8x Manieren om je online producten te promoten


marketing

Een online product kan een perfect middel zijn voor passief inkomen. Maar dan moet je het wel kunnen verkopen! Ik deel 8 manieren om je online producten te promoten.

Een online product maken is één. Het ook verkopen is een tweede! Sommige mensen blijven hangen bij het bedenken van een schaalbaar verdienmodel. Anders weten een online product te ontwikkelen. Maar waar veel mensen alsnog vastlopen, is het daadwerkelijk verkopen ervan. Ik had dat in ieder geval wel!

Als niemand je online producten koopt…

In 2019 bracht ik mijn eerste online producten op de markt: ik schreef drie e-books. Daarnaast had ik al een Instagram-cursus, wat mij wel nog werk kostte, maar wat in principe schaalbaar was. Helaas verkocht ik niet veel. De eerste keer wist ik een stuk of 10 e-books te verkopen, maar dat leverde mij alsnog maar €150 omzet op. De Instagram-cursus was iets duurder, en meer mensen deden mee. Helaas liepen de tweede en derde ronde de verkopen terug…

Mijn dilemma: hoe zorg ik nou voor doorlopende verkopen? Hoe zorg je ervoor dat je meer passief inkomen verdient? Hoe kan je nu daadwerkelijk opschalen met een schaalbaar product?

Online producten promoten

Marketing bleek het sleutelwoord. Een schaalbaar verdienmodel verkoopt zichzelf niet! Mensen moeten er wel over horen. Ze moeten je leren kennen, je gaan vertrouwen, begrijpen wat het product hen kan opleveren. Dat kan je bereiken met goede marketing.

Hoe je je marketing doet, is aan jou. Er zijn talloze manieren om je producten bij anderen onder de aandacht te brengen. Hier de manieren die ik gebruik (of heb gebruikt).

1. Een blog (SEO)

Al meer dan tien jaar plaats ik minimaal een keer per week een nieuwe blog online. Hier op VrijeMeid.nl! Er was een tijd dat ik drie tot vier keer per week blogde. Inmiddels blog ik twee keer per week. Er staan meer dan 1000 blogs online, en veel daarvan worden goed gevonden via Google. Dit betekent dat mensen naar iets op zoek zijn, Google’en, en dan op mijn blog terecht komen.

Hier doe ik heus moeite voor. Ik bedenk altijd waar mensen op zoeken, en met welke vragen zij zitten. Daar probeer ik met mijn blog op in te spelen. Kies een goede titel, maak waardevolle blogs, gebruik de woorden die jouw klanten gebruiken. En houd vol! Twee blogs per jaar zet geen zoden aan de dijk. En nummer 1 in Google word je ook niet in een week…

Lees ook: zo kan je geld verdienen met je blog >

2. Podcast

Een podcast is de ideale manier om een band op te bouwen met je doelgroep, en om natuurlijk af en toe je producten te promoten. Mensen luisteren soms wel 30 minuten naar je, en gaan je daardoor vertrouwen. Ze hebben het gevoel dat ze je kennen, en kopen hierdoor sneller van je. Laat dus af en toe terloops vallen wat mensen bij je kunnen afnemen, of doe eens een harde promo voor een specifiek product.

Als ik een nieuwe cursus of traject lanceer, wijd ik er vaak een hele aflevering aan. Dan ga ik in op de verlangens van mijn doelgroep, wat ze tegenhoudt om ervoor ten gaan, en hoe ik daarbij kan helpen.

Dit zijn mijn beste afleveringen tot nu toe >

Vrije Meid Podcast

3. Instagram

Zoals je misschien wel weet, ben ik vrij actief op Instagram. Ik plaats bijna elke dag wel Stories, en post meerdere keren per week in de feed. Hierdoor bouwde ik al meer dan 8000 volgers op. Een deel daarvan is inmiddels ook klant geworden. Net als bij een podcast gaan mensen je echt vertrouwen, omdat ze je leren kennen en je hoofd zien en stem horen. Video’s / Stories werken daarom goed.

Instagram draait al lang niet meer om de beste foto’s. Plaats dus ook regelmatig authentieke ‘behind the scenes’ beelden, gebruik humor en deel vooral veel waarde. Hierdoor werk je aan je expertstatus en gaan mensen je echt zien als go-to-person op dat gebied.

Weten hoe ik in twee jaar groeide van nog geen 2000 volgers naar meer dan 8000? Ik nam er een masterclass over op. Bekijk nu voor slechts €17 >

4. Social advertising

Begin 2020 begon ik met adverteren via Facebook Business Manager. Daarmee kan je advertenties draaien op Instagram en Facebook. Ik richt me vooral op Instagram. Het idee van adverteren is dat je er geld instopt, maar er meer geld uithaalt. Dit kan bijvoorbeeld door voor €100 te adverteren, en daarmee uiteindelijk één cursus te verkopen van €197. Goeie deal!

Soms is het echter niet zo makkelijk meten… Je kan ook voor €100 adverteren, en daarmee 50 leads op je maillijst krijgen. Zij kopen misschien niet direct iets, maar wellicht kopen uiteindelijk 10 van hen een masterclass van €17. Dan heb je €170 omzet, en dus €70 winst gemaakt. Of één van 100 nieuwe leads á €2 (investering: €200) koopt een coachingtraject van €1995. Dan haal je je geld er dik uit!

De ‘truc’ van succesvol adverteren is dat je je ROI eruit haalt. Dit is een kwestie van heel veel meten en kijken wat werkt. En denk lange termijn, want niet elke lead vertaalt zich dus direct in omzet. Sommige mensen volgen je al maanden of jaren voor ze van je kopen!

masterclass

5. Pinterest

Pinterest is al jaren een stijgend social mediakanaal. In Nederland waren er begin 2021 meer dan 5 miljoen gebruikers elke maand actief. Dit is bijna een kwart van de bevolking! Pinterest wordt ook wel een soort visuele Google genoemd. Mensen zoeken er naar afbeeldingen, maar ook infographics, tips, blogs, etc. Wanneer jouw ‘Pins’ goed gevonden worden, kan je daarmee je volgers en websitebezoekers verhogen.

Ik gebruik Pinterest al jaren. Niet alleen om zelf te zoeken en te pinnen, maar ook om mijn blogs te promoten. Ik maak Pins van mijn blogs, en pin deze op diverse borden. Zo worden mijn Pins – en daarmee blogs – gevonden via Pinterest. Ik trek maandelijks honderden bezoekers naar mijn blog via Pinterest. Dat is de moeite waard voor mij! Overigens heb ik een VA die voor mij Pins maakt en op Pinterest pint.

Pinterest

6. YouTube

Via YouTube trek ik weinig blogbezoekers. YouTube is een kanaal op zich! Het is de tweede zoekmachine na Google. Veel mensen zoeken dus niet alleen iets op Google, maar ook op YouTube. YouTube-video’s komen ook hoog in de zoekresultaten in Google. Genoeg redenen dus om af en toe een video te plaatsen op YouTube!

Ik heb talloze video’s online staan; ik ben in 2017 actief begonnen en heb twee jaar lang elke week gepost. Toen dat niet superveel opleverde, ben ik minder frequent gaan plaatsen. Maar nog steeds maakte ik in 2019, 2020 en 2021 video’s. Inmiddels heb ik dus best wat content online staan, en dat levert views op. Veel video’s worden dagelijks gevonden doordat mensen ‘Google’en’ op YouTube. Duizenden mensen kijken iedere maand mijn filmpjes. Dit zijn er niet zoveel als op mijn blog, maar het zijn wel weer duizenden potentiële klanten!

Deze video over freelancen (uit 2017) wordt nog altijd goed gevonden:

7. PR (in de media komen)

PR is misschien het meest ongrijpbare middel om je bedrijf te promoten. Wat is PR namelijk? Bij PR gaat het erom dat anderen over je gaan praten. Dat is veel geloofwaardiger dan over jezelf praten. En je kan er ook meer mensen me bereiken. Hoe zorg je hiervoor? Door in de media te komen! En hoe doe je dat dan weer..?

Van 2015 t/m 2020 werkte ik als PR-adviseur. Eerst in dienst, toen als freelancer, toen vanuit mijn eigen PR-bureau Snappr. Ik heb talloze klanten – en mezelf – in de media gekregen. De sleutel is een goed verhaal, een goede pitch, en de juiste journalisten benaderen. Sinds 2018 heb ik samen met Chantal een cursus ontwikkeld waarmee we ondernemers leren om zelf hun PR te doen. Daarnaast nemen we met Snappr ook nog steeds de volledige PR uit handen.

Ik kwam afgelopen jaren in bijna alle grote media. Van Flair en AD tot NU.nl en Glamour. Van De Ondernemer en VIVA400 tot Lonely Planet Magazine en Volkskrant. Het leverde mij enorm veel bereik en naamsbekendheid op. Het geeft mij autoriteit en expertstatus, waardoor mensen mij sneller vertrouwen en dus eerder van mij kopen.

Mijn column in Metro!

8. E-mailmarketing

Sinds 2020 ben ik ook actiever met e-mailmarketing. E-mailmarketing betekent plat gezegd dat je een maillijst opbouwt met (potentiële) klanten, en je deze mensen regelmatig waarde biedt om top of mind the blijven. Soms mail ik ook met een aanbod. Hier haal ik dan een aantal klanten uit.

Ik vul mijn e-maillijst automatisch doordat mensen zich inschrijven voor mijn gratis e-book (zie onderaan deze blog). Nadat ze dit e-book hebben gedownload, stuur ik ze standaard en aantal mailtjes waarin ze mij en mijn aanbod beter leren kennen. Ook krijgt iedereen op mijn maillijst een eenmalige aanbieding voor mijn cursussen. Een deel van de mensen gaat daar op in. Zo levert dit mij weer inkomen op.

De software die ik gebruik heet MailBlue. Dit is een Nederlands mailprogramma waarmee je e-mailadressen kunt verzamelen, funnels/automatiseringen kunt bouwen en losse mails kunt versturen. Je kan verschillende lijsten maken en goed filteren. Superhandig! Je kan MailBlue al gebruiken vanaf €9 per maand >

Mailblue

Doordat ik mijn business, mijn producten en mezelf nu beter promoot, verkoop ik ook meer. Mensen kennen je namelijk niet vanzelf! Een online cursus verkoopt zichzelf niet. Je zult toch íets van marketing moeten doen.

Je hoeft lang niet al deze middelen in te zetten; kies vooral wat bij je past. Ken je doelgroep. Dan houd je het vol! En dat is in marketing veel belangrijker dan het aantal kanalen. Wees consequent. You’re in this for the long run!

Welk marketingmiddel kies jij om jouw online producten te promoten?

Volg Vrije Meid op FacebookInstagram en YouTube

Download gratis ‘7x Fouten die ik maakte als locatie-onafhankelijk ondernemer‘ >

Bestel mijn boek Work Hard, Travel Harder >

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *