Mijn grootste fuck-ups en tegenslagen als ondernemer


Suzanne aan het werk

 

Hoewel Instagram soms anders doet vermoeden, gaat het leven heus niet altijd van een leien dakje. Ook mijn leven als ondernemer niet! De afgelopen drie jaar maakte ik fouten en kwam ik hobbels op de weg tegen. Maar daar leer je van!

 

Bijna drie jaar geleden begon mijn ondernemersavontuur. Eigenlijk is alles mij heel erg meegevallen en bevalt het ondernemende leven mij super. Vrijheid, verantwoordelijkheid, nieuwe dingen doen en vooral: de mogelijkheid om veel te reizen 😉 Maar ook ik heb heus ook mindere momenten. Dit zijn mijn grootste fuck-ups en tegenslagen geweest. En belangrijker: wat ik ervan leerde en hoe ik het heb opgelost. Doe er je voordeel mee en voorkom mijn fouten.

 

1. Wanbetalers

Jep, ik heb te maken gehad met wanbetalers. Op een gegeven moment had ik circa 2.500 euro tegoed van een klant. Dat was niet tof. Ik had erop gerekend dat geld te krijgen. Er stond zelfs een trip naar Costa Rica gepland… Gelukkig heb ik het inmiddels allemaal terug.

Hoe opgelost?

Je kan afspreken wat je wilt, maar van een kale kip kan je niet plukken. Geduld en vertrouwen waren dus de enige oplossingen. En een spaarpotje aanspreken. En extra hard werken om via andere klanten geld te verdienen.

Hoe te voorkomen?

Een goede offerte is belangrijk, evenals algemene voorwaarden, maar wat ik al zei: van een kale kip kan je niet plukken. Op meerdere paarden wedden en altijd geld achter de hand hebben, is dus mijn beste tip. Oh, en stop direct met uren maken zodra er iemand niet betaalt!

 

Foto door Daisy Fotografie

 

2. Klanten die gouden bergen beloven…

Afgelopen jaren heb ik meerdere klanten gehad die mij gouden bergen beloofden, maar het niet waar maakten. Ze beloofden mij grote retainers, maar die gingen uiteindelijk helemaal niet door. Van sommige klanten hoorde ik zelfs nooit meer wat na een succesvol ‘startgesprek’. Ik reken mezelf dus niet snel meer rijk voor iets echt zo is, laat staan dat ik dingen van de daken schreeuw die nog niet gebeurd zijn.

Hoe opgelost?

Niet. Je kan een klant niet dwingen toch met je in zee te gaan voor iets dat eerder besproken is. In bepaalde vergevorderde stadia kan dat natuurlijk wel, zo weet ik van mijn contractenrecht-verleden. Maar ik denk dat je vooral geen energie moet verspillen aan klanten die eigenlijk niet willen.

Hoe te voorkomen?

Reken jezelf nooit rijk voor iets echt gebeurt. En ook hier: wed altijd op meerdere paarden, dan ben je van niemand zo afhankelijk. En schreeuw nooit iets van de daken voor het 100% zeker is. Zeker niet wat betreft PR! Soms zegt een medium je te gaan interviewen, maar gaat het feest uiteindelijk toch niet door…

 

Foto door Fleur Joesten

 

3. Geen kaartjes verkopen voor workshops

Sinds december 2016 organiseer ik workshops. Over locatie-onafhankelijk werken en over PR. Nu leek het mij een tijdje geleden leuk om ook eens een blogworkshop te organiseren. In Groningen… Nou, dat bleek geen succes. Ik verkocht slechts 1 kaartje en moest de workshop annuleren. Ik denk dat mijn doelgroep gewoon niet in Groningen zit… Hetzelfde gebeurde met mijn vlogworkshop, al zou die gewoon in Utrecht plaatsvinden. Drie weken voor tijd hadden we nog geen kaartje verkocht, dus besloten we de boel te cancelen.

Hoe opgelost?

Verkoop je geen of weinig kaartjes? Gewoon de boel cancelen en er een les uit trekken. Wat ging er mis? Is dit wel je doelgroep? Is dit wel je expertise? Is de workshop goed gepromoot? Of is er een andere reden? En ook: niet te lang stil blijven staan bij deze ‘fout’. Mijn PR-workshop en De Reislustige Freelancer-events zijn altijd druk, dus dan focus ik me daar lekker op. Super leerzaam om te weten wat werkt en wat niet werkt, toch?

Hoe te voorkomen?

Niet! Het kan altijd gebeuren dat een workshop niet goed loopt. Er is maar een manier om erachter te komen of iets werkt, en dat is doen. Wat je wel kan doen, is even peilen van te voren of er interesse zou zijn.

 

PR-workshop

 

4. De eerste komkommertijd

Het was zomer 2016. Ik was een half jaartje bezig met ondernemen en het ging prima. Tot het opeens niet goed ging. Ah, dit was de beruchte komkommertijd waar ik mensen altijd over hoorde. Veel werk kwam stil te liggen, en ik moest alle zeilen bijzetten om het weer wat drukker te krijgen.

Hoe opgelost?

Ik gebruik deze tijd om vooruit te werken voor mijn blog, weer wat oude contacten te raadplegen en nieuwe opdrachtgevers te zoeken. Met resultaat: ik haal vast drie klussen binnen voor na de zomer!

Hoe te voorkomen?

Weet dat die komkommertijd zich kan voordoen. Zorg voor vaste klanten en vraag op tijd of ze ook in de zomer werk voor je hebben. Zo niet, dan kan je daar weer op inspelen. Een buffertje is ook altijd handig voor dit soorten maanden. En gebruik die rustige tijd juist om nieuwe dingen te doen, oude klanten weer aan te schrijven of gewoon zonder stress op vakantie te gaan.

 

SuusjeQ in haar natuurlijke habitat

 

5. ‘Ja’ zeggen tegen dingen die ik niet wil

Mijn voornemen voor mijn eerste jaar als ondernemer was: tegen alles ja zeggen. Ik wilde gewoon alle kansen aangrijpen, genoeg verdienen en veel proberen. Daar leer je van. En leerzaam was het ook. Tijdens mijn tweede jaar kreeg ik het echter drukker en merkte ik dat ik moest gaan kiezen. Hoe kies je dan? Door te focussen! Maar wat vond ik dat moeilijk. Ik vond het zonde om nee te zeggen en klanten af te wijzen, en wist ook niet goed wat ik dan moest afwijzen. En dus bleef ik ja zeggen. Hierdoor verspilde ik uiteindelijk tijd aan dingen waar ik helemaal niet meer mee bezig wil zijn.

Hoe opgelost?

Ik kwam mezelf echt tegen in april 2018. Toen kwam ik om in het werk, en wist niet of ik nu meer nee moest gaan zeggen, en waar tegen, of dat ik gewoon versterking nodig had. Ik heb toen een coach ingeschakeld. Zij hielp me meer focus te krijgen. De uitkomst van de coachdag was dat ik beter wist wat ik wilde, dat ik vaker nee moest gaan zeggen én versterking nodig had. Gelukkig vond ik Sarah!

Hoe te voorkomen?

Ik denk dat het belangrijk is om veel te proberen in het eerste jaar. Zeker als je veel leuk vindt en niet zo goed weet wat je nu echt wilt. Maar naar mate je langer bezig bent, en je meer klussen krijgt, zal je toch moeten gaan kiezen. Besteed dus vooral tijd aan het nadenken over je focus, eventueel met een coach. Het heeft mij erg geholpen!

 

Moodboard gemaakt!

 

6. Mijn eerste dagen als digital nomad

In februari 2016 vertrok ik naar Thailand voor mijn eerste trip als digital nomad. Ik ging op reis en zou gewoon gaan door werken! Ik zag mezelf al zitten naast het zwembad, met een laptop en een cocktail. Dat bleek in de praktijk toch anders. Ik raakte gefrustreerd van het niet-efficient werken. Half genieten en half concentreren bleek geen optie voor mij.

Hoe opgelost?

Al na een dag (ofzo) kwam ik erachter dat ik óf moest gaan werken, óf moest gaan genieten. Ik werkte bijvoorbeeld een ochtend, om vervolgens in de middag wat leuks te gaan doen. Niet naast het zwembad, maar gewoon in de schaduw. Liever efficient werken en snel klaar zijn, dan de hele dag achter de laptop aankloten!

Hoe te voorkomen?

Onderschat werken en reizen als digital nomad niet! Balans houden en je tijd goed indelen is erg belangrijk en cruciaal om je digital nomad-trip te laten slagen. Mijn advies: blok tijd in je agenda om echt te werken, en blok net zo goed tijd in om echt te ontspannen. Tip: ik geef 17 december een zevendaagse cursus over geld verdienen op reis, gewoon via Instagram!

 

Koh Lanta, Thailand

 

7. Teveel reizen

Kan je teveel reizen? Jep! De vrijheid die het ondernemerschap biedt, kan soms een beetje teveel worden. Zo had ik halverwege 2017 echt even een reisdipje, omdat ik zoveel was weggeweest. In mei 2018 had ik het weer, toen ik het zo druk had met werk en ik ondertussen nog wat reizen ‘moest’ maken.

Hoe opgelost?

Ik heb een persreis afgezegd en even geen nieuwe reisjes meer gepland. Ook is Sarah begonnen, wat me meer vrijheid en rust gaf in het ondernemen.

Hoe te voorkomen?

Pas op met vrijheid. Het is heerlijk, maar je doet ook snel teveel. En ook leuke dingen kunnen teveel worden! Blijf dicht bij jezelf en luister naar je lichaam. Ik plan bijvoorbeeld nooit mijn agenda vol de dag voor en de dag na een reis. Dat kan ik uitrusten!

 

Op persreis naar Griekenland

 

8. Mezelf geen salaris uitkeren

Het eerste jaar dat ik voor mezelf werkte, kwam alles op een rekening binnen, en ging alles er van die rekening uit. Zowel prive als zakelijke kosten. Wat ik overhield was echte winst. Maar die was er nooit. Ik geef namelijk uit wat ik heb. Hoeveel ik precies had? Geen idee, ik had geen overzicht. Ik leefde gewoon van wat er op dat moment op mijn rekening stond, en dat was gelukkig altijd genoeg. Maar echt handig was dit natuurlijk niet!

Hoe opgelost?

Gelukkig hield ik wel altijd al geld apart voor de Belastingdienst en bouwde ik een buffer op. Maar sinds ik Profit First las, heb ik ook andere potjes geopend op mijn inmiddels zakelijke rekening. Naast Belasting heb ik een potje voor Ontvangsten, Kosten, Salaris en Winst. Mijn salaris heb ik vastgesteld aan de hand van de aangeraden percentages, voor een omzet van 50.000 euro per jaar bleek 50% salaris reëel. Inmiddels zet ik meer om, maar zijn ook mijn kosten hoger. Uiteindelijk gaat het erom dat je reele percentages wegzet voor al je uitgaven, jezelf een vast salaris uitkeert en nog wat leuks overhoudt aan het einde van het jaar. Werkt top dit!

Hoe te voorkomen?

Ik zou andere ondernemers aanraden om zeker ook met de potjes en percentages te gaan werken. Toen ik net voor mezelf was begonnen, riep ik dat ik toch niet wist wat ik precies zou gaan verdienen elke maand, en dat ik zeker nog geen zakelijke rekening nodig had. Dat sta ik nog steeds achter, maar die professionalisering-slag moet je daarna wel snel maken. Na een jaar of twee ben je toch wel een gevorderde, stabiele ondernemer en heb je echt baat bij overzicht en stabiliteit.

 

Notebook SuusjeHQ

 

9. Een kapotte laptop

Eind zomer 2018 ging op een avond opeens mijn laptop stuk. Nou ja, opeens… na ruim vier jaar intensief gebruik weet je dat het een keer gaat gebeuren. Maar dat mijn laptop op een woensdagavond plots niet meer aan zou gaan, dat had ik natuurlijk even niet ingecalculeerd.

Hoe opgelost?

Gelukkig had ik het wel financieel ingecalculeerd. Ik heb een buffertje voor dit soort noodgevallen, omdat ik weet hoe belangrijk een laptop is voor mijn business. De volgende dag dus meteen een nieuwe laptop besteld. Mijn bestanden stonden gelukkig op een externe harde schijf en in de cloud. En de rest van mijn harde schijf werd gelukkig gered door de boyfriend.

Hoe te voorkomen?

Altijd geld achter de hand hebben voor dit worst case scenario: een kapotte laptop! Geen laptop = geen werk = geen inkomen, dus heb altijd een buffer van 1.000 euro om in ieder geval een nieuwe te kunnen kopen. Ook doe je er goed aan in de cloud te werken en/of een backup te maken op een externe harde schijf. Ik heb deze!

 

Suzanne aan het werk (foto door By José Chan)

 

10. Als digital nomad geen internet hebben

Nog een fout die ik maakte: een bungalow boeken in Santa Catalina waar geen internet is. Of echt heel slechte… ik kon niet eens een website openen! Alleen social media deed het heel sporadisch en heel traag. Kijk, dan kan je natuurlijk niet werken.

Hoe opgelost?

Via de reviews op Booking.com vond ik een hotelletje waar ze als enige in het dorp glasvezel hadden. Gelukkig hadden ze ook een cafe, en kon ik een bundeltje kopen en daar gaan werken.

Hoe te voorkomen?

Klinkt simpel, maar check echt goed of er wifi gaat zijn op de plekken waar je heengaat, als je echt moet werken. Ervan uitgaan dat er toch wel internet is, als dat op Booking.com staat, is niet verstandig. Het ene internet is het andere niet. Lees dus altijd reviews van anderen als je zeker wilt zijn van je (online) zaak. Tip: ik geef 17 december een zevendaagse cursus over geld verdienen op reis, gewoon via Instagram!

 

Sugar Mama’s Café

 

Positive thinking

Om eerlijk te zijn vind ik dat ik niet mega veel grote fouten heb gemaakt, noch heb ik veel tegenslagen gehad. Hoe kan dit? Ik denk niet dat ik een betere ondernemer ben dan anderen. Ik denk dat ik vooral een positievere ondernemer ben dan anderen. Misschien gebeuren er bij mij wel net zo veel ‘slechte’ dingen, maar zie ik ze niet als slecht. Ik leer ervan of ik focus me gewoon op de dingen die wel goed gaan. Sowieso is focussen op het positieve heel belangrijk als ondernemer. Ik geloof heilig in de self fulfilling prophecy, en als je ergens positief ingaat, zal het ook sneller positief uitpakken, dan dat je ergens pessimistisch aan begint.

Lees vooral ook mijn blog over positief in het leven staan!

 

Foto door Daisy Fotografie

 

Ook een eigen bedrijf starten?

Denk jij erover om ook voor jezelf te beginnen? Hopelijk weet je dankzij mijn blog soortgelijke fouten en tegenslagen te voorkomen. Al denk ik ook dat je sommige fouten gewoon moet maken om ervan te kunnen leren en er beter van te worden. Je kunt nog zoveel boeken lezen, maar uiteindelijk is ondernemen ook gewoon doen. Wil jij toch zo goed mogelijk voorbereid aan het ondernemersavontuur beginnen? Dan kun je bijvoorbeeld een cursus volgen van NHA. Zij bieden diverse thuiscursussen aan over een eigen bedrijf starten.

 

Wat is jouw grootste fout of tegenslag geweest so far? En wat heb je daarvan geleerd?

 

Volg Vrije Meid op FacebookInstagram en YouTube.

 

N.B. Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met NHA.
Share

About Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en workshops op www.suusjehq.nl en www.pr-cursus.nl.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *