jij meer waarde kan bieden in kortere tijd (maak een ureninschatting in je offerte) is het logisch dat je uurtarief hoger is. Een advocaat verdient meer dan een tekstschrijver. En een coach heeft ook doorgaans hogere tarieven dan een virtueel assistent. Dit komt omdat ze meer waarde bieden. Wie geen advocaat inhuurt maar een tekstschrijver om een contract op te stellen, kan een enorm risico lopen. En een business coach zal jou uiteindelijk meer gaan opleveren dan een VA, al kan een VA nog zo fijn zijn. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten 😉 Maar uiteindelijk gaat het allemaal over waarde.

“Ik wil een ton per jaar verdienen”

Mensen die hun uurtarief baseren op het feit dat ze graag een ton willen verdienen, moeten zich nog even achter de oren krabben. Dat je een ton wilt verdienen, dat snap ik. Maar dat is geen enkel argument om je klanten te overtuigen meer voor jou te betalen. Bedenk das goed welke waarde jij kunt bieden, zodat klanten genoeg voor jou gaan betalen om een ton te verdienen.

Vragen over een uurtarief bepalen of verhogen? Laat het me weten in de reacties hieronder.

Volg Vrije Meid op FacebookInstagram en YouTube.

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Hoe verhoog je je uurtarief?

  • Raymond

    Hoi Suzanne, heel herkenbaar! Zelf denk ik dat veel ZZP’ers nog te weinig voor hun diensten vragen met als doel de klus gegund te krijgen. Het risico voor zowel de ZZP’er als de opdrachtgever is dan dat de ZZP’er minder gemotiveerd kan zijn en wellicht niet voor het beste resultaat gaat. De juiste balans daarin vinden is een hele uitdaging. Op onze site hebben we een calculator gemaakt waar je de door jouw genoemde variabelen kan invullen om je uurtarief te berekenen: https://zakenverhalen.nl/zzp-uurtarief-berekenen/